Depeche Mode Cz
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace




Alan Wilder převážně o Violator a SOFAD

Ilustrativní: Alan Wilder převážně o Violator a SOFAD

Alan Charles Wilder - kluk co všem v Depeche Mode chybí již téměř čtvrtstoletí a jeho odpovědi na pár otázek pro příjemné letní dny...

Víš co si ostatní členové Depeche Mode myslí o Recoil?

A. W. : Upřímně, nikdy nekomentoval nikdo z nich cokoliv, co se týká Recoil.

Na začátku klipu 'A Question Of Lust' se Martin chce ukázat nahý před kamerou, byl to reálný záběr nebo to bylo myšleno jako vtip pro video?

A. W. : To bylo skutečné. Byli jsme někde v klubu, a jako obvykle to Martin dotáhl k tomu, že se svlékl, byl u toho i režisér Clive Richardson.

Je pravdou, že Fletch nahrál sólový materiál, který nebyl nikdy vydán?

A. W. : To album se jmenovalo' Toast Hawaii' (Fletchovo oblíbené jídlo z Hansa Studios café), obsahovalo Fletchem nazpívané cover verze jeho oblíbených melodií - společně se mnou a/nebo s Martinem na piano. Bylo to nahráno v Berlíně v roce 1983, vyfotil sem Fletche, což se mělo použít jako motiv na obal, ale problém byl s Danielem Miller, zdálo se mu, že si to nezaslouží vydat.

Je pravdou, že Martin nazpíval Somebody nahý?

A. W. : Tak to je naprostá pravda.

Pokud by byl natočen film o životě a době Depeche Mode, koho by si rád viděl, že by hrál tebe a kdo by hrál ostatní členy?

A. W. : Mně by hrál Gary Oldman, Martina - Barbara Windsor, Davea - Daniel Day Lewis a Fletche - Howard Jones.

Měl Dave Gahan na nějakém albu vlastní instrumentální příspěvek?

A. W. : Dave má unikátní styl hraní na kytaru, použili jsme jeho hraní jako zvukové efekty v jedné mezihře na 'Violator'.

Proč na 'Devotional' nejsou zahrnuty 'Policy Of truth' a 'Halo', přestože jste je hráli každou show?

A. W. : Bylo to nezbytné, kvůli omezenému časovému rámci videa, takže tyhle skladby byly vyhozeny, tyhle písně byly starší a nefungovaly vizuálně, tak dobře jako ostatní.

Jaké jsou tvoje nejoblíbenější klipy Depeche Mode od Antona, a mohl by se Anton objevit na tvém projektu Recoil?

A. W. : Anton, byl důležitou součástí v rozvoji image Depeche Mode, ale bylo by chybou ho najmout i pro Recoil, chci aby Recoil byl odlišný na první pohled od Depeche Mode. Má oblíbená videa "Never Let Me Down Again', 'Walking In My Shoes', 'I Feel You', and 'In Your Room'.

Bylo někdy natočeno video pro skladbu 'Dangerous'?

A. W. : Ne.

Líbila se ti více doprovodná videa pro 'World Violation' tour nebo 'Devotional' tour?

A. W. : Upřednostňuji ta pro Devotional, ačkoliv se mi líbí aspekty obou, ale nebyl jsem příliš unešen ze ztvárnění 'Enjoy The Silence' na 'Devotional Tour'

Mám pořád na mysli, jaký si perfekcionista, uvědomil sis, že si popletl 'Black Celebration' ve '101' když si to předváděl v zákulisí?

A. W. : Není to nic kvůli čemu bych nespal.

Jaký je tvůj názor na klipy 'Personal Jesus', 'Clean', a 'Halo' a kde byly natočeny?

A. W. : 'Personal Jesus' byl natočen ve Španělsku, 'Clean' a 'Halo' v Kalifornii. Mám je rád, ale nepatří k mým oblíbeným. Vždy je v Antonových klipech něco co lze obdivovat.

Tvůj nejméně oblíbený song z výběru 'Singles 86-98' (z doby kdy jsi byl u DM)?

A. W. : Pravděpodobně 'Strangelove'. A také nemám rád 'Behind The Wheel' remix.

ČAS

O čem jsou tvé skladby na Construction time again?

