Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Pro audiofily: Porovnání vinylu a Hi-Res Memento Mori

Ilustrativní: Pro audiofily: Porovnání vinylu a Hi-Res Memento Mori

Depeche Mode - Memento Mori - recenze vinyl a Qobuz Hi-Res - Jaká je kvalita vinylového masteru?

 

Je radost znovu vidět elektronickou hudební skupinu, která vznikla v roce 1980. V osmdesátých a devadesátých letech zaznamenala skupina velký úspěch se singly jako "Just Can't Get Enough", "People Are People", "Personal Jesus" a "Enjoy the Silence". Po celém světě prodali více než 100 milionů desek. Depeche Mode se vrací se svým patnáctým studiovým albem "Memento Mori", které vyšlo 24. března.
V této recenzi najdete 2 testované verze: vinyl a streamovací Qobuz Hi-Res.
A budeme se ptát na kvalitu masteru použitého pro vinylovou desku, která není taková, jakou by člověk očekával.
Níže najdete popis jednotlivých edic a v následujících kapitolách také měření jednotlivých edic.
Syntéza recenze a ukázky jsou k dispozici zde

 

Je radost znovu vidět elektronickou hudební skupinu, která vznikla v roce 1980. V osmdesátých a devadesátých letech zaznamenala skupina velký úspěch se singly jako "Just Can't Get Enough", "People Are People", "Personal Jesus" a "Enjoy the Silence". Po celém světě prodali více než 100 milionů desek. Depeche Mode se vrací se svým patnáctým studiovým albem "Memento Mori", které vyšlo 24. března.

 

V této recenzi najdete 2 testované verze: vinyl a streamovací Qobuz Hi-Res.

A budeme se ptát na kvalitu masteru použitého pro vinylovou desku, která není taková, jakou by člověk očekával.

Níže najdete popis jednotlivých edic a v následujících kapitolách také měření jednotlivých edic.

Nejprve podrobně rozebereme jednotlivé edice (technický a kvalitativní rozbor), poté porovnáme jednotlivé edice s jejich dynamikou a přiřadíme závěrečné hodnocení a budete si moci poslechnout několik ukázek.

Streamované verze se mohou v průběhu času vyvíjet, ty zde uvedené odpovídají verzi testované ke dni vydání, resp. aktualizace recenze.

 

Recenze části:

Část 1: Představení edic

 

Část 2 : Porovnání tvaru vlny a dynamiky

 

Část 3 : Srovnání spektra

 

Část 4 : Srovnání spektrogramů

 

Část 5 : Shrnutí, bodování a ukázka

 

Část 1: představení edic

Edice 1: Čirý vinyl - 2023

Prezentace

Zde je vinylová deska prezentována na 2 LP v 33 otáčkách za minutu, přičemž na druhém LP je použita pouze jedna strana (ref : 196587898014).

 

Ed 2: Qobuz Hi-Res - 2023

Prezentace

Toto je streamování Qobuzu prezentované v Hi-Res 24 bitů 96 kHz.

 

 

Část 2 : Porovnání tvaru vlny a dynamiky

Průběh vlny

Průběh vlny představuje skladby tohoto alba.

 

Křivka průběhu je charakteristická použitím limitéru Brickwall, všechny skladby mají stejnou maximální úroveň u všech skladeb. To potvrzuje i hodnota DR, která je u průměrné hodnoty DR4, přičemž skladby se pohybují mezi DR3 a DR5, což je z hlediska limitace dynamiky téměř rekord, ale špatný rekord!

 

 

 

Průběh je dynamičtější než u digitální verze, ale zůstává s omezenými úrovněmi, které ukazují na sníženou dynamiku, což potvrzuje měření DR s hodnotami mezi DR8 a DR11 v závislosti na stopách.

 

 

V návaznosti na článek o tom, že analogová média mohou zvýšit dynamický rozsah, pokud nejsou respektovány jejich vlastnosti, je zde doplňující analýza pro test tohoto alba. V tomto technickém článku jsme viděli, že chování vinylového střihu je podobné jako u magnetofonového záznamu. Album jsem tedy nahrál na pásku.

