FanShop
Aktuální srazy
28.12.2024 | Trnava
Depeche Mode Party
25.01.2025 | Jihlava
Depeche Mode Party For The Masses
02.02.2025 | Vsetín
Depeche Mode Violation Party vol.45
08.02.2025 | Bratislava
Depeche Mode Party
« Archiv událostí | Všechny událostí »
“Rozhovor s fotografem Depeche Mode Brianem Griffinem - Rozsáhlé fotoalbum ‘Mode’ vychází
Na počátku osmdesátých let byl nějakou dobu zodpovědný za vizuální vnímání Depeche Mode. Vytvářel obaly desek tak zajímavé, že jste je chtěli vlastnit ještě předtím, než jste slyšeli hudbu.
Pro naši oblíbenou skupinu také nafotil jeden z nejslavnějších obalů desek z historie popu. Čekal s prstem na spoušti fotoaparátu - pak přišel ten správný okamžik. Konečný výsledek byl pak časopisem LIFE vyhlášen nejlepší fotografií 80. let. O několik let později doprovodil hudbu písně "Only When I Lose Myself" svým mystickým videoklipem. A nyní se jeho nezapomenutelné výtvarné práce shromažďují pro Depeche Mode a tyto snímky, které jsou vlastně krásnými dojmy z nádherné cesty časem, si zaslouží být navždy zvěčněny na albu.
Fotokniha se jmenuje "MODE" a jeden z nejvýznamnějších britských fotografů své generace, který je zároveň básníkem a performerem, se jmenuje Brian Griffin. Byl jsem velmi poctěn, když kladně odpověděl na mou žádost o kontakt.
V roce 2009 jsem měl možnost udělat rozhovor s Antonem Corbijnem u příležitosti zahájení jeho výstavy v Budapešti a nyní jsem měl tu čest udělat následující rozhovor s panem Griffinem, jehož dílo obdivuji již od svých teenagerských let. Ptal jsem se ho na jeho léta strávená s Depeche Mode a na tento propracovaný projekt fotografické knihy. Přeji příjemné čtení!
JJ: Již více než 35 let je jméno Antona Corbijna úzce spjato s Depeche Mode jako uměleckého ředitele kapely. Od imageových fotografií přes videoprodukci až po scénografii - pro vizuální stránku a silnou značku kapely udělal vše. Tuto roli převzal v roce 1986, v éře "Black Celebration", kdy byl naposledy zodpovědný za design obalů. Setkali jste se s ním už tehdy, vyměňovali jste si nápady?
BG: S Antonem jsem se nikdy nesetkal. Možná že po více než 35 letech Antonova působení potřebují Depeche Mode změnu, aby se osvěžili. Jaké nápady bych si mohl s Antonem vyměnit...?
JJ: Vaše spolupráce s Depeche Mode začala v roce 1981, kdy jste vytvořil obal jejich debutového alba. Jak dlouho jste se pohyboval v popovém byznysu? Se kterými slavnými umělci jste spolupracoval?
BG: V popovém byznysu jsem se pohyboval pouhé dva roky. Byla to jen malá část mé fotografické tvorby, když jsem fotil "Speak And Spell". Vlastně to tak zůstalo po celá 80. léta. Pracoval jsem s Iggy Popem, Queen, OMD, Echo & The Bunnymen, Kate Bush. Elvisem Costellem, Johnem Foxxem, Billym Idolem, Devo, Ultravox a seznam by mohl pokračovat. Myslím, že něco kolem 200 až 300 obalů desek.
JJ: Ultravox - hudební vzor pro Vince, Martina a spol. - vydali své mistrovské dílo "Vienna" ještě před vaší spoluprací s nově vzniklými Depeche Mode, které Daniel Miller upsal svému nedávno založenému labelu Mute. Obal desky "Vienna" byl také tvým dílem a vykazuje - alespoň pro mě - jistou podobnost s obalem alba "Speak And Spell" od Depeche Mode. U Ultravox jsi na fotku obalu použil balicí papír a u Depeche Mode plastovou fólii. Rozdíl je v tom, že u "Vienna" jste balicím papírem zabalili samotnou kapelu Ultravox a u "Speak And Spell" byla labuť zabalena do igelitového sáčku. Chtěli jste vizualizovat "chladný" syntezátorový zvuk - některými kritiky označovaný jako "plastový pop" - těchto dvou kapel?
BG: Zvuk syntezátoru se mi moc líbil už v době, kdy jsem poprvé slyšel krautrock, a líbí se mi dodnes. U "Speak And Spell" a "Vienna" jsem však nebyl ovlivněn žádným způsobem, který by se dal spojit s použitím balicího papíru nebo umělohmotné fólie, prostě jsem udělal to, co jsem v té době cítil jako dobrý nápad.
JJ: Obal alba s labutí asi není vaše nejslavnější a nejuznávanější práce. Ale následující obal alba "A Broken Frame", který jsi v roce 1982 nafotil pro Depeche Mode, už prošel zkouškou času. Téměř každý zná příběh, který se skrývá za touto úchvatnou fotografií ženy v pšeničném poli se srpem v ruce, ale možná ještě existují "malé příběhy o tomto velkém tématu", které jste vyprávěl jen zřídka... Jaký by tedy byl váš osobní příběh v souvislosti s tímto obalem desky?
BG: "Rozbitý rám" je pravděpodobně jedna z nejslavnějších fotografií na světě. Jsem hrdý na to, že jsem měl talent tu fotografii vytvořit. Tajemstvím je, že nade mnou něco nebo někdo bdí. Vždycky jsem to tak cítil.