A. W. : 'The Landscape Is Changing' jsem napsal poté co jsme viděl dokument o kyselých deštích, a 'Two Minute Warning' je o závodech v nukleárním zbrojení v 80.letech

Tvůj oblíbený song na 'Construction Time Again'?

A. W. : 'Shame' a 'And Then'.

Máš rád 'Told You So'?

A. W. : Nepatří k mým oblíbeným.

ODMĚNA

Jak jste udělali ten kovový zvuk v 'Blasphemous Rumours'?

A. W. : To bylo kladivo na betonové podlaze.

Oblíbené písně na 'Some Great Reward'?

A. W. : 'Blasphemous Rumours' a 'Something To Do'

 

OSLAVA

Nejvíce neobvyklý sampl, který jste kdy použili?

A. W. : Dan Miller říkající rychle a opakovaně "Horse" (to bylo použito na 'Fly On The Windscreen').

Kde se vzala věta "Life in the so-called space age", byl to snad název písně, která se na albu "Black Celebration' neobjevila?

A. W. : Ne, tohle byl Martinův nápad. Chtěl tam tu frázi dát z nějakého důvodu.

Tvoje oblíbené písně na 'Black Celebration'?

A. W. : 'Stripped', 'Fly On The Windscreen' a 'Black Celebration'

MASY

Které z těchto instrumentálek máš nejraději - 'Kaleid', 'Nothing To Fear', 'Agent Orange', 'Big muff' či 'Pimpf'?

A. W. : Mám rád'Agent Orange' a 'Pimpf', protože mají nejlepší atmosféru.

Byly všechny ty instrumentálky čistě Martinova práce nebo k nim přispěl i někdo další z kapely?

A. W. : Byly napsány Martinem a nahrány obvyklým způsobem.

Líbí se ti remixy 'Everything Counts' a 'Strangelove', které v roce 1989 dělala Tim Simenon?

A. W. : Z těch dvou preferuji 'Everything Counts'.

Tvoje nejoblíbenější skladba z 'Music For The Masses'?

A. W. : 'Never Let Me Down Again'

NÁSILNÍK

Mohl by si trochu osvětlit nahrávání 'Blue Dress' - co si o této skladbě myslíš?

A. W. : Tak opravdu tohle není moje oblíbená píseň, - v místě před poslední skladbou na albu se vlastně jedná o píseň na "výplňové pozici", dal bych ji do stejného pytle jako 'Get Right With Me' ze 'SOFAD', u které jsme také nevěděli, kterou cestou ji nasměrovat.

Kdo přišel na název alba 'Violator' a byli jste spokojení s tímto titulem, nebo tam byli jiné návrhy?

A. W. : Byl to Martinův nápad. Nepamatuji si další návrhy, ale museli tam nějaké být. Dávám tomuto titulu přednost před 'Songs Of Faith And Devotion'.

Proč nebyla píseň 'Happiest Girl' zařazena na 'Violator'?

A. W. : 'Happiest Girl' byla dána stranou, protože se nám nezdála dost dobrá pro album.

Úvod 'Clean' zní přesně jako od Pink Floyd's 'One Of These Days'. Byl to nebo to nebyl úmysl?

A. W. : Rozpoznávám podobnost, ale není to floydovský sampl. Bylo to naprogramováno použitím kombinace analogového synthezátoru a basové kytary.

Oblíbené písně z 'Violator'?

A. W. : 'Clean', 'Halo' a 'World In My Eyes'.

Během nahrávání 'Violator' tam byla nevydaná píseň 'Mother Me', mohl bys k ní říct něco víc?

A. W. : Začalo se pracovat na bicích, basových + dalších partech, ale velmi rychle jsme ji odložili, měla střední tempo a myslím, že ji měl zpívat Dave.

VÍRA

Co je to za zvuk, který je použitý na konci první sloky “In Your Room”? Je také použit v živé verzi Mercy in You, myslím, že v poslední sloce?

A. W. : Tak to je varifón.

Chtěli jste někdy vydat jiné verze skladby “Judas” jako remixy?

A. W. : Ne.

Je pravdou, že “Judas” měl dvě verze ve studiu o které se vedl velký boj, nakonec zvítězila tvoje alternativa nad Martinovu reggae verzí?

