Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Musikexpress: Rozhovor s Davem o Memento Mori

Ilustrativní: Musikexpress: Rozhovor s Davem o Memento Mori

Dave Gahan povídá prostřednictvím služby Zoom z New Yorku. Zatímco živá kapela Martina Gora pořádá v Santa Barbaře první zkoušky na nadcházející světové turné Depeche Mode, Dave Gahan cvičí v New Yorku své vokály.

 

Dave Gahan podává přesné zprávy prostřednictvím služby Zoom z New Yorku. Zatímco živá kapela Martina Gora pořádá v Santa Barbaře první zkoušky na nadcházející světové turné Depeche Mode, Dave Gahan cvičí v New Yorku své vokály.
New York. Za několik dní se k němu celá sestava připojí na východním pobřeží, kde budou Gahan a Gore společně zkoušet nové písně i staré hity - poprvé.
Staré hity - poprvé v sestavě kapely bez Andyho Fletchera.
Co jeho smrt znamená pro vztah mezi Gahanem a Gorem - i o tom je tento rozhovor.
Právě o tom je tento rozhovor. Kromě toho Dave Gahan hovoří o nadpřirozených prvcích, které formovaly MEMENTO MORI, o své folkové písni, která se změnila v synth-popovou skladbu, a o odpovědnosti, kterou s Martinem Gorem cítili, když si uvědomili, co se mění,
když v jejich vztahu náhle někdo chybí: Fletch, rozhodčí.
Dave, jakým způsobem ovlivnila práce na albu IMPOSTER, tvém 2021. albu se Soulsavers, tvůj zpěv a psaní písní?
Soulsavers z alba 2021 ovlivnili tvůj vokál a psaní písní na albu
MEMENTO MORI?
Vlastně jsem si dal za cíl napsat písně na
Depeche Mode stejně jako na novém albu IMPOSTER.
Na IMPOSTER jsem to udělal. S tímto projektem
projektu jsem si vybral písně, které se mi nejen velmi líbily, ale které jsem měl i rád.
které se mi nejen velmi líbí, ale které také něco vypovídají o mých zkušenostech.
o mém životě. Takže mě napadlo tyto písně opravdu zazpívat.
opravdu zpívat tak, abych se stal jejich součástí,
a pomohlo mi pomyšlení, že ty písně byly napsány pro mě.
Písně byly napsány pro mě. Což bylo samozřejmě troufalé ...
... IMPOSTER znamená podvodník ...
... přesně tak. Ale ve smyslu umění. Když pak Martin
mi od něj začátkem roku 2022 začal posílat první nové písničky, jsem si uvědomil, že je to jeho práce.
Písně, mnohé z těchto skladeb mě přímo uchvátily.
mě velmi přímo zaujaly. To se občas stává, když mi Martin posílá své věci.
Na oplátku jsem mu začal posílat několik svých písní jako hrubé demoverze.
písní jako hrubé demosnímky, solidní nápady na písně Depeche, se
Depeche songy, s poznámkou: "Tohle je samozřejmě potřeba dopracovat, pokud to chceme dělat.
Samozřejmě to potřebuje práci, chceš to dělat společně?". Martin byl pro, a tak dostal
tak se pustil do práce a brzy mi posílal nejen své vlastní
nové písně, ale také upravené demoverze písní, které jsem napsal já. Nové
verze mých nápadů.
Vyvíjel nové demosnímky, nebo doplňoval ty vaše?
Byly to úplně nové demosnímky, s jeho vokály, protože
některé písně přebudoval, někdy dokonce
někdy i alternativní texty, pokud měl pocit, že by se mu hodilo jiné slovo nebo verš.
jiné slovo nebo jiný řádek by také mohl fungovat - vždy jen jako návrh. V naprosté většině
většině případů se mi opravdu líbilo to, co mi poslal zpátky. I
takovou spolupráci mám rád, protože mi dává šanci
šanci navázat s Martinem jako umělcem velmi zajímavé spojení. Takže mi poslal své písničky.
písně i mé vlastní písně v jeho verzích.
Vytvořil jsem z toho playlist a - ano, nazkoušel jsem ho.
Jak si to umíte představit?
Pouštěl jsem si ty písničky pořád dokola na stereu a zpíval si je. Nejdřív jsem si to osahal, pak
pak jsem si je zazpíval a pak jsem je předvedl, jako bych stál na pódiu.
Na jevišti. Když to šlo do studia, k Martinovi
a Martě Salogni a Jamesi Fordovi, už jsem ty písničky znal natolik, že jsem je dokázal zahrát,
plně se soustředit na představení. Už nešlo o to, co zpívám - ale o to, co zpívám.
ale o to, jak to dělám.
Jako herec, který si natolik zvnitřnil své repliky, že už nemusí přemýšlet o slovech.
Ale o tom, jak ta slova vloží do scény.
Přesně tak, cítil jsem se skvěle připravený, a to je přesně to.
Miluji. Vstřebal jsem ty písně, stal se
jejich součástí - byl jsem tou písní, jestli to dává smysl?
Dává to nějaký smysl? Každopádně jsem nakonec odpověděl.
Konečně jsem odpověděl na vaši první otázku. (směje se) Zajímavé je, že Martinovi, Martě a Jamesovi se líbily některé z mých
demo nahrávek vokálů, že jsme je použili pro album.
Že jsme je použili pro album. Vokály v písni Don't Say
You Love Me" například.
Na albu MEMENTO MORI jsou tři písně..,
které vznikly na základě vašich demosnímků: "Speak To Me", "Before We Drown" a další.
Me", "Before We Drown" a "Wagging Tongue".
Poslední jmenovaná je synth-popová píseň, která se vrací k tzv.
zvuk Depeche Mode z 80. let - a není jediná. Byla to
vědomé rozhodnutí předem natočit tuto desku
znít více elektronicky?
Ne, nebylo, vlastně to vzniklo až během procesu.
