Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

První singl s Alanem Get the Balance Right! slaví 40 let

První singl s Alanem Get the Balance Right! slaví 40 let

První nahrávka, kterou Depeche Mode vydali oficiálně s Alanem Wilderem na palubě jako právoplatným členem, slaví krásných a kulatých 40 let...

 

Mezi evropskou částí turné A Broken Frame Tour a americkou, byla tříměsíční
mezera. Daniel Miller, ale přesto nenechal kapelu odpočinout. Věděl, že se dříve
než v květnu k nahrávání nového alba nedostanou, a tak měl plán vydat alespoň
singl. Krátce po Vánocích nastoupili členové Depeche Mode, teď už samozřejmě
i se svým právoplatným čtvrtým členem Alanem Wilderem, do Blackwing
Studios. Martin Gore napsal jednu skladbu nazvanou Get The Balance Right!, ale
ani on sám si jí nebyl příliš jistý. Gore později řekl: „U Get The Balance Right! to
bylo jedinkrát, kdy jsme se cítili tlačeni udělat narychlo singl i když jsme neměli
dostatek materiálu. Kdybychom se mohli vrátit zpět v čase a změnit historii, tak
bychom tu možná dnes ani nebyli, pokud bychom ho nevydali. Proto, ať už nás
tlačil kdokoliv, abychom to udělali, bylo to nejspíš správné.“ Millerovo
rozhodnutí bylo rozhodně prozíravější, než si členové kapely uvědomovali.
Nešlo jen o to zůstat v éteru, aby posluchači a fanoušci na kapelu nezapomněli,
ale také bylo nahrávání samostatného singlu, bez nutnosti udělat celé album,
možností jak otestovat spolupráci s Alanem Wilderem. Tím že je k dispozici
dostatek času, pokouší se kapela experimentovat. Ve studiu jsou samozřejmě
také obvyklí spolupracovníci Eric Radcliffe a John Fryer. Ti zaznamenávají pokusy
dostat zvuk z čehokoliv co je po ruce. Ušetřena nezůstává ani žlutá plastová
konvice, do které Fletcher a Gore zběsile buší, v touze získat zajímavé perkusní
efekty. Alan Wilder na tu dobu vzpomíná: „Velmi dobře se na to pamatuji. Ještě
i dnes, po více než dvaceti letech si umím ve vzpomínkách promítnout to
vybavení. Danielův ARP 2600, malý PBC počítač. Bylo to velmi malé studio, ale
Depeche Mode tam již odpracovali mnoho hodin na předchozích dvou
deskách, takže bylo pro ně přirozené se tam vrátit. Pracovali jsme na 12" mixu.
Pamatuji si, jak jsme stříhali pásky, protože jsme chtěli i prodlouženou verzi.
Vytahovali jsme z nich části ze skladby a následně přehrávali přes mix na pásku
a za tím šel střih a celé znovu od začátku. Strávili jsme stříháním celé hodiny.
Lidé si ani nedovedou představit, jak se tehdy věci vytvářely. Chtěli jsme silnější
a hutnější zvuk, použili jsme pár nových nástrojů, také Sync Drum, což byl
elektronický bicí set, který se v těch časech objevil na trhu. Už tímto se ta
nahrávka odlišila od těch předchozích.“ I zpěvák Dave Gahan si pamatuje, jak
náročné nahrávání bylo: „Měli jsme opravdu těžké časy, během nahrávání této
skladby, to bylo nejdelší období, které jsme strávili ve studiu děláním ničeho, jen
experimentováním. Pokoušeli jsme se dostat na pásek tolik úrovní, kolik jen bylo
možné.“ V té době se 12“ singly stávaly velmi oblíbenými. Zvláště v tanečních
klubech a diskotékách. Obtížnost připravit skutečně zdařilý dlouhý remix,
nejlépe vystihují slova Daniela Millera: „Stojíš před mixážním pultem
a z reproduktorů se ti ozývá: “Dostaň to do správné rovnováhy” (Get The
Balance Right!) a ty se o to přesně snažíš, dostat to do té správné rovnováhy.“
Wilderova přičenlivost ve studiu je okamžitě znatelná. Nejen při práci na hlavní
nahrávce, ale také společně s Gorem skládají b-stranu singlu. Instrumentální
kompozice dostává, podobně jako Get The Balance Right! název s vykřičníkem
The Great Outdoors!. Singl je vydán 31. ledna. Videoklip natočil režisér, jehož
jméno dodnes oficiálně nebylo zveřejněno (občas je nesprávně uváděn Julian