A. W. : Velký boj? To zase ne, ale je fakt, že jsme se při této skladbě nedokázali podívat s Martinem jeden druhému do očí, skladbu jsme nahrávali třemi či čtyřmi způsoby, ta reggae byla myslím druhá v pořadí. Původní demo bylo v blues country stylu. Finální verze byla dokončená pozdě v noci, a Martin k ní moc neřekl, což u něj ukazuje, že se mu něco nelíbí.

Jak jste dosáhli toho efektu davu na konci Judas? To si zapojil do zpívání všechny kamarády nebo se jedná o multitracking?

A. W. : 15 lidí (studiový pracovníci, studiové asistentky, kuchař...a další) multitrackované 6x, to udělalo dav 90 lidí+zpoždění a ozvěny. Poté jsme zpracovali zvuk jako by to bylo pořízeno v jižanském kostele v 60.letech, spíš než ve Wembley.

Četl jsem, že jsi řekl o zvuku alba Violator, že je až příliš jasným a precizním, ale mně se zdá, že na rozdíl od monstrózního Songs of faith and devotion má v sobě kompaktnost, dynamiku a sílu, kterou SOFAD postrádá, na SOFAD se zvuk zdá saturovaný středorozsahovými frekvencemi až k bodu kdy znějí nejasněji dokonce více než nějaké organické nahrávky klasické kytary, basy a bicích. Šlo o záplavu rezonancí hozených do původní nahrávky nebo o nepřehledné zamlžení produktu, jak to nazýváš nebo snad o špatný mastering?

A. W. : Je to zvuková chyba, v jistém směru, ale jako na mnoha dobrých nahrávkách, na tom až tak nezáleží, jelikož ta hudba má v sobě takovou sílu, že dokáže s člověkem zahýbat mnoha způsoby a to je něco, co podle mne dělá toto album tak výsostně postavené oproti jiným Depeche nahrávkám.

Čí nápad byl přivést Will Maloneho na nahrávání ' One Caress' a jak velký byl jeho přínos?

A. W. : Jednou jsme rozhodli, že chceme skutečné smyčce, tam byly pouze jedna nebo dvě volby, kdo by to měl nahrát. Will Malone připravil v minulosti aranžmá pro píseň “Unfinished Sympathy” od Massive Attack, která je velmi oblíbenou písní Martina, ale také i mojí oblíbenou. Náhrávali jsme to v Olympic Studios v Londýně, k dispozici jsme měli 28 členou smyčcovou sekci, během jejíhož hraní Martin nazpíval píseň naživo. Což znamenalo vůbec nejrychleji nahranou DM skladbu, společně se “Somebody”.

Která píseň DM se naproti tomu dávala dohromady nejdéle a proč?

A. W. : Za ty roky jich bylo několik - 'Master And Servant' zabralo děsivých 7 dní jen na mix, 'Clean' a 'Policy Of Truth' byly několikrát přepracovány, 'I Feel You' mělo také velmi obtížný mix. . 'Walking...' a 'Judus' obě zabraly moře času.

Kdysi jsi řekl, že 'Mercy In You' patří mezi ty slabší na SOFAD, myslel si, že je to špatná skladba nebo jsi nebyl spokojený s její konečnou podobou, podobně jako si se vyjádřil o svojí Control Freak?

A. W. : Nemyslím, že by byla úplně špatná, ale prostě nepatří k mým oblíbeným, a zabralo nějakou dobu dát ji dohromady.

Proč má období SOFAD pouze jedinou opravdovou b-stranu ('My Joy')?

A. W. : Neměli jsme tenkrát už čas nahrát něco dalšího.

Čí nápad byl nahrát na 'SOFAD' živé bicí?

A. W. : Chvilku jsem nad tím uvažoval a potom to řekl Daveovi, kterému to připadalo jako dobrý nápad.

Objevilo se, že Martin vám před natáčením SOFAD představil 15 skladeb, ale 4 jste zavrhli jako nepříliš vydařené. Bylo zamýšleno je použít jako b-strany nebo byla vaše politika, že i b-strany musí být brilantní?

A. W. : Tak opravdu si nepamatuji kolik těch prezentovaných písní bylo, ale některé byly vyhozeny, z nichž něco skončilo jako béčka (My Joy) a některé nikdy neuzřely světlo světa.

