Depeche Mode Cz
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace




Jak znít jako Never Let Me Down Again od Depeche Mode

Ilustrativní: Jak znít jako Never Let Me Down Again od Depeche Mode

Oblíbená píseň fanoušků Depeche Mode Never Let Me Down Again se znovu objevila na internetu poté, co byla vhodně uvedena v novém postapokalyptickém seriálu HBO The Last Of Us.

 

 

Zatímco mnoho platforem již srovnává, že v seriálu Stranger Things byla použita skladba Running Up That Hill (A Deal With God) od Kate Bush, teprve se ukáže, zda bude mít podobný kulturní dopad.
Každopádně jsme jako fanoušci nadšeni, když hudbu, kterou milujeme už léta, objevuje a oslavuje zcela nové publikum.

 

Zatímco mnoho platforem již srovnává, že v seriálu Stranger Things byla použita skladba Running Up That Hill (A Deal With God) od Kate Bush, teprve se ukáže, zda bude mít podobný kulturní dopad.

Každopádně jsme jako fanoušci nadšeni, když hudbu, kterou milujeme už léta, objevuje a oslavuje zcela nové publikum.

 

 

 

 

Stvoření Never Let Me Down Again

Navzdory charakteristicky odměřenému postoji Martina Gorea, když byl dotázán na témata v textech Depeche Mode, lze s jistotou říci, že tato píseň se metaforicky zabývá závislostí.

Never Let Me Down Again byl druhý singl z alba Music For The Masses (1987). Album, na němž se podílel zvukový inženýr David Bascombe za asistence Alana Wildera a Daniela Millera, zůstává jedním z nejoceňovanějších děl skupiny.

Právě teď se však pojďme podívat na tvorbu této monumentální skladby a zjistit, jak postupovat při obnově některých charakteristických znaků jejího zvuku.

Zvuk bicích

Za klasický zvuk Depeche Mode vděčíme především rozsáhlému používání samplerů E-mu a v té době populárního sekvenceru UMI. Spolu se samplery AKAI se používal také Synclavier, který nabízel přesnější spouštění samplů.

Zvuk snare byl nasamplován z písně When The Levee Breaks od Led Zeppelin, o které světová komunita zvukových inženýrů běžně hovoří jako o skladbě s "ideálním zvukem bicích".

Tomy byly navíc vytvořeny kombinací samplů Alana Wildera z filmu Stripped a osobní knihovny Davida Bascomba, kterou si vytvořil při práci na albech jako Songs From The Big Chair od Tears For Fears.

 

Pokud máte moderní sampler, jako je Elektron Model:Samples, můžete jeho zvuk zpracovat pomocí komprese a bitové redukce, abyste mu dodali větší feeling Depeche.

Dalším klíčovým faktorem je, že oldschoolové samplery jsou umístěny přímo v popředí mixu, takže na to myslete při umisťování nástrojů do produkce.

AKAI S900 (1986)

Kytarový riff

Slavný kytarový riff Martina Gorea byl zpracován přes filtr ARP 2600. Ačkoli se původně jednalo o syntezátorový part, rozhodli se, že ho Martin zahraje na kytaru, a David Bascombe se pustil do jeho nasamplování na Synclavier kvůli zvukové kvalitě.

Protože se kytarový part v průběhu skladby objevuje v několika úsecích, musel by David spouštět Synclavier ručně, aby zvuk zaznamenal na pásku. Právě tento proces vedl ke šťastnému omylu, kdy se Synclavier spustil automaticky při samotném úvodu skladby.

Věřte tomu nebo ne, riff původně nebyl součástí intra, ale hlasitá jednomyslná odezva všech zúčastněných znamenala, že se riff stane melodickým středobodem skladby - obzvláště zapamatovatelným při živých vystoupeních.

I když není nutné jít až tak daleko, abyste vytvořili jednoduchý kytarový zvuk, je důležité dopřát si tvůrčí svobodu a experimentovat se zvuky různými způsoby. OBNE Float je skvělý tvůrčí nástroj, který rozhodně může přinést nečekané výsledky.

ARP 2600C (1971)

 

Hlavní motiv

Nejvýraznějším a nejzapamatovatelnějším melodickým riffem je dechový patch Alana Wildera ze sampleru E-mu Emulator II. To, co dělalo tyto 8bitové 27,7 kHz digitální zvuky tak jedinečnými, byla analogová filtrační deska, která dodávala spoustu vřelosti.

Ať už se používal pro suché, vytrhávané melodické zvuky nebo svěží pady, Emulator II můžete slyšet na mnoha nahrávkách z této éry.

Myšlenka používání disketových mechanik se může zdát podle dnešních měřítek zcela archaická, ale zvuk a kreativita, kterou tento nástroj poskytoval, mluví sama za sebe.

V knihovně Arturia V Collection najdete skvělé rekonstrukce Emulatoru II a mnoha dalších klasických vintage nástrojů.

 

E-mu Emulator II+ (1984)

 

Reverb

Použití reverbu bylo v 80. letech nezbytnou součástí hudební produkce a Bascombeův přístup pomohl dosáhnout filmového zvuku Never Let Me Down Again a mnoha dalších skladeb na albu Music For The Masses.

Během natáčení alba se Bascombovi právě dostal do rukou nový dálkově ovládaný digitální reverb Korg DRV-3000. Ten okamžitě využil a dálkovým přepínáním presetů v rytmu hudby vytvářel jedinečné efekty.

DRV-3000 měl řadu 16 efektů, včetně reverbu, echa, chorusu a flangeru, a také efekty panorámování a posunu výšky tónu.

Naštěstí si dnes můžete pořídit vysoce kvalitní procesory, jako je Empress Effects Reverb, které nabízejí podobnou škálu kreativních efektů bez vysoké ceny profesionálních reverbových racků.

Korg DRV-3000 (1987)

 

Orchestrální ukázky

Dramatické orchestrální outro obsahuje samply z Carminy Burany (1936) Carla Orffa, které umocňují přehnaně emotivní fanfáry písně. V té době samplování nahrávek rozhodně nebylo tak bezstarostným procesem jako dnes.

Wilder a Bascombe strávili hodiny pečlivým sladěním času a výšky samplů. Mnohé samplery, jako Emulator II a Synclavier, měly integrované sekvencery, které bylo třeba po částech synchronizovat s magnetofonem nebo sekvencerem UMI.

Tento typ samplování bylo možné velmi snadno dosáhnout ve většině moderních DAW systémů. Pokud byste však chtěli použít samostatný hardwarový sampler, je třeba zvážit několik věcí.

Použití sampleru s pokročilým sekvencerem a funkcemi časové a výškové mřížky, jako je například Elektron Octatrack, umožní mnohem přesnější proces a navíc má stereo samplování, které je pro tuto aplikaci ideální.

 

Synclavier II PSMT (1982)

Za zmínku stojí také: Mikrofon Brüel & Kjær 4006, který Martin Gore použil pro zpěv.

19. leden 2023 o 19:35 • Dangerous • Články

Diskuze

Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.