Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Depeche Mode kráčejí po cestě vzhůru

Skupina Depeche Mode, která dokázala v osmdesátých letech v socialistickém Československu vytvořit estetický archetyp oddaného fanouška zvaného depešák, vydává v těchto dnech (duben 1997) již dvanácté album.

Sláva a popularita britských Depeche Mode nezasáhla jen Čechy a Slováky: jejich předchozí album Songs Of Faith And Devotion si koupilo po celém světě takřka pět milionů lidí a prodej všech desek dosáhl magických třiceti milionů. Dlouhé čtyři roky museli jejich fanoušci čekat na novou kolekci písní, nazvanou tentokrát Ultra. Členové skupiny dle svých slov prošli v letech 1993 a 1994 téměř očistcem v podobě dlouhého turné s názvem Devotional: sto šestapadesát koncertů po celém světě přineslo hořké plody v odchodu Alana Wildera, zhroucení Martina Gorea a silné heroinové závislosti zpěváka Dave Gahana. Obavy o osud skupiny navíc podpořily zprávy o údajném Gahanově pokusu o sebevraždu. Jedenáct skladeb desky Ultra ovšem představuje Depeche Mode ve vrcholné formě. Na přípravě desky se podílela řada zajímavých hostů; producent Tim Simenon a jeho tým dokázal vtisknout albu moderní zvuk, který jako by si podával ruku se starými Depeche Mode. Členové skupiny sami přirovnávají Ultra k úspěšnému rockovějšímu albu Violator. První píseň s názvem Barrel Of A Gun je zřejmě nejtvrdší skladbou, kterou kdy Depeche Mode nahráli, zbytek alba je však velmi rozmanitý - při nahrávání asistovali tak rozdílní hudebníci, jako jsou Jaki Liebzeit, bubeník experimentátorských Can, Doug Wimbish, basový kytarista Living Colour, či B. J. Cole, jeden z nejlepších hráčů na pedálovou steel kytaru a muzikant, kterého si možná pražské obecenstvo pamatuje z vystoupení Johna Calea v Lucerně. Stranou nezůstali tentokrát ani hudebníci, kteří pilotní singl Barrel Of A Gun remixovali - vedle Depeche Mode jsou to ostrovní hvězdy Underworld a dále Ballistic Brothers či DJ Shadow. Martin Gore o tom říká: "Vybrali jsme si lidi, jejichž muzika se nám líbí. Je to vždycky dobrodružství, dát jim své věci a čekat, co z toho vzejde. Musím říct, že se mi všechny ty mixy líbí, každý je úplně jiný."

Depeche Mode jsou si rostoucího zájmu o elektronickou taneční hudbu dobře vědomiavšak zároveň tvrdí, že remixování původních skladeb, tedy jakási recyklace, má své meze. "Dostává se to až k takřka směšnému momentu, kdy někomu dáte svou skladbu a oni nepoužijí váš zpěv ani vaši muziku - nic z toho, co jste udělali vy," míní Martin Gore. "Pošlou vám zpátky úplně jinou věc: jinak rychlou, v jiné tónině, ale jmenuje se to stejně jako ta vaše skladba! To se nám stalo s Underworld. Tim Simenon tvrdil, že to tak dnes chodí, ale to je podle mě pěkná pitomost!" I videoklip k písni Barrel Of A Gun je nezvyklý - osm měsíců abstinující Gahan v něm vyvolává duchy heroinu a svého flirtu se smrtí. "Tahle tvrdá skladba postihuje všechno, čím Dave prošel. Klip režíroval Anton Corbijn a my mu v tom hodně věříme," říká Gore. Depeche Mode se poprvé za svou kariéru odhodlají porušit zavedený způsob úspěšného prodeje alba - odmítají podpořit jeho vydání koncertováním: "Minulé turné bylo strašné, trvalo hrozně dlouho a všichni ještě cítíme jeho účinky. Dave na to psychicky má, ale já ne," tvrdí Andy Fletcher. "Navíc máme rodiny a to by znamenalo být zase bez nich. Možná budeme koncertovat příští rok, ale letošek chceme strávit příjemně." Následující měsíce ukážou, zdali je něco takového možné. Pokud Depeche Mode zaujmou albem Ultra své staré i nové posluchače, bude to jejich další vítězství v cestě za ideálním tvarem nekompromisního moderního popu. Zatím jdou po schodech vedoucích vzhůru.

23. duben 1997 o 20:37 • Gabriel • Články

Diskuze

Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.