Proces. "Waggng Tonge" je toho dobrým příkladem.
Příkladem může být to, že jsem tu píseň složil, jako vždycky, s pomocí špatně.
S pomocí špatně zahrané kytary.
(směje se) Dokážu jen tak tak vyloudit správné akordy, a na základě toho
na tomto základě rozvinout melodii a text.
Obvykle si velmi primitivním způsobem zaranžuju demo své skladby a
velmi primitivně a nahraji ji svým chytrým telefonem.
A v tomto případě mi skladba zněla jako písnička písničkáře.
Jako písničkářská skladba ze sedmdesátých let, třeba Tima Buckleyho nebo
Buckley nebo Gene Clark - věci, které jsem slyšel v době příprav na IMPOSTER. Poslal jsem
Martinovi svou skladbu s oznámením,
že si myslím, že je to folková píseň. Zasmál se tomu,
a když jsem od něj dostal skladbu zpátky, přidal k ní ještě písničku
elektronické intro, které podle mého názoru
zní jako pocta Kraftwerk. Tuhle část miluju
Tuhle část miluju, vytváří efekt, že začíná něco skvělého.
- ale Martinovo intro nemělo příliš mnoho společného s folkovou písní, která mi strašila v hlavě.
Což vám nevadilo?
Ne, vůbec ne. Písničky se mění, když se
do rukou někoho, jako je Martin nebo čtyři lidé.
Čtyři lidé na nich pracují ve studiu. Písnička jako "Waggng Tonge" ve spolupráci s Martou a Jamesem opět změnila svou podstatu.
S Martou a Jamesem je ta změna v povaze věci, musíš se s ní naučit jako tvůrce vyrovnat.
Musíte se s ní naučit vyrovnat. Zatímco už Martin, Marta a James do značné míry řídili tento hudební vývoj. Jistě, můj hlas je součástí písně. To je moje práce: zpívat písničky.
Zpívat písně - a dát jim identitu.
Nakonec "Wagging Tongue" nezní jako
směs folku a syntezátorové písně - ale spíše
docela čistá...
To je pravda a u všech písní to bylo vědomé rozhodnutí.
rozhodnutí: Nechtěli jsme album přetížit. Byla by tu možnost to udělat, Jamesi Forde.
James Ford je multiinstrumentalista, dokáže si vzít téměř jakoukoli
jakýkoli nástroj a hrát na něj: Baskytara,
basu, bicí, kytary... Dělá to pořád dokola...
ale nakonec jsme opět smazali poměrně velké množství věcí.
věcí znovu, protože pro nás bylo důležité, aby se album
znělo svěže a aby v sobě mělo prvek spontánnosti.
prvek spontánnosti. Myslím, že písně si to žádají - a
a myslím, že se nám té svěžesti podařilo dosáhnout.
"Speak To Me" je intenzivní posluchačský zážitek,
píseň působí dojmem dialogu s
Bohem...
... s autoritou, ano. Rád tomu říkám instance,
která má mnohem větší moc než já. (směje se) Píseň
je prosba, upřímná žádost. Text a hudba
ke mně přišly v jednom kuse a já to rozhodně bral jako znamení. Ta skladba hraje také ústřední roli, protože to byla ona, kdo mě postrčil k tomu, abych se
která mě postrčila k tomu, abych chtěl natočit tohle album.
Skladba se v průběhu měsíců hodně vyvíjela.
Martin, Marta a James dali "Speak To Me" mnoho nových zvuků.
zvuků, plus neuvěřitelné smyčcové aranžmá Davide Rossiho, kterého jsme motivovali k tomu, aby se instrumentalisté nemuseli starat o konvence, měli hudbu a slova cítit a nechat se jí unášet.
Hudbu a slova a nechat se jí unášet, ať už je to kdekoli.
kamkoli, pravděpodobně k šílenství.
Ke smrti?
Možná.
Což se nakonec nestane: na konci smyčce odezní.
Smyčce zmizí, začne rytmus, který připomíná tlukot srdce.
Řekněme, že na konci, kdy se zdá, že píseň ovládá temnota, se náhle něco vynoří.
Zdá se, že píseň ovládne tma, náhle se něco vynoří. Něco se objevuje.
Co?
Co to znamená? A náhle klid.
Bylo vám hned jasné, že album musí končit skladbou Speak To?
Me"?
Rozhodně ano. Od začátku byl začátek, Martinova "My Cosmos Is Mine", a konec:
"Speak To Me" musela být skladba, která toto album uzavře.
Aby toto album uzavřela. Bylo pro nás opravdu důležité, aby toto album bylo sledem písní, které byste chtěli poslouchat od začátku do konce.
Které byste chtěli poslouchat znovu a znovu od začátku do konce. Dosažení tohoto cíle bylo důležitější než cokoli jiného.
Jamesovi se líbila myšlenka, že se omezíme na deset písní,
ale my ostatní jsme nějak cítili, že
že by sekvenci něco chybělo. Směrem k
Ke konci nahrávání nás navštívil Daniel Miller,
což je u nás tradice. Tu a tam přidá nějakou drobnost, ale hlavně se s námi podělí o své dojmy.
Poukazuje na silné stránky písní, charakterizuje je a určuje jejich příslušné postavení v této sekvenci. A tak jsme se nakonec shodli, že
MEMENTO MORI funguje nejlépe, když album nabízí tyto prvky
Album nabízí těchto dvanáct písní. Je tam několik
dalších, které jsme nepoužili. Uvidíme, co se stane
s nimi stane. V každém případě jsou příliš silné na to, aby
abychom je drželi pod zámkem.
Jak probíhala práce na albu chronologicky?
Poté, co jsme si s Martinem posílali demosnímky, proběhla první pracovní fáze v Martinově domácím studiu v jeho domě.
Martinovo domácí studio v jeho domě. Kromě něj ještě Marta,
James a já jsme tam písničky dále rozvíjeli, dotáhli je na vyšší demo úroveň, že
