Pitchfork: Dave Gahan / Soulsavers Angels & Ghosts - recenze

Ilustrativní: Pitchfork: Dave Gahan / Soulsavers Angels & Ghosts - recenze

Recenze magazínu Pitchfork k novému albu Gahana a Soulsavers.

Pitchfork: Dave Gahan / Soulsavers Angels & Ghosts - recenze
Po téměř čtyři desetiletí byl Dave Gahan hlavním vokalistou kapely Depeche Mode. Během této doby Gahanův hlas zesílil, získal na hloubce, stal se ikonický, a sám zpěvák se s ním naučil pracovat. Během celé této doby, byl Gahanův vokál zaměstnán v písních někoho jiného. Tou jinou osobou je hlavní skladatel Depeche Mode Martin Gore. Tak to v DM fungovalo až do roku 2005 a alba Playing The Angel, kdy chtěl Gahan i zde začít hrát mnohem aktivnější roli. Vedle skupiny vydal dvě sólová alba, v roce 2003Paper Monsters a v roce 2007 Hourglass, a následně dvě alba se Soulsavers (což je britský producent Rich Machin). Právě Angels & Ghosts je druhá dlouhohrající deska se Soulsavers. Stejně jako v roce 2012 The Light the Dead Seenabízí i tato nahrávka pro Gahana příležitost roztáhnout kreativní křídla a zbavit se zátěže, kterou za 35 let existence Depeche Mode musí nosit. Gahan a spol. tak opouští těžkou elektroniku ve prospěch něčeho, co připomíná blues rock, s vůní amerického gospelu, dohromady s kostelními sbory a lehounce třesavými bubínky.
Album otevírá "Shine", důrazný pomalý vypalovák, s bluesovou kytarou, který Gahan ozdobuje trochu směšnými texty, jako: "když se rozhlédneš kolem, je to tak hluboké, co s tím zmůžeme", s takovou vážností, že pouze někdo jako on, si to může dovolit, ale stále to celé vyznívá, jen jako odlehčená verze "I Feel You" od Depeche Mode. To skladba "You Owe Me" by mohla být vzdáleným bratrancem "Wicked Game" od Chrise Isaaka, se všemi půlnočními odstníny a romantickou roztoužeností. Naproti tomu "One Thing" je klavírová balada, kterou si lze představit na albu Depeche Mode, Gahan zpívá: "Jen se vedle mne polož, můžeme sledovat ty nechutné show v naší TV". Celé je to na způsob, nikdo nás nechápe a jsme navždy proti zbytku světa, s Gahanovou vynikající artikulací, ale na závěr tyto klady dostanou ránu pěstí do obličeje slovy v refrénu, která jsou tak banální, že jeden žasne, jak se tohle vůbec mohlo dostat na desku. "Potřebuješ jen jedinou věc/Lásku."
Jako frontman je Gahan naprostý zázrak a omračující, což znamená, že je to on, kdo vyčnívá ve všech skladbách, do kterých se neostýchá pumpovat všechno mesiášství a melodrama. V tomto smyslu mu pilotní singl alba "All of This and Nothing" (navzdory tomu, že název pochází z alba a písně kapely Psychedelic Furs), dokonale sedí. Píseň je obydlena temnými vodami, silnými bouřemi a duchy, kteří neustále levitují za okny, což znamená, že se nacházíme ve standardním teritoriu Davea Gahana. "Jsem to všechno a nic, jsem ta špína pod tvýma nohama, jsem slunce, které září, zatímco spíš, jsem všechno, co potřebuješ," zpívá Gahan a zní rovnovážně jako odsouzený i vyvolený, což je naprosto to, co sám ztělesňuje.
Pokud něco vyloženě album Angels & Ghosts postrádá, tak je to takové to Gahanovské gotické chvástání. Ten si našel zjevně zálibu v sochání sama sebe jako mučeného hříšníka: "S jednou rukou v kapse, s jednou nohou v hrobě, stojím zde, a čekám na spasení." Do všech devíti skladeb jsou vsazené brnkavé kytary a vkusně smyčcové sekce - které zobrazují jakési svaté vykoupení, ale nejsou použity přehnaně.
Angels & Ghosts není vyloženě špatná deska, ale je zoufale vlažná. Superfanoušci budou jistě prostřednictvím těchto písní nalézat potěšení v Gahanově slzavém hlase, ale rozhodně se jedná o skutečně radikální vyklizení pozic. Katastrofální selhání by bylo snad více zajímavé, než další sbírka skladeb polovičatě odehraných, s únavnými bluesovými a gospelovými motivy.
Určitě nelze vinit Gahana za to, že potřebuje svůj vlastní kreativní výstup, ale v tuto chvíli pouhé psaní plochých písní o hříchu, víře a vykoupení nezní jako osvěžující nebo zábavné, ale jako něco, co už jsme slyšeli milionkrát předtím.
hodnocení 5,7 bodů (z 10)
Pitchfork
By T. Cole Rachel; October 26, 2015