Temple). Byl to každopádně někdo, kdo se kapelou předtím nezabýval a chtěl
mít svou práci rychle odbytou. Legendární se stala úvodní sekvence videa.
Skladba začíná a objevuje se Alan Wilder, který “zpívá: “There´s More Besides
Joyrides…“, přestože hlas ve skutečnosti patří Gahanovi. Wilder to vysvětluje:
„Ano, to video je matoucí. Bylo to proto, že režisér vlastně ještě nevěděl, kdo
je zpěvák skupiny a nějak předpokládal, že jsem to já. Tím jak jsme byli vlastně
ještě nezkušení a naivní, nám bylo trapné ho na chybu upozornit." Fanouškům
ale režisérova chyba nevadila. Respektive ani o ní nevěděli. Ten úvod vlastně dobře symbolizuje, ač nechtěně, příchod Alana Wildera do Depeche Mode,
jako oficiálního člena. Vedle 7“ vinylu, který obsahuje standardní verze dvou výše
zmíněných skladeb, jsou také vydány dvě 12“ varianty. Na nich posluchači
mohou také nalézt Get The Balance Right! (Combination Mix) a živé záznamy
skladeb Tora! Tora! Tora!, See You a Satellite. Všechny pořízené krátce po oficiálním
vstupu Alana Wildera do Depeche Mode, v Hammersmith Odeon. 12. února
singl vstupuje do britského žebříčku na 32. pozici. Tedy po prvním týdnu nejvýše
ze všech dosavadních singlů kapely. Z čehož má Daniel Miller velkou radost. Tím
jak se na předchozím singlu kapela zbavila své nálepky čistě popíkového bandu,
byli britští kritici i posluchači na rozpacích. Depeche Mode opouštěli rádiové
stanice. A všichni v kapele doufali, že s novým singlem se znovu objeví v Top 10
a bude jim dopřán větší prostor. O tři týdny později dosahuje singl svého
maxima, a to až 13. příčky (5. března). Britské hitparádě vévodí v té době
Michael Jackson se skladbou Billie Jean a také Bonnie Tyler s Total Eclipse Of The
Heart. Ačkoliv je Get The Balance Right! malinko úspěšnější než předchozí Leave
In Silence, pokračuje v linii, kterou jím nastoupili. Přestože v předvečer vydání
nového singlu Gore optimisticky vyhlašuje: „Právě teď se věci obrátili trochu
proti nám. Hlavně co se týká médií, ale to prostě muselo přijít. Není to nic
překvapivého, i když trochu nepříjemné, zejména pokud jde o lidi, kteří nás měli
rádi a teď z nějakého důvodu náhle nemají. Předtím jsme nezkazili nic, na co
jsme sáhli, ale teď se nám nedařilo udělat jedinou správnou věc. Myslím, že s Get
The Balance Right! by se nám to mohlo podařit. Je to mnohem tvrdší, údernější
a přímější záležitost. A samozřejmě i s dobrou atmosférou. Rád bych teď věci
diverzifikoval, tak totiž můžeme operovat na několika úrovních a neomezovat se
tak pouze na jeden styl hudby. Je příjemné být schopen pracovat tak, jak to
právě cítíte. Myslím, že náš nový materiál se momentálně rozrůstá, bude
zahrnovat více strategických témat, které mohou oslovit více, což je lepší než
nabízet víc osobních textů."
Přesto, aniž by to Depeche Mode vůbec zaregistrovali, slavila píseň Get The
Balance Right!, speciálně její Combination Mix, obrovský úspěch. Jenže
o 6 000 km dál. Derrick May později označený za jednoho z průkopníků stylu
techno říká: „Mezi černou komunitou ve Spojených státech byli lidé, kteří
Depeche Mode vůbec neznali. Myslím tím, že jsme neměli jejich fotografie. Oni
zde v té době neměli vůbec žádný marketing. Jediné čím nás mohli zaujmout,
byla hudba, Nikdo nevěděl, kdo ti chlapci vlastně jsou. Jednoduše myslím, že ta
skladba byla opravdu funky. Někdo se může smát a říkat: “Sakra, jak by mohli být
Depeche Mode funky?” Koupili jsme si dvě kopie Get The Balance Right!
a udělali mix, který začíná znovu a znovu tou úvodní instrumentální částí a to
se stalo obrovským klubovým hitem v Detroitu pro všechnu mládež v našem
věku.“ Tento úspěch skladby ale zůstane po dalších pět let neodhalen.