to všechno se odehrálo velmi rychle, rychleji než u mnoha našich starších
starších alb. Záměrem bylo, aby byl Andy s námi na druhém
Andy s námi pro druhou fázi práce. Bohužel k tomu nedošlo. Takže se bohužel nedostal k ničemu.
MEMENTO MORI, což je obrovská, obrovská škoda, protože by měl
škoda, protože by k tomu měl co říct.
Jaké by pro něj byly typické reakce?
Hm, spousta písniček by se mu určitě moc líbila, jsem přesvědčen, že by se mu líbila.
určitě. Ale pak by se ptal, to bylo.
To byl jeho způsob, jak se zapojit.
Jakou otázku by položil?
"Martine a Dave, proč jste museli napsat tolik písní...?
o smrti?" (směje se) Jeho hlas, jeho
otázky byly vždycky součástí nahrávání, utvářely podobu nahrávky.
dynamiku mezi Martinem a mnou.
Jakým způsobem se tato dynamika přetvořila bez něj?
Rozvíjela se nově?
Když Andy zemřel, už jsme začali nahrávat album.
Už jsme začali nahrávat album. Když se k nám ta strašná zpráva donesla, oba jsme si položili otázku:
Měli bychom pokračovat? Rychle jsme dospěli k dohodě, že musíme album alespoň dokončit. V té době se o žádném turné nemluvilo.
V první řadě jsme museli dokončit MEMENTO MORI, které jsme začali.
Dokončit to, co jsme začali. Když se na
začala fáze, kdy měl Fletch přijít do studia, jsme byli s Martinem nuceni jeho smrtí...
Martin a já jsme byli jeho smrtí donuceni ... (přemýšlet) komunikovat jinak. (směje se)
V čem se liší?
No, jednou z Fletchových silných stránek bylo, že stál mezi Martinem...
...a mnou. Jako rozhodčí. (směje se) Za ty roky jsme si zvykli, že Fletch je tam a dělá.
a dělal tu práci. Teď už tam nebyl. A
Martin a já jsme měli za úkol... (přemýšlí) přátelé
stát se přáteli.
A Andy se odněkud dívá a je spokojený s tím, jak se vztah mezi tebou a Martinem vyvíjí i bez něj.
...a ty bez něj.
To doufám.
Naznačil jsi to v otázce, kterou by Andy měl...
V otázce, kterou by ti Andy položil.
Všudypřítomný na MEMENTO MORI, název alba není náhodný. Písně jste napsal vy
Písně před jeho smrtí: Nebylo to
Nebylo to děsivé, když Andy skutečně zemřel uprostřed procesu?
Zpívat tyto písně po jeho smrti, reflektovat jejich obsah.
přemýšlení o jejich obsahu - to byl zážitek, který mě donutil přemýšlet.
znovu přemýšlet o životě jiným způsobem. "Life is feeting", zpívá se v jedné z Martinových písní, a já si znovu uvědomil pomíjivost života.
Znovu si ji uvědomit. Smrt je součástí
života. Je to nastavené. Není snadné to přijmout, ale nemáme jinou možnost.
Jaké byly vaše myšlenky, když jste se poprvé dozvěděli tituly
Názvy dvou nových písní:
"People Are Good" a "Never Let Me Go"?
(ginst) Říkal jsem si: Aha, to je zajímavé. Na
Bylo to ještě předtím, než jsem je uslyšel. Je jich tam několik
dalších odkazů na staré písně a alba Depeche Mode.
Mode na albech MEMENTO MORI, nechci je rozebírat.
Fanoušci si tyto věci rádi objevují sami.
Takové věci pro sebe. Zatímco my mnohé z těchto odkazů vědomě nezahrnujeme.
vědomě umístěny na desku jako Easter Eggs,
některé z nich se prostě staly podvědomě. Mnohé z nich
Mnoho z těchto momentů považuji za povznášející. Samozřejmě, že smrt je
ústředním tématem této desky, ale je to také o tom, co
o tom, co děláte před smrtí. Život je
život je cesta, dost často jde o to, abyste se udrželi nad vodou, ale právě pro tyto chvíle potřebujete něco, co
něco, co vás vynese vzhůru. A o těch jsou i písně
povznášejících okamžicích, o tom jsou písně.
To nás přivádí ke třetí skladbě, kterou jsi napsal pro MEMENTO MORI: "Before We Drown".
Ta skladba pochází z doby, kdy Covid-19 zavřel všechny naše
všechny naše životy na poměrně dlouhou dobu,
Byla to spolupráce Petera Gordena
Gordenem, který na našich koncertech hraje na klávesy,
naším živým bubeníkem Christianem Eignerem a mnou.
My tři jsme měli pocit, že tahle situace s Coronou si žádá písničku o tom, že se nemáme potápět. Christian mi také pomohl s písní "Speak To Me".
Zavolal jsem mu přes Facetime, protože jsem hledal vhodný akord pro bridge.
Akord pro bridge, který jsem sám nemohl najít se svým
který jsem nemohl najít ani se svým, jak už bylo řečeno, ne zrovna gigantickým
kytarových znalostí. Řekl:
"Dej mi pět minut, půjdu do studia.
A já ti ten akord najdu." A tak jsem se na něj podíval. Krátce nato
se vrátil, seděl u kláves a hrál na
a hrál akord, který skutečně stoprocentně seděl. Nebyl to žádný čarodějnický akord, našel jsem ho rychle na
rychle našel na kytaře - a teď už bylo všechno
všechno sedělo. Proto si Christian připsal zásluhy, stejně jako Marta a James, mimochodem, svou prací ve studiu.
Práce ve studiu, že "Speak To Me" dostává takovou hutnou atmosféru.
Tu hutnou atmosféru. Myslím, že nemusíte
nemusíte psát text nebo poznámky, abyste získali zásluhy.
abyste získali zásluhy. Rozhodně byste měli ocenit, když
vám někdo pomohl udělat z vaší předběžné práce lepší skladbu.