 

Následující graf představuje srovnání průběhů digitální verze Qobuz, vinylu a pásky pro první 4 skladby. Výsledek pro pásku je podobný vinylu s téměř stejným DR (dynamickým rozsahem). Můžeme tedy pochybovat o použití specifického masteru s malou kompresí pro vinylový střih. Určitě se tedy dostáváme do sestupné spirály, kdy už nerespektujeme vlastnosti vinylu, abychom získali co nejlepší kvalitu! U masterů používaných pro vinyl chybí skutečná průhlednost. A pro toto album neexistují verze Dolby Atmos nebo Sony 360RA, které by nabízely dynamickou verzi.

 

 

 

 

Dynamické

Dynamika představuje schopnost reprodukovat široký rozsah zvuků od nejtišších po nejhlasitější. Cílem je porovnat dynamiku hudby, nikoli média (CD, digitální soubory nebo vinyl).

 

Pro naše 2 recenzovaná vydání jsme získali následující dynamický rozsah (DR):

 

Digitální střih je příkladem toho nejhoršího, co lze s DR4 v průměru udělat, a DR3 u některých stop. Bude těžké dosáhnout lepšího výsledku, pokud jde o snížení dynamického rozsahu! Vinyl je lepší, s DR9, ale u stop s DR8 se člověk diví, jaký je původ masteru (viz vysvětlení průběhu).

 

Pro připomenutí, stupnice se pohybuje od 0 do více než 20, ale dynamika se považuje za dobrou od 12, docela dobrou mezi 10 a 11 a zhoršuje se pod 10. V případě, že je dynamika nižší než 10, je třeba ji snížit.


Část 3 : porovnání spektra

Spektrum

Spektrum umožňuje zkontrolovat tonální vyváženost hudby (rovnováhu mezi výškovými, středními a basovými tóny) a odhalit procesy, které mohly být provedeny během nahrávání, ve fázi mixu, masteringu nebo výroby. Je také možné odhalit problémy s frekvenčním rušením.

 

Následující graf porovnává vinylové spektrum (bílá křivka) se spektrem Qobuz Hi-Res (modrá křivka). Křivky se zcela překrývají mezi 300 Hz a 10 kHz, pod 300 Hz je bílá křivka velmi mírně nad modrou křivkou (zelená oblast), což vinylu dodá o něco více basů (asi 1 dB pod 150 Hz). Nad 15 kHz je bílá křivka pod modrou křivkou, přičemž rozdíl se zvyšuje až do 20 kHz na 5 dB (žlutá oblast). Tónová rovnováha je velmi podobná, přičemž vinylová verze má o něco více basů.

 

Část 4 : Srovnání spektrogramů

Spektrogram

Spektrogram je další zobrazení závislosti frekvence na čase skladby. Pro každý kanál (pravý a levý) představuje vodorovná osa čas a svislá osa frekvenci. Amplituda je reprezentována intenzitou (jasem) barvy každého bodu na obrázku.

Spektrogram vinylové verze stoupá nad 20 kHz (žlutá šipka) s frekvenčními vrcholy nad 30 kHz (bílá šipka), které jsou způsobeny hudbou, ale hlavně zkreslením generovaným technikou přehrávání vinylu.

 

Spektrogram verze Qobuz stoupá nad 20 kHz (žlutá šipka), s některými frekvenčními vrcholy nad 30 kHz (bílá šipka).

 

 

Část 5 : Shrnutí, bodování

Ed 1: Clear vinyl - 2023

Poslech vinylu je zde o něco otevřenější a dynamičtější než v digitální verzi, aniž by však nabízel dynamiku hodnou velmi dobrého vinylu. Jak bylo vysvětleno v analýze průběhu, je velká pravděpodobnost, že tento vinyl je vystřižen z masteru komprimovaného v dynamice, takže vinyl tento signál transformoval podle svých technických vlastností, čímž vznikl příjemnější signál k poslechu, to je kouzlo vinylu, protože vznikla deformace (tedy zkreslení), která je pro ucho příjemnější než digitální verze!

