Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Zvuk skupiny Depeche Mode - Enjoy The Silence

Ilustrativní: Zvuk skupiny Depeche Mode - Enjoy The Silence

33 let po vydání se singl "Enjoy The Silence" od Depeche Mode vrátil do hitparád - díky TikToku! To je pro nás dostatečný důvod, abychom si legendární píseň poslechli znovu a prozkoumali ji: Jaké syntezátory a jaké vybavení použili Depeche Mode pro "Enjoy The Silence" - a jak lze tento zvuk realizovat dnes?

Zvuk písně "Enjoy The Silence

Je těžké si představit, že jeden z největších hitů Depeche Mode původně zněl úplně jinak. Na první demonahrávce od autora písně Martina Gora byla skladba "Enjoy The Silence" ještě tichou baladou:

 

 

Během příprav na nahrávání alba "Violator" však Alan Wilder navrhl, aby píseň byla rychlejší a měla diskotékový nádech. Gore si to zpočátku vůbec nedokázal představit - a jak vypráví producent Flood, byl k nové verzi dost skeptický i po jejím dokončení. Zajímalo by mě, jestli je tomu tak i dnes, když se "Enjoy The Silence" stalo jedním z největších hitů kapely?

O vzniku a produkci této písně se můžete dozvědět mnoho zajímavého z Floodových přednášek a mistrovských kurzů, z nichž některé najdete na YouTube. Jak začít vytvářet diskotékovou verzi písně? Přesně tak: nejprve zkopírujete rytmus známého hitu! Některé zvuky bicích byly prý dokonce "stibizovány" přímo z originálu, jak po desetiletích otevřeně přiznal sám producent.

 

 

Bicí na "Enjoy The Silence" tedy nejsou složeny ze zvuků konkrétního bicího automatu, ale ze samplů z různých zdrojů. Samplovací grooveboxy jako MPC, model:samples nebo nový Liven Lofi-12 jsou pro tento způsob práce samozřejmě ideální. Ten dokonce přináší estetiku lo-fi zvuku samplerů, se kterými kapela tehdy pracovala.

 

Basová kytara "Enjoy The Silence
Na rozdíl od toho, co se někdy předpokládá, basová sekvence skladby "Enjoy The Silence" nepochází z ARP 2600 (i když ho kapela samozřejmě ráda používala), ale z Roland System 700. Flood si tento modulární systém koupil krátce předtím a přinesl ho na natáčení Violator do dánského studia Puk. Společně s Alanem Wilderem z něj vytvořil basovou linku písně.

 

Basová kytara "Enjoy The Silence

Na rozdíl od toho, co se někdy předpokládá, basová sekvence skladby "Enjoy The Silence" nepochází z ARP 2600 (i když ho kapela samozřejmě ráda používala), ale z Roland System 700. Flood si tento modulární systém koupil krátce předtím a přinesl ho na natáčení Violator do dánského studia Puk. Společně s Alanem Wilderem z něj vytvořil basovou linku písně.

 

Společnost Roland bohužel (zatím?) nezveřejnila emulaci System 700 v Roland Cloud. Ale je tu přece i System 100 jako plug-in a plug-out - a oba systémy mají přes všechny rozdíly také mnoho společného, například topologii oscilátorů. To je rozhodně dobrý výchozí bod.

 

Pokud dáváte přednost práci s hardwarem, nejlepším způsobem, jak emulovat System 700, je samozřejmě Roland System-500, jehož moduly byly vyvinuty ve spolupráci s firmou Malekko. Existuje také řada modulů Eurorack od společnosti Behringer, které jsou vytvořeny podle vzoru System 100. Chcete-li obnovit charakteristický pohyb filtru v basové lince skladby "Enjoy The Silence", potřebujete také sekvencer, který dokáže kromě not vyvést i samostatnou modulační sekvenci pro filtr - například KeyStep Pro nebo SQ-64.

Emulátor, Emax nebo M1?

Ani po 33 letech neexistuje mezi odborníky na Depeche Mode jednoznačná shoda v tom, která kombinace syntezátorů a/nebo samplerů přispěla k charakteristickému, téměř mellotronovému refrénu a smyčcovým akordům. Ale předpoklad, že se jednalo o E-mu Emulator II, Emulator III nebo Emax, rozhodně není chybný. Pokud existuje nějaký nástroj, který se na zvuku kapely obzvlášť podepsal, je to Emulator nebo Emax.

 

 

 

Ti, kteří nemají to štěstí vlastnit některý z vintage samplerů, se mohou spolehnout na Emulator II V od společnosti Arturia, který je součástí kolekce V Collection 9 a jehož samplovací knihovna je cestou zpět v čase nejen k Depeche Mode, ale i k mnoha dalším formativním kapelám této éry.

