Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Dave Gahan z Depeche Mode nachází svůj hlas ve slovech jiných umělců (2021)

Ilustrativní: Dave Gahan z Depeche Mode nachází svůj hlas ve slovech jiných umělců (2021)

Po patnáctiměsíčním cestování po světě s Depeche Mode v rámci Global Spirit Tour anglických synthpopových průkopníků se zpěvák vrátil domů do New Yorku fyzicky i tvůrčím způsobem vyčerpaný. "Moje rodina mi říkala: 'Nevíme, kdo jsi, musíš se prostě dát dohromady,'" vzpomíná během rozhovoru pro Exclaim!

Nakonec se Gahan přizpůsobil životu doma a začal si vyměňovat zprávy s Richem Machinem, polovinou gospel-bluesového producentského týmu Soulsavers. V té době "jsem neměl chuť nic dělat," vzpomíná Gahan. "Díval jsem se na svou kytaru a bylo mi z toho trochu špatně." Jejich rozhovory se však stočily k hudbě - konkrétně ke zpěvákům, kteří je inspirovali.

 

Zanedlouho se Gahan, Machin a zbytek kapely Soulsavers ocitli ve studiu Shangri-La Ricka Rubina v kalifornském Malibu, aby během několika týdnů nahráli Imposter, kolekci coververzí "zpěváků, o kterých si myslím, že mě unesli, inspirovali a vzali mě na místo mimo mě samotného, jehož jsem tak trochu chtěl být součástí". Chtěli udržet tempo a plánovali vydat album na jaře 2020.

To se samozřejmě nestalo.

Imposter ležel rok a půl na poličce, zatímco Gahan přečkal nejhorší měsíce pandemie se svou ženou a dospělými dětmi. "Bylo to divné, kámo," říká, "udělat něco, u čeho má člověk pocit: 'Páni, myslím, že jsme tu chytili blesk do láhve', a pak s tím nic neudělat."

Při výběru coververzí se Gahan přiklonil ke zpěvákům, kteří na něj v průběhu let zanechali "hluboký dojem". "Prostě jsem se tak nějak začal hrabat v nějakých deskách a vytahovat z nich nápady," říká Machin pro Exclaim! "Byl docela vnímavý prakticky ke všemu."

 

Gahanovi však šlo také o to, aby deska měla ucelený příběh. Aby toho dosáhl, vynechal některé zjevné volby, jako Leonarda Cohena, Stooges nebo Johnnyho Cashe, zatímco se na desku dostaly i překvapivější volby jako PJ Harvey ("The Desperate Kingdom of Love"), Cat Power (Metal Heart") nebo Gene Clark z Byrds ("Where My Love Lies Asleep"). "Výzvou bylo opravdu vzít několik písní a udělat je svým stylem - aby to bylo prostřednictvím mého hlasu, s kulisou Soulsavers."

 

Gahan byl fanouškem Soulsavers ještě předtím, než se stal jejich spolupracovníkem. Zpěvák se více prosazoval jako autor písní - jak na dvojici sólových alb, tak v posledním materiálu Depeche Mode, kde byl Martin Gore tradičně hlavním autorem skupiny -, když Mark Lanegan, který zpíval na dvojici desek Soulsavers, seznámil Gahana s jejich hudbou. Depeche Mode vzali duo v roce 2009 na turné, které vedlo ke spolupráci na albech The Light the Dead See z roku 2012 a Angels & Ghosts z roku 2015. "Rich umí skvěle zprostředkovat a dát [lidi] dohromady," říká o spolupráci Gahan. "Tahle skupina muzikantů spolu pracuje už dlouho. Panuje mezi nimi chemie a já do ní zapadám." Říká však, že povaha Imposter tuto dynamiku obrátila: "Tohle je poprvé, kdy jsem měl pocit, že jsem tak trochu lídr."

Machin není proti. "Je více zaměřená na vokály než jakákoli jiná deska, kterou jsme udělali," říká. Písně vyprávějí příběh a sledování děje vyžaduje, aby posluchači věnovali pozornost Gahanovým slovům. A i když Imposter zní jako Soulsavers, v tomto ohledu má blíže ke Gahanovým sólovým deskám než k jeho a Machinově předchozí společné práci. "Možná je to deska Davea Gahana," uvažuje zpěvák. "Ke konci nahrávání se o tom rozhodně mluvilo."

Přestože se jedná o Gahanovo první album coververzí, je to starý profík, pokud jde o přetváření cizích slov na vlastní. Svou práci zpěváka v Depeche Mode získal poté, co ho Vince Clarke slyšel zpívat "'Heroes'" od Davida Bowieho, a po většinu svého působení v této kapele byl interpretem písní Martina Gorea.

 

Přesto zpěvákovi trvalo více než deset let, než se naučil přebírat cizí umění. Jako průlomovou pro něj uvádí skladbu "Condemnation" z alba Songs of Faith and Devotion od Depeche Mode z roku 1993. "Okamžitě jsem tu píseň poznal. Nemuselo to být nutně úplně přesně podle toho, jak Martin napsal melodickou linku, frázování nebo načasování." V té době se mu ale zdálo, že je to úplně jinak. Gahan říká, že má stále husí kůži, když si vzpomene na nahrávání písně v garáži přestavěného domu v Madridu. "Prostě jsem ji zazpíval a poté, co jsem ji zazpíval, se přestala točit páska a bylo ticho. Měl jsem na uších sluchátka a slyšel jsem hlas [producenta] Flooda: 'Jo, možná, že bys to mohl udělat ještě jednou. Ale myslím, že to máme."

 

"Condemnation" vypadla ze setlistu Depeche Mode, ale Gahan a Soulsavers ji vzkřísili na některých koncertech, které kapela odehrála po vydání Angels & Ghosts. Dokonce uvažoval o tom, že skladbu znovu nahraje pro Imposter. "Je v ní všechno," říká Gahan. "Je v ní ta oduševnělost, vykoupení, touha někam patřit. To cítím ve všech těch písních."

10. listopad 2021 o 13:52 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      1   10. listopad 2021 o 17:48

Ámen a každý ji vnímá a chápe jinak… I ten samý člověk v jiné životní situaci… Jen můj postřeh… Ale takových je víc, hlavně od jisté nejmenované skupiny hmmm


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.