 

Rating:

  • Dynamic: ●●ooo (2)
  • Bandwidth: ●●●●● (5)
  • Surface noise: ●●●●o (4)
  • Restitution: ●●●oo (3.5)

 

Ed 2: Qobuz Hi-Res - 2023

Zde máme nový rekord, nikoliv co do kvality, ale co do snížení dynamiky s průměrnou DR4. Ale proč tuto praxi odsuzovat? Pokud posloucháte tuto skladbu na nízké úrovni nebo ve velmi hlučném prostředí, je to v pořádku, hudbu uslyšíte. Ale jakmile zvýšíte hlasitost, hudba už nedýchá, vše je na stejné úrovni, vše působí nacpaně, chybí dynamika. Udělejte si experiment s jinou dynamickou deskou, třeba s xxx od Dépêche Mode, a uvidíte, že když zvýšíte hlasitost, tím víc energie skladba bude mít, dynamika jí dodá život.

 

Rating:

  • Dynamic: ●oooo (1)
  • Bandwidth: ●●●●● (5)
  • Restitution: ●●ooo (2)

S DR4 máme velmi nízkou dynamiku a jsme daleko od kvality, kterou bychom mohli očekávat od kapely z 80. let. Navíc podezření, že pro vinylovou nahrávku byl použit takto dynamicky omezený master, znamená, že po technické stránce se nejedná o žádný technický úspěch. Je třeba mít větší přehled o masteru použitém pro výrobu vinylů, abychom poznali jeho skutečnou kvalitu. I přes tento problém však kouzlo vinylu funguje, protože nabízí příjemnější poslech než digitální verze s omezenou dynamikou, což však vyvolává otázku věrnosti původního mixu před destruktivním masteringem.


magicvinyldigital

1. květen 2023 o 17:13 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: Dangerous

Dangerous      1   1. květen 2023 o 17:52

I přes tento problém však kouzlo vinylu funguje, protože nabízí příjemnější poslech než digitální verze s omezenou dynamikou, což však vyvolává otázku věrnosti původního mixu před destruktivním masteringem.


Uživatel: Federman

Federman      2   1. květen 2023 o 20:45

Udělejte si experiment s jinou dynamickou deskou, třeba s xxx od Dépêche Mode

Singly 81 - 85 jdou zesilovat tak až dojde dech zesilovači a ne posluchači.


Uživatel: daniel.clark

daniel.clark      3   2. květen 2023 o 13:38

Všechno upadá. Dynamikou špatné album nezachráníš.
Takovéto články o dynamice nahrávky nebo o osvětlovací technice mají větší přínos než články o Davidových nových šatech.
Díky za článek.


Uživatel: martin_wrong

martin_wrong      4   2. květen 2023 o 16:06

Nejsem odborník. Viděl jsem jen řadu videí a četl pár článků kde se k vinylové renesanci staví dost rezervovaně. To médium má spoustu chyb. Ve dvacátých letech jednadvacáteho století jsou technické možnosti jak přijít s ultimátním médiem. Otázkou je, kdo by to kupoval. Ten nádherný obal gramodesky trumfne máloco a dobře se to prodává (1200 Kč za Memento - to ti za digitál nikdo nedá, ten nevoní grin


Uživatel: Herrer

Herrer      5   2. květen 2023 o 17:47

martin_wrong: Médium, které má spoustu chyb a je zdaleka nejdražší. Přesto na něj jdou nejkvalitnější mastery. Proč? Protože vinyl jen tak nezkopčíš.