 

. Za několik dní se k němu celá sestava připojí na východním pobřeží, kde budou Gahan a Gore společně zkoušet nové písně i staré hity - poprvé.

Staré hity - poprvé v sestavě kapely bez Andyho Fletchera. Co jeho smrt znamená pro vztah mezi Gahanem a Gorem - i o tom je tento rozhovor.

Právě o tom je tento rozhovor. Kromě toho Dave Gahan hovoří o nadpřirozených prvcích, které formovaly MEMENTO MORI, o své folkové písni, která se změnila v synth-popovou skladbu, a o odpovědnosti, kterou s Martinem Gorem cítili, když si uvědomili, co se mění,

když v jejich vztahu náhle někdo chybí: Fletch, rozhodčí.

 

Dave, jakým způsobem ovlivnila práce na albu IMPOSTER, tvém albu se Soulsavers z roku 2021, tvůj vokál a psaní písní na albu MEMENTO MORI?

Vlastně jsem si dal za cíl napsat písně pro Depeche Mode stejné jako na novém albu IMPOSTER.  S tímto projektem jsem si vybral písně, které se mi nejen velmi líbily, ale  které také něco vypovídají o mých zkušenostech, o mém životě. Takže mě napadlo tyto písně opravdu zazpívat tak, abych se stal jejich součástí, a pomohlo mi pomyšlení, že ty písně byly napsány pro mě. Což bylo samozřejmě troufalé ...

... IMPOSTER znamená podvodník ...

... přesně tak. Ale ve smyslu umění. Když mi pak Martin začátkem roku 2022 začal posílat první nové písničky, tak jsem si uvědomil, že je to skvělá práce. Mnohé z těchto skladeb mě přímo uchvátily. To se občas stává, když mi Martin posílá své věci. Na oplátku jsem mu začal posílat několik svých písní jako hrubé demosnímky, solidní nápady na písně Depeche s poznámkou: "Tohle je samozřejmě potřeba dopracovat, pokud to chceme dělat. Samozřejmě to potřebuje práci, chceš to dělat společně?". Martin byl pro, a tak se pustil do práce a brzy mi posílal nejen své vlastní nové písně, ale také upravené demosnímky písní, které jsem napsal já. Nové verze mých nápadů.

Vyvíjel nové demosnímky, nebo doplňoval ty vaše?

Byly to úplně nové demosnímky, s jeho vokály, protože některé písně přebudoval, někdy dokonce i alternativní texty, pokud měl pocit, že by se mu hodilo jiné slovo nebo verš, který by také mohl fungovat - vždy jen jako návrh. V naprosté většině případů se mi opravdu líbilo to, co mi poslal zpátky. I takovou spolupráci mám rád, protože mi dává šanci šanci navázat s Martinem jako umělcem velmi zajímavé spojení. Takže mi poslal své písničky, i mé vlastní písně v jeho verzích.

Vytvořil jsem z toho playlist a - ano, nazkoušel jsem ho.

Jak si to máme představit?

Pouštěl jsem si ty písničky pořád dokola na stereu a zpíval si je. Nejdřív jsem si to osahal, pak jsem si je zazpíval a pak jsem je předvedl, jako bych stál na pódiu. Když to šlo do studia, k Martinovi a Martě Salogni a Jamesi Fordovi, už jsem ty písničky znal natolik, že jsem je dokázal zahrát, plně se soustředit na jejich představení. Už nešlo o to, co zpívám - ale o to jak to zpívám. Jako herec, který si natolik zvnitřnil své repliky, že už nemusí přemýšlet o slovech.

Ale o tom, jak ta slova vloží do scény.

Přesně tak, cítil jsem se skvěle připravený, a to je přesně to, co miluji. Vstřebal jsem ty písně, stal se jejich součástí - byl jsem tou písní, jestli to dává smysl? Dává to nějaký smysl? Každopádně jsem nakonec odpověděl na vaši první otázku. (směje se) Zajímavé je, že Martinovi, Martě a Jamesovi se líbily některé z mých demo nahrávek vokálů, že jsme je použili pro album. Vokály v písni "Don't Say You Love Me" například.

Na albu MEMENTO MORI jsou tři písně.., které vznikly na základě vašich demosnímků: "Speak To Me", "Before We Drown" a "Wagging Tongue". Poslední jmenovaná je synth-popová píseň, která se vrací k tzv. zvuku Depeche Mode z 80. let - a není jediná. Byla to vědomé rozhodnutí předem natočit tuto desku více elektronicky?

Ne, nebylo, vlastně to vzniklo až během procesu. "Waggng Tonge" je toho dobrým příkladem. Příkladem může být to, že jsem tu píseň složil, jako vždycky, s pomocí špatně zahrané kytary. (směje se) Dokážu jen tak tak vyloudit správné akordy, a na základě toho rozvinout melodii a text. Obvykle si velmi primitivním způsobem zaranžuju demo své skladby a velmi primitivně nahraji ji svým chytrým telefonem. A v tomto případě mi skladba zněla jako písnička od písničkáře. Jako písničkářská skladba ze sedmdesátých let, třeba Tima Buckleyho nebo nebo jako Gene Clark - věci, které jsem slyšel v době příprav na IMPOSTER. Poslal jsem Martinovi svou skladbu s oznámením, že si myslím, že je to folková píseň. Zasmál se tomu, a když jsem od něj dostal skladbu zpátky, přidal k ní ještě elektronické intro, které podle mého názoru zní jako pocta Kraftwerk. Tuhle část miluju, vytváří efekt, že začíná něco skvělého - ale Martinovo intro nemělo příliš mnoho společného s folkovou písní, která mi strašila v hlavě.