 

Mnoho lidí si ale také myslí, že na "Enjoy The Silence" slyší Korg M1 nebo Roland D-50 - a to je co říct. V době výroby byl M1 na trhu teprve rok a byl na nejlepší cestě k revoluci ve světě syntezátorů. D-50 se svým prostředím krátkých samplů a syntézy byl také jedním z určujících nástrojů té doby. Mnohé zvuky na "Enjoy The Silence", které jemně doplňují aranžmá - vrstvené sbory, smyčce a také kytarový riff - tímto jazykem jasně hovoří.

Korg M1, který založil žánr syntezátorových pracovních stanic, lze nyní snadno stáhnout do počítače jako plug-in. Je dokonce k dispozici jako aplikace pro iPad!

Dokonce i D-50, jehož "LA syntéza" byla samozřejmě zárukou hitu už jen kvůli názvu, je nyní k dispozici jako plug-in:

 

Kytara

Zbývá tedy slavný kytarový riff, který pravděpodobně způsobil, že píseň s extrémně vysokou rozpoznávací hodnotou je takovým hitem, jakým je. Podle Floodova vyprávění musel být Martin Gore, který, jak už bylo řečeno, po novém aranžmá příliš netoužil, nejprve přesvědčen, aby to zkusil s kytarou. Kytara získává svůj nezaměnitelný zvuk díky chorusu/phaseru a delaye, přičemž ten druhý byl přidán snad až v mixu.

 

Bohužel není přesně známo, jaké zařízení bylo použito. Do této doby by se hodil například BEL BD-80, který lze pomocí tohoto softwaru napodobit, nebo Yamaha SPX90-II. Jak říká sám Flood, není to "nejroztodivnější kytarový zvuk" - takže se mu pravděpodobně můžete docela přiblížit s jednoduššími chorusovými a delayovými pedály:

 

 

Co se týče samotné kytary, Martin Gore je již dlouho známý svou působivou sbírkou kytar Gretsch. Takže nejstylovější způsob, jak zahrát riff "Enjoy The Silence", je určitě na Gretsch - možná White Falcon?

Především jsem si při poslechu "Enjoy The Silence" znovu všiml, jak geniálně jednoduché je aranžmá ve srovnání s mnoha dnešními produkcemi. Dobrá skladba nepotřebuje 50 stop se 100 různými zvuky. Hrstka pečlivě vybraných prvků, které slouží písni, místo aby hrály do popředí s přehnanými efekty, a které dokonale zvukově splývají v jeden celek - to je recept na nadčasový zvuk, který se i po 33 letech hodí do hitparád. I když skladatel to tehdy zřejmě viděl úplně jinak...

 

 

27. leden 2023 o 14:56 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: SecretGarden

SecretGarden      1   27. leden 2023 o 16:52

Ďakujem za veľmi zaujímavý článok, aj keď opäť nie všetkému rozumiem.
Veľmi by som raz chcel počuť tie medzistupne nahrávania niektorých piesni, ako napr. keď bola Enjoy už skoro hotová, ale Danielovi sa ešte niečo nepáčilo a tak to ešte prerábali.
A ten záver článku je super.


Uživatel: Federman

Federman      2   27. leden 2023 o 23:03

Dík moc zajímavé. Kolik asi takových asteroidů po odchodu Alana minulo planetu Depeche ?


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      3   27. leden 2023 o 23:06

naštěstí ji zachránil Brůs


Uživatel: michalcz

michalcz      4   31. leden 2023 o 7:54

Tohle znáte? Pro neznalého je to magie…
https://youtu.be/vhifAMrZTZ8


Uživatel: Ultramaraton

Ultramaraton      5   31. leden 2023 o 8:57

těch čudlátek…. vždycky jsem věděla, že to veselé skotačení a sváča na pódiu není jen tak…


Uživatel: reason

reason      6   5. únor 2023 o 18:14

Zde je můj pokus o bass line na vst Dune   3 Depeche Mode-Enjoy the Silence -bass re-creation for Dune 3
https://youtu.be/rnfGcpNcN88


Uživatel: Dangerous

Dangerous      7   5. únor 2023 o 18:33

to reason: dost good!


Uživatel: reason

reason      8   5. únor 2023 o 19:08

Moc děkuji


Uživatel: Lukáš Kuča

Lukáš Kuča      9   6. únor 2023 o 20:24

Jak jsem jinak příznivcem Alanovy práce se zvukem,  tak tady jsem asi jedním z (nejspíš nepatrné) skupiny fanoušků původní Martovy verze. Tedy alespoň bych ji viděl na albu raději. Zní mi tak nějak víc ‘depešácky’. Ta aktuální samozřejmě na singl a bez debat na koncerty. Nicméně je to ‘jen’ geniální popík …


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.