Uzavřený kruh, ze kterého se asi jen tak nedostaneme, pokud někdo nevymyslí pirátsky neprůstřelnej digitál. Vydělal by na tom majlant, ale už z principu jak digitál funguje, se to nejspíš nestane. Možná za kopírování rovnou střílet, jak v povedený parafrázi protipirátského šotu z IT Crowd smile


https://youtu.be/ALZZx1xmAzg


Uživatel: Lukáš Kuča

Lukáš Kuča      6   2. květen 2023 o 18:14

Což o to, za skvěle nahrané, bez přepálené nejnižší oktávy, vysoce dynamické SACD, ba i CD bych těch 1200,- dal taky, jenže tahle možnost se vůbec nenabízí. Přitom leckteré nahrávky vážné hudby, které mají o řád nižší prodejnost se v tomto provedení koupit dají. Pokud by se na tom nedali prodat DM, tak už fakt nevím kdo. Nějaké plytké popěvky z rádia si na audiofilském disku skoro nikdo nekoupí, i když je zná téměř každý. Takže se budu muset spokojit s pouhým vinylem, protože ten spouštěč bolesti hlavy, co je na CD, to se fakt nedá. Takhle se zabíjí Memento Mori pro hudební historii.

Rovněž se připojuji k poděkování za informativní článek.


Uživatel: Federman

Federman      7   2. květen 2023 o 19:57

Je mi digitalistů strašně líto, ale neskutečně jim to z celýho srdce přeju


Uživatel: Dangerous

Dangerous      9   3. květen 2023 o 7:38

Federman       7   2. květen 2023 o 19:57

Je mi digitalistů strašně líto, ale neskutečně jim to z celýho srdce přeju

Digitály pro Singles edici jsou většinou kvalitativně hodně dobré.


Uživatel: Herrer

Herrer      10   3. květen 2023 o 8:27

Je mi digitalistů strašně líto, ale neskutečně jim to z celýho srdce přeju

Kamaráde, vždyť vinyl to odnáší taky. Zatím prohráváme úplně všichni.

Digitály pro Singles edici jsou většinou kvalitativně hodně dobré.

Dangi, kvalitativně hodně dobré je silný výraz. Napsal bych raději, že nezkurvili to, co zkurvené ani nebylo a zároveň nijak neopravili to, co bylo.


Uživatel: Herrer

Herrer      11   3. květen 2023 o 8:51

Což o to, za skvěle nahrané, bez přepálené nejnižší oktávy, vysoce dynamické SACD, ba i CD bych těch 1200,- dal taky, jenže tahle možnost se vůbec nenabízí.

Kdyby se nabízela, ty bys to možná koupil, ale jak by k tomu přišly ty miliony uživatelů streamovacích platforem? Měly by to v obří knihovně dál k dispozici za babku, jak jsou zvyklí? Jestli ne, jak by si streamovací platforma obhájila, že zrovna tohle nemá v databázi? Musela by přiznat, že přes veškerý Premium balíčky nabízí druhořadou kvalitu. A to ani nezmiňuju, že na jeden nákup, by okamžitě vzniklo sto nelegálních kopií.

Ne, momentálně z toho nevidím cestu ven. Postupná náprava (skokově imho nemožný) a převýchova uživatelů musí začít u samotných interpretů a především labelů. Blbý je, že motivace v podobě zachování uměleckého záměru na straně jedné a obchodního etického kodexu na straně druhé, jsou pro obě skupiny motivací druhotnou. Logicky chtějí především prodávat, chtějí být slyšet, vidět a jejich manažeři velmi dobře vědí, že loudness je lety ověřená jako výnosnější varianta, než nějaká dynamická masturbace pro zlomek bláznivejch audiofilů nebo oddanejch fanoušků. Ti si to fyzické médium nakonec koupí tak jako tak. Klidně i to zprzněné.


Uživatel: Federman

Federman      12   3. květen 2023 o 8:57

Technicky a pragmaticky určitě i lepší. Poslech z digitálu je jako mluvit přes telefon s umělou inteligencí. Člověk se dozví všechno, ale zamilovat se nedokáže.


Uživatel: Herrer

Herrer      13   3. květen 2023 o 9:12

Fede, vždyť je to přeci blbost. Smát se v dnešní době digitalistům, je podobný, jako kdyby ses smál někomu, kdo má sice zářivý, ale šíleně nepohodlný boty, zatímco ty bys měl na sobě třicet let starý, kdysi skvělý, jen s vložkama z těch moderních.