Což vám nevadilo?

Ne, vůbec ne. Písničky se mění, když se dostanou do rukou někoho, jako je Martin nebo dalších lidí. Čtyři lidé na nich pracují ve studiu. Písnička jako "Waggng Tongue" ve spolupráci s Martou a Jamesem opět změnila svou podstatu. S Martou a Jamesem je ta změna v povaze věci, musíš se s ní naučit jako tvůrce vyrovnat. Zatímco už Martin, Marta a James do značné míry řídili tento hudební vývoj, můj hlas je součástí písně. To je moje práce: zpívat písničky. Zpívat písně - a dát jim identitu.

Nakonec "Wagging Tongue" nezní jako směs folku a syntezátorové písně - ale spíše docela čistá...

To je pravda a u všech písní to bylo vědomé rozhodnutí. Nechtěli jsme album přetížit. Byla by tu možnost to udělat. James Ford je multiinstrumentalista, dokáže si vzít téměř jakýkoli nástroj a hrát na něj: Baskytara, basu, bicí, kytary... Dělá to pořád dokola...ale nakonec jsme opět smazali poměrně velké množství věcí, protože pro nás bylo důležité, aby album znělo svěže a aby v sobě mělo prvek spontánnosti. Myslím, že písně si to žádají - a a myslím, že se nám té svěžesti podařilo dosáhnout.

"Speak To Me" je intenzivní posluchačský zážitek, píseň působí dojmem dialogu s Bohem...

... s autoritou, ano. Rád tomu říkám instance, která má mnohem větší moc než já. (směje se) Píseň je prosba, upřímná žádost. Text a hudba ke mně přišly v jednom kuse a já to rozhodně bral jako znamení. Ta skladba hraje také ústřední roli, protože to byla ona, kdo mě postrčil k tomu, abych chtěl natočit tohle album. Skladba se v průběhu měsíců hodně vyvíjela. Martin, Marta a James dali "Speak To Me" mnoho nových zvuků, plus neuvěřitelné smyčcové aranžmá Davide Rossiho, kterého jsme motivovali k tomu, aby se instrumentalisté nemuseli starat o konvence, měli hudbu a slova cítit a nechat se jí unášet, ať už je to kdekoli, kamkoli, pravděpodobně k šílenství.

Ke smrti?

Možná.

Což se nakonec nestane: na konci smyčce odezní. Smyčce zmizí, začne rytmus, který připomíná tlukot srdce.

Řekněme, že na konci, kdy se zdá, že píseň ovládá temnota, se náhle něco vynoří.  Něco se objevuje.

Co?

Co to znamená? Smíření.

Bylo vám hned jasné, že album musí končit skladbou Speak To Me"?

Rozhodně ano. Od začátku byl začátek, Martinova "My Cosmos Is Mine", a konec: "Speak To Me" musela být skladba, která toto album uzavře. Bylo pro nás opravdu důležité, aby toto album bylo sledem písní, které byste chtěli poslouchat od začátku do konce. Dosažení tohoto cíle bylo důležitější než cokoli jiného. Jamesovi se líbila myšlenka, že se omezíme na deset písní, ale my ostatní jsme nějak cítili, že by sekvenci něco chybělo. Ke konci nahrávání nás navštívil Daniel Miller, což je u nás tradice. Tu a tam přidá nějakou drobnost, ale hlavně se s námi podělí o své dojmy. Poukazuje na silné stránky písní, charakterizuje je a určuje jejich příslušné postavení v této sekvenci. A tak jsme se nakonec shodli, že MEMENTO MORI funguje nejlépe, když album nabízí těchto dvanáct písní. Je tam několik dalších, které jsme nepoužili. Uvidíme, co se s nimi stane. V každém případě jsou příliš silné na to, aby abychom je drželi pod zámkem.

 

Jak probíhala práce na albu chronologicky?

Poté, co jsme si s Martinem posílali demosnímky, proběhla první pracovní fáze v Martinově domácím studiu v jeho domě. Kromě něj ještě Marta, James a já jsme tam písničky dále rozvíjeli, dotáhli je na vyšší demo úroveň, všechno se odehrálo velmi rychle, rychleji než u mnoha našich starších alb. Záměrem bylo, aby byl Andy s námi pro druhou fázi práce. Bohužel k tomu nedošlo. Takže se bohužel nedostal k ničemu na MEMENTO MORI, což je obrovská, obrovská škoda, protože by měl k tomu měl co říct.

Jaké by pro něj byly typické reakce?

Hm, spousta písniček by se mu určitě moc líbila, jsem přesvědčen, že by se mu líbila. Ale pak by se ptal. To byl jeho způsob, jak se zapojit.

Jakou otázku by položil?

"Martine a Dave, proč jste museli napsat tolik písní o smrti?" (směje se) Jeho hlas, jeho otázky byly vždycky součástí nahrávání, utvářely podobu nahrávky, dynamiku mezi Martinem a mnou.

Jakým způsobem se tato dynamika přetvořila bez něj? Rozvíjela se nově?

Když Andy zemřel, už jsme začali nahrávat album. Už jsme začali nahrávat album. Když se k nám ta strašná zpráva donesla, oba jsme si položili otázku: Měli bychom pokračovat? Rychle jsme dospěli k dohodě, že musíme album alespoň dokončit. V té době se o žádném turné nemluvilo. V první řadě jsme museli dokončit MEMENTO MORI, které jsme začali. Když začala fáze, kdy měl Fletch přijít do studia, tak jsme byli s Martinem nuceni jeho smrtí... donuceni ... (přemýšlet) komunikovat jinak. (směje se)

 

V čem to bylo odlišné?

No, jednou z Fletchových silných stránek bylo, že stál mezi Martinem... ...a mnou. Jako rozhodčí. (směje se) Za ty roky jsme si zvykli, že Fletch je tam a dělá tu práci. Teď už tam nebyl. A Martin a já jsme měli za úkol... (přemýšlí) stát se přáteli.