JJ: Když jste příště dostal zakázku na obal alba Depeche Mode, musel jste jet do Švýcarska, do Alp. Fotografie opět socialistického realismu byla pořízena na vrcholu slavného Matterhornu. Mimochodem, moje nejoblíbenější fotka by byla ta na obalu singlu "Love In Itself" z té doby. Bylo to před čtyřiceti lety. Když se ohlédnete zpět, jak silné je pro vás toto umělecké období?
BG: Než jsem pro Depeche Mode fotil obaly, nikdy jsem jejich hudbu neposlouchal. Toto období bylo určitě jedním z mých nejkreativnějších, zejména co se týče schopnosti využívat umělé světlo.
JJ: Další kapitolou dobrodružství Depeche Mode ve světě "industriálního popu" bylo album "Some Great Reward", kterému také vděčí za svou světovou slávu. Mladý manželský pár uprostřed průmyslového areálu, který dokonale zapadá do motta alba "Svět, ve kterém žijeme, a život vůbec". Romanticko-temné, stejně jako texty Martina Gora. Většina písní byla o lásce, ale ne ve stylu tradiční pop music. Byly to sebezkušenostní milostné a životní příběhy Martina Gora, v nichž se mohly vymezit tisíce fanoušků. Od té doby Depeche Mode tento kouzelný recept na popové písně s velkým úspěchem používají. Kdybyste mohli jmenovat jen jednu oblíbenou skladbu Depeche Mode, která by to byla?
BG: "Somebody"
JJ: Dalším milníkem v historii kapely bylo album "Black Celebration". Hlavní autor písní Martin Gore opakovaně zdůrazňoval, že od vydání této desky počítá nejdůležitější a nejvýznamnější období kapely. Většina fanoušků také toto "černé a ponuré" album řadí mezi svá osobní nejoblíbenější. Pro tuto desku jste přišel s posledním nápadem na design obalu pro Depeche Mode. Pokud se nemýlím, finální podoba obalu nebyla úplně stejná jako tvůj koncept. Pověz nám prosím něco o tomto příběhu obalu!
BG: Vše se dozvíte v mé nové knize MODE.
JJ: A teď pár slov o vašich portrétech kapely Depeche Mode. Byli chlapci - z pohledu fotografa - léčitelní?Anton Corbijn kdysi řekl, že Alan Wilder projevoval v té době největší zájem o jeho práci fotografa/režiséra, ostatním bylo téměř jedno, co chce z klipu nebo fotografie vytěžit.A jak se kapela chovala před vaší kamerou?
BG: Jejich přístup ke mně byl velmi podobný tomu, co zažil Anton.Věřte tomu nebo ne, ale já jsem ten přístup preferoval a považoval jsem ho za nanejvýš inspirativní.
JJ: Natáčel jsi také klip pro Depeche Mode, videoklip k písni "Only When I Lose Myself".V té době kapela experimentovala s jinými režiséry, protože více než deset let pracovala jen s Antonem Corbijnem a chtěla trochu změnit zaběhnuté pořádky. Jak jste se k natáčení dostal vy? Dostal jste při produkci volnou ruku?Jaké máte vzpomínky na natáčení?
BG: Bylo to úžasné ve všech směrech.Od roku 1991 do roku 2003 jsem se fotografování vzdal kvůli natáčení filmů."Jen když se ztratím" je jedna z nejlepších skladeb DM, je to také jeden z mých nejlepších filmů široko daleko.Daniel Miller se vyděsil, když viděl hrubý střih, protože mě nechal volně plynout tvůrčí šťávy. Donutil nás film drasticky zkrátit, ale jeho silné stránky přesto vyniknou!
JJ: Když už mluvíme o Antonovi, vydal už dvě fotoalba ("Strangers", "Depeche Mode by Anton Corbijn") o Depeche Mode, to druhé krátce před smrtí Andyho Fletchera. Proč jsi se svým fotoalbem ("MODE") čekal tak dlouho? Byl jsi součástí kapely, když jsi vyrůstal, a také jsi přispěl k její image.
BG: Inspiroval mě k tomu můj kamarád Vaughn George, který mě k tomu vybídl.
JJ: Tato vaše krásně zpracovaná fotokniha je výsledkem obrovské finanční sbírky od fanoušků. Myslím, že větší uznání si jako umělec nemůžete přát.Povězte nám prosím něco o tomto projektu!BG: Tato kniha "MODE" vznikla za velmi malou finanční odměnu a byla financována ze štědrosti fanoušků.Nebyli vykořisťováni, ale byli odměněni krásnou knihou.
JJ: Podle vaší informační pošty bude fotoalbum "MODE" časem k dostání i v obchodech.Kde si knihu mohou objednat ti, kteří se sbírky nezúčastnili?
BG: Tuto knihu vydávám a distribuuji sama a nebude možné ji zakoupit v knihkupectvích. Lidé, kteří se nepřihlásili na kickstarteru k projektu "MODE", si mohou knihu zakoupit v sekci obchod na mých webových stránkách:
https://briangriffin.co.uk/shop/books/mode
JJ: Depeche Mode jsou v současné době na turné se svým posledním albem "Memento Mori", které je - byť nechtěně - silně ovlivněno Fletchovou smrtí.Kdy jste se s kapelou setkali naposledy - s Fletchem nebo bez něj?Jak si je uchováte v paměti?
BG: S Martinem jsem se setkal na koncertě na Olympijském stadionu v Londýně před uzavřením. Depeche Mode si budu pamatovat jako kapelu, která mě inspirovala k vytvoření mých nejlepších fotografií obalů alb."
Janus Janurik
Diskuze
Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.
Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.