Vím, že se ti to nebude líbit, ale je to digitál, kdo určuje směřování hudebního průmyslu. I tobě... Můžeš bejt nasranej na piráty a vím, že budeš nasranej právem, protože to sám neděláš, ale… Vznik streamovacích platforem byl reakcí na pirátění. Že to nakonec zmutovalo v sice legální, ale nesmyslně levnou možnost, jak poslouchat, je věc druhá. Že se nám na ní labely mstí, už není chyba digitalistů, tam je už chyba na straně obchodníka. Je to bez přehánění válka prodejce se zákazníkem, což je v tržním hospodářství úplně špatně.


Uživatel: Herrer

Herrer      14   3. květen 2023 o 9:23

Možná by bylo řešení, udělat na stream platformách určitý balíčky. Chceš synthpop? Tak zaplať např. 150 měsíčně a dostaneš všechno otagovaný jako synthpop. Chceš elektroniku, včetně synthpopu? Zaplať dvakrát tolik. Chceš něco jinýho? Ok, ale zaplať. Zisky vydavatelství by se rapidně zvýšily a možná by jim začalo víc záležet na nabízené kvalitě. Jenže pořád je tu to kopírování, který by dost možná zas dostalo turbo. Zas ale možná ne tak silný, protože lidi by si možná taky rozmysleli, jestli potřebují všechno v mizerný kvalitě, nebo jen něco, co je zajímá v kvalitě dobrý.

Tvl, dneska mi to kurevsky pálí!


Uživatel: Herrer

Herrer      15   3. květen 2023 o 9:30

Každopádně představa, že něco, co je levný, bude zároveň dobrý, je naivní. A že obchodník ustoupí od něčeho, co mu fungovalo jen proto, že pár lidí brblá, taky. Dokud nebude konkurence, nemá jedinej důvod ustupovat. Bude chtít radši korunu od 50 miliónů jelit, než kilo od padesáti tisíc fajnšmekrů. Logicky.


Uživatel: Herrer

Herrer      16   3. květen 2023 o 9:30

Herrertrick.


Uživatel: Mooger

Mooger      17   3. květen 2023 o 13:17

Nech žije vynil


Uživatel: Kubec

Kubec      18   4. květen 2023 o 8:33

ad Herrer: “Ne, momentálně z toho nevidím cestu ven.” - Presne tak - sme umyselne a cielene vychovavani k povrchnosti (vseobecne) a tak sa povrchnymi stavame (vsetci). Kvalita nie je podstatna (to slovo sa z nasho slovnika postupne vytraca), zaplatime aj za nekvalitu, podstatna je kvantita - vysoky financny zisk.


Uživatel: Mooger

Mooger      19   4. květen 2023 o 10:34

Je to biznis veľké vydavateľstva pohltili tie malé ako napr. Sony Mute a takto vyzerá. A na druhej strane aj to vydávanie z ich katalógu je des ako prešli k Sony. Také singly boxy naposledy z 2004 boli vydané atd. alebo staré koncerty môžme zabudnúť,že niekedy vydajú. Tak je to kvantita je dôležitá čo tam po nejakej kvalite. To som už dávno písal že od Sony treba ist kadeľahšie. To aby bola určitá kvalita museli by mať vlastne vydavateľstvo ale to je sci-fi. Ináč sa budeme točiť dookola ako to je naprd. Aj tie streamovacie služby ako Apple music, človek si zato platí a tam majú v ponuke tie 12” Singles čo vydali DM na vynile. Tak to je des ten zvuk. Tieto veľké korporácie kašlú nato na nejakú kvalitu a ako si písal Kubec takto sme potom úmyselne a cielene vychovávaní k povrchnosti.


Uživatel: Kubec

Kubec      20   4. květen 2023 o 10:41

Where’s The Revolution! - Where’s The Revolution?