 

A Andy se odněkud dívá a je spokojený s tím, jak se vztah mezi tebou a Martinem vyvíjí i bez něj.

To doufám.

 

Naznačil jsi to v otázce, kterou by Andy měl položil. Všudypřítomný název alba MEMENTO MORI, není náhodný. Písně jste napsali před jeho smrtí: Nebylo to děsivé, když Andy skutečně zemřel uprostřed procesu?

Zpívat tyto písně po jeho smrti, reflektovat jejich obsah, přemýšlení o jejich obsahu - to byl zážitek, který mě donutil zamyslet se nad životem jiným způsobem. "Life is fleeting", zpívá se v jedné z Martinových písní, a já si znovu uvědomil pomíjivost života. Smrt je součástí života. Je to nastavené. Není snadné to přijmout, ale nemáme jinou možnost.

Jaké byly tvé myšlenky, když ses poprvé dozvěděl názvy dvou nových písní: "People Are Good" a "Never Let Me Go"?

Říkal jsem si: Aha, to je zajímavé. Bylo to ještě předtím, než jsem je uslyšel. Je jich tam několik dalších odkazů na staré písně a alba Depeche Mode na MEMENTO MORI, nechci je rozebírat. Fanoušci si tyto věci rádi objevují sami. Zatímco my mnohé z těchto odkazů vědomě nezahrnujeme na desku jako nějaké Easter Eggs, některé z nich se prostě staly podvědomě. Mnoho z těchto momentů považuji za povznášející. Samozřejmě, že smrt je ústředním tématem této desky, ale je to také o tom, co o tom, co děláte před smrtí. Život je, život je cesta, dost často jde o to, abyste se udrželi nad vodou, ale právě pro tyto chvíle potřebujete něco, co vás vynese vzhůru. A o těchto povznášejících okamžicích, jsou i písně na Memento Mori.

 

To nás přivádí ke třetí skladbě, kterou jsi napsal pro MEMENTO MORI: "Before We Drown".

Ta skladba pochází z doby, kdy Covid-19 zavřel všechnynaše životy na poměrně dlouhou dobu, Byla to spolupráce s Peterem Gordenem, který na našich koncertech hraje na klávesy, a naším živým bubeníkem Christianem Eignerem. My tři jsme měli pocit, že tahle situace s Coronou si žádá písničku o tom, že se nemáme potápět. Christian mi také pomohl s písní "Speak To Me". Zavolal jsem mu přes Facetime, protože jsem hledal vhodný akord pro bridge, který jsem sám nemohl najít, jak už bylo řečeno, ne zrovna gigantickými kytarovými znalostmi. Řekl: "Dej mi pět minut, půjdu do studia. A já ti ten akord najdu." A tak jsem se na něj podíval. Krátce nato se vrátil, seděl u kláves a hrál akord, který skutečně stoprocentně seděl. Nebyl to žádný čarodějnický akord, našel jsem ho rychle na kytaře - a teď už všechno sedělo. Proto si Christian připsal zásluhy, stejně jako Marta a James, mimochodem, svou prací ve studiu.

Práce ve studiu, přinesla "Speak To Me" tu hutnou atmosféru. Myslím, že nemusíte psát text nebo noty, abyste získali kredit, rozhodně byste měli ocenit, když vám někdo pomůže udělat z vaší předběžné práce lepší skladbu.

 

Musikexpress 2023, za zdrojový materiál děkuji DeeBee

 

 

 

 

16. březen 2023 o 14:15 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: Dangerous

Dangerous      1   16. březen 2023 o 15:04

ultra good rozhovor s Davem…


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      2   16. březen 2023 o 15:13

Btw. David potvrdil moji teorii o Nedvědech znejicich z Wagging : ) ....elektrofolk tu ještě v podání  DM nebyl ....


Uživatel: Herrer

Herrer      3   16. březen 2023 o 16:18

Vokální linka Wagging Tongue mi přišla na první dobrou tak úžasná, že jsem ji musel ihned vypnout, aby mi ji nekazilo to amatérský pozadí Made by fans. Jako ne že bych to uměl, ale jsem ujetej na originály a tady si prostě radši počkám.

Btw, jak mě chytla na první dobrou, tak jsem zvědav, jestli mě o to rychleji začne štvát. Někdy to tak bývá smile


Uživatel: Herrer

Herrer      4   16. březen 2023 o 16:21

Pavle, Nedvědy snad ne. Něco tak slizkýho jako “je skoro půlnoc a z kostela zvon…”, to by DM nikdy nedopustili smile

Výraz elektrofolk zní ale dost dobře!


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      5   16. březen 2023 o 16:54

Mě se jejich experimenty líbí, vážná hudba (Pimpf), Tichá noc (Conde), skoro rap (wrong) a teď folk, proč ne.


...půjdu se mejt a pozhasínám.


Uživatel: Herrer

Herrer      6   16. březen 2023 o 17:01

Však já se zabrušováním do jiných žánrů vůbec nemám problém. Naopak! Vždyť i taková našláplá PTA byla úplně jiná, než obvyklá poetika DM. Jsem rád, když se nebojí nakouknout jinam. Spíš mě lehce rozčilujou pokusy o “klasické hitové DM” jako byly Precious nebo Broken. To už musí bejt echt dobrý, aby mě to bavilo. jako třeba GA smile

...půjdu se mejt a pozhasínám.

Hnus :-D


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      7   17. březen 2023 o 9:52

elektrofolk tu ještě v podání DM nebyl…

byl… grin


Uživatel: kodl001

kodl001      8   17. březen 2023 o 10:10

...btw. Freestate na Ultra…viď ,UM?
Nedá mi to, ta poslední věta v rozhovoru mě vede k myšlence, kolik by bylo kreditů pro Alana u písní Martina a jestli to není od Dava takové malé zadostiučinění pro něj?