Během nahrávání Judas jste se s Martinem tedy velmi neshodli. Také se objevilo, že finální part písně je kompletně tvoje práce, je nějaký důvod proč právě tahle část chybí v live verzi této písně?

A. W. : Martin byl dost upoután k své demo verzi, ale já sem měl pocit, že to potřebuje více atmosféry. Také se Martinovi nelíbil po čase ten part sekvenceru v závěru. Ale v živé verzi jsem jej vypustil já, protože mi nezapadal do kontextu.

Líbí se ti Adrenaline remix 'Higher Love'?

A. W. : No, nešílím z něj.

Chtěl někdo ve skupině udělat 'Songs Of Faith And Devotion' mnohem tvrdší a temnější? Kromě 'In Your Room' se mi zdá, jako by ty skladby trpěli nějakým druhem kompromisu. Byly tam nějaké skutečně velké kompromisy tohoto druhu?

A. W. : Vždy jsou tam kompromisy, když pracuješ ve skupině. Každý se snaží otočit nahrávku jím preferovaným směrem. Někdy spory pomohou, ale většinou jen zpomalí proces, dokud má daná osoba problém, po dosažení kompromisu je po debatě.

 

Rád bych řekl, že pro mne jsou 'Achtung Baby' od U2 a 'SOFAD' od DM výjimečné desky a dvě z nejdůležitějších alb 90.let. Jak se vám povedlo udržet integritu přechodem od popu k rocku, stejně jako U2 od rocku k popu?

A. W. : No, tak hlavně Songs of faith and devotion je velmi daleko od rockového alba, ale to je jiný problém. A musím říct, že proč máš pravděpodobně rád právě tato dvě alba je, že tě jednoduše překvapily. Rozhodně nejsem blázen do U2, ale nejméně jim musím nechat, že se pokouší na každém albu o něco nového. Nevidím žádnou ztrátu integrity v tom, když se pokoušíš dělat věci jinak.

Byla skladba 'Rush' zamýšlena jako singl?

A. W. : Ne.

Budeš dál hlouběji prozkoumávat rock v budoucnu (tak skvěle vám to šlo na 'SOFAD')?

A. W. : Ó ano, 'Songs Of Faith And Devotion'.....ta skvělá rocková klasika. Víš, osobně jsem chtěl vnést ještě více rockových prvků, ale ostatní tím nebyli nadšení, navrhoval jsem na tělo těsné kalhoty s leopardím vzorem, to by pro nás bylo to pravé, a Davea jsem viděl poskakujícího ve stylu Bon Joviho. Nechal bych si narůst dlouhé háro, obarvil na blond a udělal trvalou. To by bylo naprosto cool, hej jsme prostě jako drsní Sabbath, rozjedem to! …Také by jsme mohli házet do publika mrtvá zvířata, během tak úžasných rockových vypalovaček jako 'Consecration' a 'Get Right With Me(at Loaf). Zachytil si vůbec ty skryté 'heavy' tituly jako 'Rush' a 'Judas (Priest)'...to byly moje nápady. Když už jsem mluvil o tom "podělaném" syntezátorovém zakončení  'Judas', to zní naprosto jako AC/DC, že jo? ...jasně název alba byl trochu problém, chtěl jsem něco jako 'Suck My Stalagmite', ale byl jsem přehlasován, byli jsme po celá léta považováni za nějakou pitomoučkou novoromatickou kapelku a přitom já si po celá ta léta myslel, že jsem členem Iron Maiden....Lived eht fo sdnah eht ta eid lliw uoy.

Moby prý připravil dva remixy 'Walking In My Shoes', ale byly vyhozeny. Je to pravda a kdo je odmítl?

A. W. : Myslím, že je to pravda, ale opravdu si nepamatuji, jak zněly. Nemám jejich kopii. Byly tam vyhozeny ještě asi dva další remixy. Tyhle remixy si vyžádali Američané, chtěli nějakou více taneční verzi singlu. Nepamatuji si, že by někdo z kapely žádal přímo Mobyho o remix pro 'Walking'. Ty mixy byly vyhozeny z jediného důvodu, nebyly dost dobré...

 

2010. Dangerous.

13. červenec 2019 o 6:52 • Dangerous • Články

Diskuze

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.