 

Mezi evropskou částí turné A Broken Frame Tour a americkou, byla tříměsíční mezera. Daniel Miller, ale přesto nenechal kapelu odpočinout. Věděl, že se dříve než v květnu k nahrávání nového alba nedostanou, a tak měl plán vydat alespoň singl.

Krátce po Vánocích nastoupili členové Depeche Mode, teď už samozřejmě i se svým právoplatným čtvrtým členem Alanem Wilderem, do Blackwing Studios. Martin Gore napsal jednu skladbu nazvanou Get The Balance Right!, ale ani on sám si jí nebyl příliš jistý. Gore později řekl: „U Get The Balance Right! to bylo jedinkrát, kdy jsme se cítili tlačeni udělat narychlo singl i když jsme neměli dostatek materiálu. Kdybychom se mohli vrátit zpět v čase a změnit historii, tak bychom tu možná dnes ani nebyli, pokud bychom ho nevydali. Proto, ať už nás tlačil kdokoliv, abychom to udělali, bylo to nejspíš správné.“ Millerovo rozhodnutí bylo rozhodně prozíravější, než si členové kapely uvědomovali.

Nešlo jen o to zůstat v éteru, aby posluchači a fanoušci na kapelu nezapomněli, ale také bylo nahrávání samostatného singlu, bez nutnosti udělat celé album, možností jak otestovat spolupráci s Alanem Wilderem. Tím že je k dispozici dostatek času, pokouší se kapela experimentovat. Ve studiu byli samozřejmě také obvyklí spolupracovníci Eric Radcliffe a John Fryer. Ti zaznamenávali pokusy dostat zvuk z čehokoliv co je po ruce. Ušetřena nezůstává ani žlutá plastová konvice, do které Fletcher a Gore zběsile buší, v touze získat zajímavé perkusní efekty. Alan Wilder v roce 2004 na tu dobu vzpomínal: „Velmi dobře se na to pamatuji. Ještě i dnes, po více než dvaceti letech si umím ve vzpomínkách promítnout to vybavení. Danielův ARP 2600, malý PBC počítač. Bylo to velmi malé studio, ale Depeche Mode tam již odpracovali mnoho hodin na předchozích dvou deskách, takže bylo pro ně přirozené se tam vrátit. Pracovali jsme na 12" mixu.

Pamatuji si, jak jsme stříhali pásky, protože jsme chtěli i prodlouženou verzi. Vytahovali jsme z nich části ze skladby a následně přehrávali přes mix na pásku a za tím šel střih a celé znovu od začátku. Strávili jsme stříháním celé hodiny. Lidé si ani nedovedou představit, jak se tehdy věci vytvářely. Chtěli jsme silnější a hutnější zvuk, použili jsme pár nových nástrojů, také Sync Drum, což byl elektronický bicí set, který se v těch časech objevil na trhu. Už tímto se ta nahrávka odlišila od těch předchozích.“ I zpěvák Dave Gahan si pamatuje, jak náročné nahrávání bylo: „Měli jsme opravdu těžké časy. Nahrávání této skladby, to bylo nejdelší období, které jsme strávili ve studiu děláním ničeho, jen experimentováním. Pokoušeli jsme se dostat na pásek tolik vrstev, kolik jen bylo možné.“

V té době se 12“ singly stávaly velmi oblíbenými. Zvláště v tanečních klubech a diskotékách. Obtížnost připravit skutečně zdařilý dlouhý remix, nejlépe vystihují slova Daniela Millera: „Stojíš před mixážním pultem a z reproduktorů se ti ozývá: “Dostaň to do správné rovnováhy” (Get The Balance Right!) a ty se o to přesně snažíš, dostat to do té správné rovnováhy.“

Wilderova přičenlivost ve studiu je okamžitě znatelná. Nejen při práci na hlavní nahrávce, ale také společně s Gorem skládají b-stranu singlu. Instrumentální kompozice dostává, podobně jako Get The Balance Right!, název s vykřičníkem The Great Outdoors!.

 

Singl je vydán 31. ledna. Videoklip natočil režisér, jehož jméno dodnes oficiálně nebylo zveřejněno (občas je nesprávně uváděn Julian Temple). Byl to každopádně někdo, kdo se kapelou předtím nezabýval a chtěl mít svou práci rychle odbytou. Legendární se stala úvodní sekvence videa. Skladba začíná a objevuje se Alan Wilder, který “zpívá: “There´s More Besides Joyrides…“, přestože hlas ve skutečnosti patří Gahanovi.

Alan Wilder si to vysvětluje takto:

„Ano, to video je matoucí. Bylo to proto, že režisér vlastně ještě nevěděl, kdo je zpěvák skupiny a nějak předpokládal, že jsem to já. Tím jak jsme byli vlastně ještě nezkušení a naivní, nám bylo trapné ho na chybu upozornit."

Fanouškům ale režisérova chyba nevadila. Respektive ani o ní nevěděli. Ten úvod vlastně dobře symbolizuje, ač nechtěně, příchod Alana Wildera do Depeche Mode, jako oficiálního člena.

