Aktuální srazy
18.05.2024 | Hradec Králové
Sraz Depeche Mode Fans
« Archiv událostí | Všechny událostí »
Remix The Darkest Star
Web Home přinesl rozhovor s autorem tohoto remixu.
Můžeš mi říct něco o sobě, a jak si se dostal vlastně k práci s muzikou?
Neměl
jsem sice formální hudební vzdělání, ale pocházím z technicky založené
rodiny. Docela brzy jsem v sobě objevil můj zájem o umění. Kombinace
technického založení a zájmu o umění mě přivedla k elektronické muzice,
a začal jsem vytvářet svoje vlastní pokusy se zvukem. V roce 1990 jsem
se přestěhoval do Berlína, a tam jsem byl přímo vystavený vlivu různých
druhů undergroundové taneční hudby. V roce 1995 jsme společně
s kamarádem udělali jeden set, který nám pak vydali na 12" nosiči pod
jedním významným labelem zaměřeným na minimal-techno – „Chain
Reaction“. Pojmenovali jsme náš projekt „Monolake“, a pokračovali jsme
společně ve zkoumání muziky několik let – až do roku 1999. V tu dobu
kamarád projekt opustil, a zaměřil se na obor softwarového vývoje. A od
té doby je Monolake tím, čím je dnes : projektem, ve kterém realizuju
svoje vlastní nápady, a občas spolupracuji s jinými producenty na nové
hudbě.
Tvůj současný singl Plumbicon Version II byl
produkovaný Andrew Phillpottem. Jak se stalo, že bys měl pracovat právě
s ním, a věděl jsi o tom, že spolupracoval v mnoha záležitostech
s Depeche Mode?
Svět je prostě příliš malý. Ulítával jsem
na začínajících digitálních syntezátorech, a byl jsem hrdým majitelem
mašiny zvané Synclavier. Tento Synclavier byl plně vytížený při tvorbě
depešáckých alb Some Great Reward i Construction Time Again. Právě jím
vytvářeli ty nádherné kovové zvuky. Jednoho dne jsem podával nabídku
pro více hlasou kartu pro můj systém na Ebay. A ještě jedna osoba
nabízela také – byl to Tobias Enhus, filmový tvůrce z Los Angeles.
Vyměnili jsme si několik mailů, a přišli jsme na to, že důvěrně zná můj
způsob práce, a sdílíme společně stejné návyky pro zvukový design. Když
jsem se pak rozhodoval, koho si pozvu ke producentské spolupráci na
remixování Plumbicon, který byl nahrávaný převážně pomocí Synclavieru,
přišel mi na mysl právě Tobias. A tak zakončil mixování právě on
s Andrewem Phillpottem. Jsem v současnosti velice spokojený s výsledným
dílem. A myslím že tato záležitost byla tím spojením, které mě dostalo
k Depeche Mode.
Jaké jsi se cítil při remixování jejich muziky? Považuješ sám sebe za jejich fanouška?
Ano,
hudba Depeche Mode v 80.letech byla pro mě hodně důležitá. Měl jsem
opravdu rád zvukovou stavbu a atmosféru jejich písní. I jejich poslední
album Playing The Angel je stále hodnotným a zvukově objevným dílem, a
také Exciter skutečně vyrostl v mých očích za posledních několik let,
ale mé nejoblíbenější alba jsou spíš z těch starších.
Management
kapely tě oslovil s nabídkou remixu už dříve,ale byl jsi zrovna
zaneprázdněný. Jak se to potom stalo, že jsi můžeš nyní pracovat na The
Darkest Star?
Byl jsem z toho tenkrát zasmušilý, když jsem
obdržel v roce 2004 nabídku k remixu Something To Do, a nemohl jsem ji
přijmout. Cítil jsem se tenkrát dost vyčerpaný, a vyprahlý, bez tvůrčí
invence. Když mě management oslovil znovu, v listopadu 2005, už jsem
neřešil otázku jestli ano, nebo ne, okamžitě jsem to vzal a začal
s prací, hned jak jsem dostal potřebný materiál.
Zjistil jsem, že
píseň jde docela těžko nějak uchopit. Tempo je celkem pomalé nějakých
82 bpm, a nálada moc neumožňovala předělat to tempo předělat např. na
164bpm, pro vytvoření klasické drum&bass verze, ani to nebylo možné
transformovat do techno podoby bez totálního zničení. Také bylo
důležité, aby se zachovalo poselství té písničky. Tak jsem se rozhodl
nechat zpěv a text, začít vše okolo stavět na něm. Vycházel jsem
výhradně ze starých zvukových zdrojů v Synclavieru, originál PPG 2.3 a
zvuky bicích z Linn, známé z klasického soundu 80.let. Chtěl jsem
vytvořit kontrast mezi zpívaným hlasem a „šepotem“, generovaným mým
computerem Macintosh. Výsledkem je tento remix. S odstupem několika
měsíců jsem jím stále spokojený, ale možná bych ho v současnosti ještě
lehce upravil, lehkým změkčením vokálů a odstranění některých ozvěn
z nástrojů.