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      9   17. březen 2023 o 10:22

kodl001: 50% Ultra má lehce folkový podkres… mám ale na mysli jinou mnohem mnohem více s folkovou příchutí grin kdo uhodne muziciální vnímání UM dostane vránu do svého deníčku grin


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      10   17. březen 2023 o 10:27

Jo a tisícere díky bílému králíkovi za Sisters of Mercy ve Spotifku právě teď wink


Uživatel: Dangerous

Dangerous      11   17. březen 2023 o 10:41

Nedá mi to, ta poslední věta v rozhovoru mě vede k myšlence, kolik by bylo kreditů pro Alana u písní Martina a jestli to není od Dava takové malé zadostiučinění pro něj?

přesně tak…myslím, že to Dave i tak cílil, mohla to být zároveň tak silná motivace pro Alana, ale nemá cenu spekulovat, samozřejmě, každopádně by to bylo aspoň spravedlivé...


Uživatel: Dangerous

Dangerous      12   17. březen 2023 o 10:44

Ultramaraton     9   17. březen 2023 o 11:22

kodl001: 50% Ultra má lehce folkový podkres… mám ale na mysli jinou mnohem mnohem více s folkovou příchutí grin kdo uhodne muziciální vnímání UM dostane vránu do svého deníčku grin

BOTTOM LINE. to je folkařina jako blázen. Hrozně mě na Ultra iritovala :D :D :D je to hodně kotlíková vypalovačka - myslím táborovým ohněm…Tenkrát jsme si dělali legraci, že tohle fakt Brontosouři přeberou do svýho répertoire wink


Uživatel: kodl001

kodl001      13   17. březen 2023 o 10:54

UM: Black Day! :O


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      14   17. březen 2023 o 11:01

Z Ultra mi Medvědi nelezou, z Wagging mi lezou : )
(tedy lezou mi z uniklé, nekvalitní nahrávky,  uvidíme co album).

Chtěl jsem to ráno,
Kdy naposled snídal jsem s tebou
Ti říct, že už ti nezavolám,
Pro jednou pitomou holku,
Pro pár noci touhy,
Podved jsem všechno, o čem doma si sníš,
Teď je mi to líto.

(tahle část byla speciálně pro Herrera)


Uživatel: SecretGarden

SecretGarden      15   17. březen 2023 o 11:17

Freestate asi viac country ako folk.

A mne sa na Ultra páčia úplne všetky, dokonca, je to taký zvláštny album, že možno ma ešte viac bavia “vložáky” ako hitovky (single), The Love Thieves, Sister Of Night, The Bottom Line, Insight… Alebo inak povedané, zdajú sa mi všetky piesne veľmi vzájomne vyrovnané. No a Home jedna z naj od DM pre mňa.


Uživatel: Dangerous

Dangerous      16   17. březen 2023 o 11:20

Pavel.Z       14   17. březen 2023 o 11:01

Z Ultra mi Medvědi nelezou, z Wagging mi lezou : )
(tedy lezou mi z uniklé, nekvalitní nahrávky,  uvidíme co album).

Pavle, počkej, počkej, nejvíc folk je Bottom Line, tak i na začátku je ten “crack” zvuk, jakože praská v ohništi polínko v pyramidě :D :D


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      17   17. březen 2023 o 11:21

Pájo: A když vynecháš Wagging a Ultra, tipneš si alespoň? A k medvědům… tuhle písničku znám jako správný folkař bych ji přiřadila v DM galaxii k Joudovi, ale myslím jinou…

A ať už Herrer provedl cokoliv, že ho musíš trestat zrovna Medvědama… dáme mu kapky pomocí YT wink třeba po tomto očistci bude zase Clean, noco… je kámoš? Je! A jak se nejlíp pomáhá kámošům? Že se polejou kýblem studené vody grin

Je to v taky v témě DM grin https://youtu.be/lUhf3VaaHH4


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      18   17. březen 2023 o 11:32

Dang. sakra ...když to teď tak popisuješ. : )

Btw. prave kupuju 2 kg spekačku v Lidlu (bez legrace). Dnes bude táborák….


Uživatel: Dangerous

Dangerous      19   17. březen 2023 o 11:35

Btw. prave kupuju 2 kg spekačku v Lidlu (bez legrace). Dnes bude táborák….

super, Pavle, jelikož jak říká Ultra folk album jménem Ultra, ve svém závěru: oheň stále hoří! (The fire still burns)


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      20   17. březen 2023 o 11:36

Sundown bude beztak synthfolk verze Slunéčka, jo a tů DG: máš u mě BONG 26 Holandskou verzi s obdiskem CD fixky Freddie Mercury Barcelona, největší Ultrararita grin


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      21   17. březen 2023 o 11:45

Hej, Ultra není folk album !!! To je víc Sofad vánoční album ...


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      22   17. březen 2023 o 11:47

A než si budete dělat z Ultrafolku Švandu Dudáka, zopakujte si tam u Vás na jihu celosvětový folk a diskografii DM grin a pak už jen nuance a exo a esoterika grin


Uživatel: kodl001

kodl001      23   17. březen 2023 o 11:48

The fire still burns mi zní obdobně optimisticky jako See you next time. Bude-nebude na MMWT?