Vedle 7“ vinylu, který obsahuje standardní verze dvou výše zmíněných skladeb, jsou také vydány dvě 12“ varianty. Na nich posluchači mohou také nalézt Get The Balance Right! (Combination Mix) a živé záznamy skladeb Tora! Tora! Tora!, See You a Satellite. Všechny pořízené krátce po oficiálním vstupu Alana Wildera do Depeche Mode, v Hammersmith Odeon.

12. února singl vstupuje do britského žebříčku na 32. pozici. Tedy po prvním týdnu nejvýše ze všech dosavadních singlů kapely. Z čehož má Daniel Miller velkou radost. Tím jak se na předchozím singlu kapela zbavila své nálepky čistě popíkového bandu, byli britští kritici i posluchači na rozpacích. Depeche Mode opouštěli rádiové stanice. A všichni v kapele doufali, že s novým singlem se znovu objeví v Top 10 a bude jim dopřán větší prostor. O tři týdny později dosahuje singl svého maxima, a to pouze 13. příčky (5. března). Britské hitparádě vévodí v té době Michael Jackson se skladbou Billie Jean, a také Bonnie Tyler s Total Eclipse Of The Heart.

Ačkoliv je Get The Balance Right! malinko úspěšnější než předchozí Leave In Silence, pokračuje v linii, kterou jím nastoupili. Přestože v předvečer vydání nového singlu Gore optimisticky vyhlašuje: „Právě teď se věci obrátili trochu proti nám. Hlavně co se týká médií, ale to prostě muselo přijít. Není to nic překvapivého, i když trochu nepříjemné, zejména pokud jde o lidi, kteří nás měli rádi a teď z nějakého důvodu náhle nemají. Předtím jsme nezkazili nic, na co jsme sáhli, ale teď se nám nedařilo udělat jedinou správnou věc. Myslím, že s Get The Balance Right! by se nám to mohlo podařit. Je to mnohem tvrdší, údernější a přímější záležitost. A samozřejmě i s dobrou atmosférou. Rád bych teď věci diverzifikoval, tak totiž můžeme operovat na několika úrovních a neomezovat se tak pouze na jeden styl hudby. Je příjemné být schopen pracovat tak, jak to právě cítíte. Myslím, že náš nový materiál se momentálně rozrůstá, bude zahrnovat více strategických témat, které mohou oslovit více, což je lepší než nabízet víc osobních textů."

Přesto, aniž by to Depeche Mode vůbec zaregistrovali, slavila píseň Get The Balance Right!, speciálně její Combination Mix, obrovský úspěch. Jenže 6 000 km daleko. Derrick May později označený za jednoho z průkopníků stylu techno na tu éru vzpomíná: „Mezi černou komunitou ve Spojených státech byli lidé, kteří Depeche Mode vůbec neznali. Myslím tím, že jsme neměli jejich fotografie. Oni zde v té době neměli vůbec žádný marketing. Jediné čím nás mohli zaujmout, byla hudba, Nikdo nevěděl, kdo ti chlapci vlastně jsou. Jednoduše myslím, že ta skladba byla opravdu funky. Někdo se může smát a říkat: “Sakra, jak by mohli být Depeche Mode funky?” Koupili jsme si dvě kopie Get The Balance Right! a udělali mix, který začíná znovu a znovu tou úvodní instrumentální částí a to se stalo obrovským klubovým hitem v Detroitu pro všechnu mládež v našem věku.“ Tento úspěch skladby ale zůstane po dalších pět let neodhalen...

 

 


31. leden 2023 o 11:41 • Dangerous • Aktuality a novinkyDiskuze (5) •

Diskuze

Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      1   31. leden 2023 o 12:07

Páni, ten je starý, ale kluci vypadají furt na dvacet grin


Uživatel: Martin L. J.

Martin L. J.      2   31. leden 2023 o 13:39

A co singl Strangelove / Behind The Wheel “Back To Back Hits”, USA
(1989) Ten také dnes slaví!
http://archives.depechemode.com/


Uživatel: Martin L. J.

Martin L. J.      3   31. leden 2023 o 13:40

A hlavně pro nás výročí Live Show
O2 Arena, Praha, Česká republika
(2018) Zatím poslední koncert v ČR!!!


Uživatel: tomas1.

tomas1.      4   31. leden 2023 o 22:01

A zase,bez Alana by to stálo za ho***.


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      5   31. leden 2023 o 22:30

tomas.1: stálo, bez něj by ten úvod nebylo ono to wtf? když ten klip člověk vidí prvně, už mi to chybí ty momenty poprvé s DM


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.