Uživatel: Kubec

Kubec      21   4. květen 2023 o 10:45

Moze stav tejto spolocnosti vyjadrit nieco vystiznejsie, ako slova zaverecnej skladby Fail z predposledneho albumu Spirit?

People
Do we call this trying
We’re hopeless
Forget the denying
Our souls are corrupt
Our minds are messed up
Our consciences bankrupt
Oh, we’re fucked
People
What are we thinking
It’s shameful
Our standards are sinking
We’re barely hanging on
Our spirit has gone
And once where it shone
I hear a lonesome song
People
How are we coping
It’s futile
To even start hoping
That justice will prevail
That truth will tip the scales
Our dignity has sailed
Oh, we’ve failed

...sme v prdeli… zlyhali sme


Uživatel: Herrer

Herrer      22   4. květen 2023 o 11:33

Kubec, Mooger: Máte pravdu, konzum vládne. Ono to do sebe vlastně docela slušně zapadá. Korporáty vlastně tvoří pseudokonkurenci jen sami sobě vzájemně. Píšu pseudo, protože oni určují chod trhu a připomíná to víc kartelovou dohodu, než zdravý tržní prostředí. Oni dokážou nabídnout třetí straně (v tomhle případě kapele) servis, kdy se nemusí o nic starat. Malá firma si tohle dovolit nemůže. Když není cíleně vyplněna byť sebemenší díra na trhu, vytváří to nemocný prostředí, na který vždycky dojede zákazník.


Uživatel: Lukáš Kuča

Lukáš Kuča      23   4. květen 2023 o 20:57

Jo, to máš pravdu, že kdyby něco takového vyšlo, a to za těch 1200,-, tak rázem bude většina alb v oběhu staženiny a pálenky. Ze streamovacích služeb by to stahovali jen lidi zcela neznalí. Pokud si na tom interpreti nebudou důsledně trvat a nebude to ve smlouvách, tak ona náprava, která by nestála prakticky ani korunu, opravdu reálná nebude. I když, na druhou stranu, docela mi nepřišel marný koncept vydání PTA, kdy si bylo možné koupit buďto brutálně zmáčknutou verzi alba jako běžné CD a nebo - pokud o to někdo stál, nekomprimovanou, vcelku civilně znějící SACD nahrávku cca o dvě stovky dražší. Nezdá se mi, že by to nefungovalo. Možná se mýlím, statistiky jsem neviděl. I když tedy, utkvěl mi v hlavě jeden zklamaný komentář k vydání onoho alba - něco ve smyslu ‘když jsem přepnul na SACD vrstvu, tak jediné, čeho jsem si všimnul bylo to, že se snížila hlasitost a basy byly slabší’. To si pak říkám, jestli je vůbec po změně poptávka, pokud jsou sami posluchači zcela neinformovaní (pravda, rok 2005). CD Memento Mori je zprasené nade všechny meze, pro uživatele hůře zatlumených místností to bude vpodstatě neovladatelné a bude se jim na toto CD, které se dá použít tak maximálně jako podložka pod kafe, jenom prášit a poslouchat to nebudou. Oficiální downloady to samé. Kdyby to vyšlo jako desetibitová nahrávka, bylo by to skoro jedno, 512 úrovní na toto stačí. Škoda nejen pro posluchače, ale i pro DM.

A potom si tu ještě přečtu: “Je mi digitalistů strašně líto, ale neskutečně jim to z celýho srdce přeju” . No, nezabili byste ho, ...?  grin grin grin


Uživatel: Herrer

Herrer      24   5. květen 2023 o 4:47

No, nezabili byste ho, ...?

On je jinak dobrák od kosti, ale kousnout umí, to zase jo grin


Uživatel: Mooger

Mooger      25   7. květen 2023 o 13:39

A čo poviete na ten Half Speed Mastering myslite že tie vynily znejú lepšie. Čo som pozeral porovnávania ale s pôvodnými vydaniami tak ten pôvodný pressung znel lepšie. Čo myslite oplatí sa kupovať tieto vynily s touto technikou.


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.