Depeche Mode Cz
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace




Píseň Depeche Mode, která si záskala Johna Lydona svou odvahou

Píseň Depeche Mode, která si záskala Johna Lydona svou odvahou

Na začátku 80. let už Depeche Mode od svého vstupu na hudební scénu začali zprostředkovávat svou hudbu širokým masám díky mnoha synth-popovým hitům.

 

Píseň Depeche Mode Johna Lydona zaujala svou odvahou
Cansu Cobanoglu21. listopadu 2022
Na začátku 80. let už Depeche Mode od svého vstupu na hudební scénu začali zprostředkovávat svou hudbu širokým masám díky mnoha synth-popovým hitům. Po skladbě "Just Can't Get Enough" z roku 1981 následovala v roce 1984 skladba "People Are People" a díky těmto a dalším hitům si začali budovat své publikum. V té době však kapela nebyla příliš chválena "seriózními" hudebními kruhy a její tvorba byla většinou označována jako "taneční hudba", a to až do zlomového roku 1989.
S blížícím se vydáním alba "Violator" v roce 1990 se Depeche Mode chystali natočit píseň s kasiotonovými efekty a opakovaným a modlitebním příkazem Davea Gahana "natáhni ruku a dotkni se víry". Mnozí hudební kritici by tuto píseň považovali za neuvěřitelně jemnou kritiku a zároveň za zvukově zcela podložený hudební podklad. Také by to bylo poprvé, kdy by zvuk kytary dominoval písni Depeche Mode.
Rok 1989 je datem, kdy Depeche Mode vydali "Personal Jesus". Tato radikální změna směru, jak po textové, tak po hudební stránce, byla opravdu dobře přijata mnoha hudebníky a fanoušky, včetně Johna Lydona ze Sex Pistols. Ten byl touto písní skutečně inspirován, a to natolik, že se o ní dokonce zmínil ve své knize.
Depeche Mode nikdy neváhali do svého zvuku zapojit technologie. Tato deska z roku 1989 však byla jejich první, která také obsahovala chytlavé bluesové riffy a zvuk založený na bicích. Když se syntezátorový zvuk, který by se dal označit téměř za "zlověstný", spojil s náboženským textem písně a neodolatelnými kytarovými riffy, zahájili Depeche Mode novou éru.
Ve skladbě "Anger Is An Energy: V knize Anergie: můj život bez cenzury, kterou napsal John Lydon, je pasáž, v níž se zmiňuje o této písni Depeche Mode. Podle této pasáže skutečnost, že Depeche Mode do svého zvuku tak účinně začlenili technologii a téměř vytvořili nový způsob zpěvu, změnila nejen Lydonovy představy o využití technologie v hudbě, ale "Personal Jesus" patří mezi rockerovy oblíbené skladby.
"Je to pro mě vážný problém, všechna ta technologie," napsal John Lydon, když se zamýšlel nad stále častějším využíváním technologií při skládání písní. "Lidé, kteří ji využili nejlépe, by byli Depeche Mode. 'Your own Personal Jesus! Zatraceně, kámo, ti to mají! Používali efekt Casiotone a omotali kolem něj písničku, ale nenechali si ho diktovat. To je další skladba, kterou prostě naprosto miluju - ohromila mě jejich odvaha pokusit se o takové téma."
Píseň byla velmi chválena i v rockových kruzích. V roce 2002 skladbu coveroval Johnny Cash, který ji označil za "pravděpodobně nejevangeličtější gospelovou píseň", jakou kdy nazpíval. O dva roky později, v roce 2004, píseň coveroval Marilyn Manson a označil ji za "hypnotickou, sexy a inspirativní".
Text Personal Jesus si zachovává svou aktuálnost i dnes, možná dokonce ještě více. Stále nahání husí kůži mnoha lidem, kteří slyší příkaz 'natáhni ruku a dotkni se víry' a svůdné kytarové riffy, které doprovází alternativní zvuk skladby.

 

Po skladbě "Just Can't Get Enough" z roku 1981 následovala v roce 1984 skladba "People Are People" a díky těmto a dalším hitům si začali budovat své publikum. V té době však kapela nebyla příliš chválena "seriózními" hudebními kruhy a její tvorba byla většinou označována jako "taneční hudba", a to až do zlomového roku 1989.

S blížícím se vydáním alba "Violator" v roce 1990 se Depeche Mode chystali natočit píseň s Casiotone a opakovaným a modlitebním příkazem Davea Gahana "natáhni ruku a dotkni se víry". Mnozí hudební kritici by tuto píseň považovali za neuvěřitelně jemnou kritiku a zároveň za zvukově zcela vymazlený hudební podklad. Také to bylo poprvé, kdy zvuk kytary dominoval písni Depeche Mode.