Uživatel: Dangerous

Dangerous      24   17. březen 2023 o 11:49

Pavel.Z     21   17. březen 2023 o 11:45
Hej, Ultra není folk album !!!

druhá polovina ano wink

“Jako můra na jasném světle lásky
Každou noc se spálím
Umírám touhou
Slunce bude zářit
Spodní linie
Následuji tě
Toužím, hořím
Cítím, jak se točí kola lásky”

Samý oheň, samá láska, Brontosuři a Samson Lenk mashup :D


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      25   17. březen 2023 o 11:52

S Ultra prosím vynechte… Love Thieves má jisté nuance grin to mi nevymluví ani Prdelka, ale vážně je jedna co by splňovala definici folku… zkuste jen zapátrat v pamětech než použijte Áčko Bongu 23


Uživatel: Herrer

Herrer      26   17. březen 2023 o 11:59

Pavel.Z: Děkuju, to je čirý peklo tohleto! Já slyším to hnusný teplý angínový “n” a je mi zle. A z kostela zvonnnn, mi nnnnoc, připomínnnnná... :-D


Uživatel: Herrer

Herrer      27   17. březen 2023 o 12:07

A mne sa na Ultra páčia úplne všetky, dokonca, je to taký zvláštny album, že možno ma ešte viac bavia “vložáky” ako hitovky (single), The Love Thieves, Sister Of Night, The Bottom Line, Insight… Alebo inak povedané, zdajú sa mi všetky piesne veľmi vzájomne vyrovnané. No a Home jedna z naj od DM pre mňa.

Taky mám rád všechny. V úžasný Sister of Night chvílema slyším Alana i bez Alana smile


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      28   17. březen 2023 o 12:08

Tak všem moc děkuji, jsem po letech zjistil, že vlastně poslouchám folkovou kapelu.


Uživatel: Herrer

Herrer      29   17. březen 2023 o 12:11

A nikdo si to nezaslouží víc! grin

Holt s čím kdo zachází, tím také schází...


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      30   17. březen 2023 o 12:25

... hlavně si nehraj s ohněm - too good servant no good master… grin

A pokud nevíte komu to patří... je to hozeno do placu jako 25tka k zamyšlení wink


Uživatel: Pavel.Z

Pavel.Z      31   17. březen 2023 o 12:42

Ultra já fakt nevím,  nechávám se podat. Nejsem zase takový odborník na folk ...kromě toho, který už  vlastně pětatřicet let poslouchám.


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      32   17. březen 2023 o 13:00

Pájo večer wink snad ti nezaskočí černý špekáček - nejlepší jsou do černa a uvnitř lehce syrové jako hudba DM grin


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      33   17. březen 2023 o 20:27

Čmajznuto z jedné stránky o hudebních žanrech,  pokud je zdroj součast hejna, tak děkuju
Charakteristika folku
Folkovou píseň anglosaského typu tedy charakterizujeme jako typ moderní zpěvné písně, která spontánně vznikala převážně v amatérských podmínkách jako protiklad proti konvenčnímu a zkomercionalizovanému popu. Folk klade mimořádný důraz na myšlenky či emoce obsažené v textu písně. Podstatou folkové písně a jejím z jejích nejcharakterističtějších rysů je schopnost aktuálně, adresně a obsahově konkrétně reagovat na nejrůznější stránky společenského dění či osobních prožitků autora. Obvykle bývají folkové písně interpretovány přímo autory. Někdy je tato osobní interpretace také označována jakožto moderní šanson. Folkové písně ale mohou mít i formu výrazně niterné osobní výpovědi o světě okolo nás či o stavu autorovy duše či mysli. V takovém případě se zpíše podobají více než čemukoliv jinému zhudebněné poezii, často poezii všedního dne. Poezii, jenž začasté zpívá o prostých věcech prostými slovy jednoduchým a obecně sdělným způsobem. Proto také někteří folkoví interpreti kromě své vlastní volné tvorby zhudebňují i kvalitní poezii cizí (např. báseň Máj od Karla Hynka Máchy zhudebněná skupinou Český skiffle nebo Radůzino CD V salonu barokních dam, kde je zhudebněna část jedné básně od Jana Nerudy z Písní kosmických, známé jsou i Skoumalovy půvabné adaptace nonsensových básní Emanuela Frynty na CD Kdyby prase mělo křídla, velmi zdařilé jsou i Pavlicovy adaptace cizích poetických textů s původně folklórní skupinou Hradišťan atd. apod). A nemusí to nutně být vždy jen popěvky smutné, vážné, zachmuřené či niterně rozervané. Můše se jednat i o laskavý humor, hezkou parodii, mírnou persifláž, vkusnou legraci, prostě o vlídný a laskavý pohled na svět okolo nás, o všední zpívanou poezii podanou vtipně, vkusně a s velkým šarmem i osobním nadhledem autora samého (viz parodická hudební skupina Lokálka či recesistická skupina Barel Rock). Folk mívá velmi často formu velmi upřímné a přímočaré osobní výpovědi či zpovědi, která je ventilována lidovou uměleckou formou, zde obvykle formou písně, písně která může vyjadřovat jak obyčejnou radost ze života tak i vážnou starost o stav tohoto světa. V tomto je folk také velice blízký zejména kvalitnímu šansonu a dále také části tzv. art-rocku, což jsou hudební směry, které také hodně staví na kvalitě zpívaného textu.


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      34   17. březen 2023 o 20:28

V přes noc popřemýšlet a ráno song smile brou


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      35   18. březen 2023 o 11:07

Vyhlášení vítězů Ultraward o nejfolkovější song od DM:

Mezi nominované byly zařazeny tyto songy:

Black Day (BC)
World Full of Nothing (BC)
Breathe (PAKDANLEPB, nebo-li Exciter)

Vítězem se stává... tramtadadááá celebrate facts: Black Day gratulujeme vítězi a kodlovi001! Seš jednička kodl001 a máš hezkou vránu na nástěnce hejna grin


Uživatel: kodl001

kodl001      36   20. březen 2023 o 8:52

UM: Óoo, tak to jsem opravdu nečekal. Kdybych to byl tušil, tak si připravím nějakou děkovnou řeč...Ale takhle…Děkuji své rodině, přátelům, teamu…....a v neposlední řadě, těm v poslední řadě a celé DM Family!
A taky a hlavně děkuji D. za jeho letitý Servis!


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.