Popiš nám stručně svůj proces
remixování. Máš nějaké spolehlivé postupy, které aplikuješ když začínáš
s prací, nebo pracuješ různě píseň od písně?
Nemám žádné
pevné schéma. Hledám nějaký nápad, něco specifického či unikátního, co
mě potom vede dál. V případě The Darkest Star to byl text. V jiných
případech to může být něco jiného. Chci brát píseň vážně, a
nevystavovat jí standartním procedurám. Z technického hlediska :
poslouchám všechno po částech , a přestavuju krok po kroku, pro
pochopení struktury. Potom odstraním části a přidám své vlastní.
V průběhu procesu mixování se originál více a více stává něčím jiným.
Když
začínáš s prací na remixu, jak vyvažuješ svůj zvukový přínos oproti
originálu? Které z těchto dvou hledisek rozhoduje, jakým směrem se
vydáš při mixování?
Remix potřebuje mít dost elementů
z originálu, aby byl snadněji rozpoznán. Pokud při poslechu začínám mít
pocit, že jde o jinou nahrávku, tak po každém dalším přidání nových
samplů bych už uvažoval, zdali jde o remix či ne. Vokály a texty činí
mnohem jednodušší. Je jasné, kdo zpívá, a pokud je přítomný text, pak
už nemusí nikdo řešit otázku „čí to je vlastně song.“ Instrumentálky
jsou v tomhle považované o dost těžší. Andrew Phillpott a Tobias Enhus
udělali skutečně dobrou práci na mém tracku. Jejich mix je něco hodně
rozdílného, ale stále tu zde je určitý rukopis, který usnadňuje najít
tu spojitost.
Byla The Darkest Star pro tebe obtížně
remixovatelná? A co byl pro tebe nejtěžší úkol, a jak sis s ním
poradil? Existoval tam nějaký konkrétní směr, kterým bys rád chtěl jít,
ale nemohl?
Složitým úkolem byly vokály. Chtěl jsem je
vyčistit a zesílit. Ale byly nahrávané s originálními aranžemi
v pozadí, a ty nebylo možné rozkouskovat bez ztráty souvislosti. Zněly
dobře v kontextu originální nahrávky, ale ne tak dobře v mé úpravě, jak
jsem doufal. Tak jsem zkoušel spoustu technických triků, jako měnění
vokálů pomocí softwaru zvaného Melodyne, ale bez valného úspěchu. A to
byl ten okamžik, kdy jsem se rozhodl, že texty jsou tady nejvíc
důležité, a kontrastování původních vokálů se zkresleným počítačovým
vokálem bude přesně to, co chci. Zbytek práce už byl celkem snadný, a
docela jsem se u toho pobavil.
Jedna z věcí, kterou
mám rád na tvém remixu je to, jak stále zní jako track od Depeche Mode.
Ten pocit se řady ostatních remixů ztrácí. Měl jsi to takhle v úmyslu
při tvorbě mixu?
Ano. A dělá mi to dobře, když to od vás
slyším. Možná to není ten nejlepší song od Depeche Mode, ale
přinejmenším je hodně barvitý..A jak jsem řekl už dřív v rozhovoru,
barvitost je pro mě hodně důležitá. Myslím že mnohem víc záleží na
tomhle, než na samotné struktuře písně.
Dostal jsi už nějaké reakce od kapely na tvůj remix?
Zatím ne, ale jsem přesvědčen, že se brzy setkáme. A možná budeme o tom mluvit, možná ne.
Je
to zklamání, že tvůj remix vychází pouze na limitované „7“ edici? Bylo
by podle tebe lepší, kdyby remix byl ve všech singlových formátech,
anebo přijínmáš fakt, že tvůj mix bude položkou ve sbírkách fanoušků,
co kupují úplně všechno?
Nemám nic proti myšlence nabízet
fanouškům raritky pro doplnění sbírky. Jediná otázka je věc kvality.
Formát „7“ je na tom technicky docela bídně. A teď doufám, že střihoví
inženýři odvedli dobrou práci. Zatím jsem ještě neslyšel, ani neviděl
finální podobu. Takže, lidé z Nova Mute, pokud čtete tyto řádky,
pošlete prosím balíček !!!
Na co se můžeme těšit v budoucnu u projektu Monolake ?
Aktuálně
se soustředím na jednu práci, která bude vydána pod mým skutečným
jménem, a také předvádím spoustu věcí na živých vystoupeních. Plánuju
dát dohromady své nejzajímavější nápady, a hrát ten materiál živě, a
potom se rozhodnout, se kterým budu pracovat. Je to docela rozdíl,
oproti mému dřívějšímu způsobu práce, kdy jsem nejprva pracoval ve
studiu, a až poté přišel na pódia.
Element © Home
Diskuze
Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.
Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.