Rok 1989 je datem, kdy Depeche Mode vydali "Personal Jesus". Tato radikální změna směru, jak po textové, tak po hudební stránce, byla opravdu dobře přijata mnoha hudebníky a fanoušky, včetně Johna Lydona ze Sex Pistols. Ten byl touto písní skutečně inspirován, a to natolik, že se o ní dokonce zmínil ve své knize.

Depeche Mode nikdy neváhali do svého zvuku zapojit technologie. Tato deska z roku 1989 však byla jejich první, která také obsahovala chytlavé bluesové riffy a zvuk založený na bicích. Když se syntezátorový zvuk, který by se dal označit téměř za "zlověstný", spojil s náboženským textem písně a neodolatelnými kytarovými riffy, zahájili Depeche Mode novou éru.

V knize Vztek je energie: Můj život bez cenzury, kterou napsal John Lydon, je pasáž, v níž se zmiňuje o této písni Depeche Mode. Podle této pasáže skutečnost, že Depeche Mode do svého zvuku tak účinně začlenili technologii a téměř vytvořili nový způsob zpěvu, změnila nejen Lydonovy představy o využití technologie v hudbě, ale "Personal Jesus" patří mezi rockerovy oblíbené skladby.

 

"Je to pro mě vážný problém, všechna ta technologie," napsal John Lydon, když se zamýšlel nad stále častějším využíváním technologií při skládání písní. "Lidé, kteří ji využili nejlépe byli Depeche Mode. 'Your own Personal Jesus! Zatraceně, kámo, ti to mají! Používali efekt Casiotone a omotali kolem něj písničku, ale nenechali si ho diktovat. To je další skladba, kterou prostě naprosto miluju - ohromila mě jejich odvaha pokusit se o takové téma."

Píseň byla velmi chválena i v rockových kruzích. V roce 2002 skladbu coveroval Johnny Cash, který ji označil za "pravděpodobně nejevangeličtější gospelovou píseň", jakou kdy nazpíval. O dva roky později, v roce 2004, píseň coveroval Marilyn Manson a označil ji za "hypnotickou, sexy a inspirativní".

Text Personal Jesus si zachovává svou aktuálnost i dnes, možná dokonce ještě více. Stále nahání husí kůži mnoha lidem, kteří slyší příkaz 'natáhni ruku a dotkni se víry' a svůdné kytarové riffy, které doprovází alternativní zvuk skladby.

 

 


22. listopad 2022 o 13:37 • Dangerous • AktualityDiskuze (4) •

Diskuze

Uživatel: SecretGarden

SecretGarden      1   22. listopad 2022 o 18:04

Možno len pre zaujímavosť - Personal Jesus nebola úplne prvá skladba s výraznou gitarou, samozrejme však bola prvá singlová alebo albumová skladba s výraznou gitarou. A samozrejme prvá skladba, ktorú si všimla široká verejnosť.
Dovtedy to boli ešte dve B strany (tam široká verejnosť zvyčajne nedovidí) - Route 66, čo je však iba cover a hlavne originál Pleasure, Little Treasure. Tú som počul prvý krát vo verzii Glitter mix (singel až neskôr) a to gitarové “sólo” niekde v strede bolo naozaj pre mňa veľkým šokom. Ale zaujímavým a pozitívnym. PLT mám rád (napr. paráda na 101, alebo aj Join mix), hoci ktosi kdesi o nej niekde povedal niečo ako že ňou nie je nadšený (žeby Alan? grin ). Týmto nás DM nevedomky už pripravoval na PJ.


Uživatel: Lukáš Kuča

Lukáš Kuča      2   27. listopad 2022 o 10:12

Tak PLT mám zrovna kdesi v krabici ´fakt divné skladby’ a vpostatě ji ignoruju.  Je ale pravda, že ta stylová podobnost onoho kytarového motivu dost možná mohla někoho z DM vést k návrhu - a co kdybychom v tomto stylu udělali plnokrevnou skladbu. Ale jen dohad, který možná napadl mnoho lidí. Nevím, jestli to kdy potvrdil někdo z DM.


Uživatel: Hanz 397

Hanz 397      3   28. listopad 2022 o 19:30

Mno, tak úplně první skladba, ve které je hlavním motivem kytara (boosterovaná a dost možná ne opravdová, ale syntezátorová, každopádně kytara), kterou jsem zaznamenal, je Here is the House z BC…


Uživatel: SecretGarden

SecretGarden      4   28. listopad 2022 o 21:33

Ono tých gitár samozrejme bolo už viac aj predtým, ale nie tak výrazne, aby to bol hlavný motív, napr. And Then, Love in Itself, Behind the Whell…


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.