Financial Times: Depeche Mode se ponořili do temného, ponurého rytmu - recenze (22.1. 2024)

Ilustrativní: Financial Times: Depeche Mode se ponořili do temného, ponurého rytmu - recenze (22.1. 2024)

Dave Gahan byl charismatickým frontmanem, když kapela hrála své temné písně v londýnské O2 Areně.

Financial Times: Depeche Mode se ponořili do temného, ponurého rytmu - recenze
S hlasem, jako má Dave Gahan, to můžete dotáhnout daleko, i když s ním moc nenaděláte. Zpěvák Depeche Mode je impozantní barytonista, který svůj omezený hlasový rozsah obývá, jako by byl pánem všeho, co zkoumá. Jeho velkolepá přítomnost pomohla britské kapele získat více než 100 milionů prodaných desek. Nedostatek variability v jeho zpěvu však také omezuje Mode na určitý mód.
Úvodní číslo v O2 Areně tento styl ztělesňovalo. Z temně osvětleného pódia se ozýval ponurý řinčivý rytmus, zatímco v hlubinách duněla basová linka. Na okamžik se objevily střípky melodického osvětlení, aby je vzápětí rozdrtila těžká mašinérie písně. Byla to "My Cosmos Is Mine", první skladba z jejich posledního alba Memento Mori. Gahan se ploužil po pódiu v ostře řezaném třídílném obleku a intonoval text o tom, že je vládcem svého vesmíru.
Připojil se k němu Martin Gore, jeho pamětník ze čtveřice, která skupinu založila v roce 1980 v Essexu. Ze zbylých dvou Vince Clarke brzy poté odešel, aby založil Yazoo a poté Erasure.Andrew Fletcher vydržel v kurzu až do své smrti v roce 2022, právě když se chystalo zahájení nahrávání desky Memento Mori.Její smrtelností posedlé písně byly brány jako pocta jemu, ačkoli ve skutečnosti vznikly ještě před jeho náhlým skonem ve věku pouhých 60 let.Smrt je v hudbě Depeche Mode častým tématem.
Gore je jako hlavní autor písní a textů architektem zádumčivého zvuku kapely. Hrál na klávesy a kytaru Gretsch s širokým tělem ve stylu 50. let. Na klávesy hrál také Peter Gordeno, zatímco Christian Eigner tloukl do bicích. Kvalita zvuku byla působivá. Gore zněl trochu tlumeně, když zpíval hlavní roli ve dvojici klavírních písní, ale to bylo částečně způsobeno stínem, který vrhal Gahanův mnohem zvučnější hlas.
Frontman sice hraje při psaní písní druhé housle (ne vždy s radostí), ale když jsou Depeche Mode v záři reflektorů, je Gahan jejich vůdčí osobností. Vrhal se po pódiu, které vybíhalo do publika, otáčel se, zastavil se, jako by se chystal na záběr zblízka, a pak se vrátil ke zbytku kapely.
Stojanem na mikrofon se otáčel jako taneční partner nebo ho používal jako oporu pro extravagantní pózy s obloukovitě prohnutými zády, s jednou rukou zdviženou ke střeše.
V taláru, s vlasy ulíznutými dozadu, připomínal Gordona Gekka při Flashdance, velmi sledovatelnou směs campu a mužnosti v Jaggerově stylu.Hudba však byla méně okázalá. Písně, omezené zpěvákovým omezeným rozsahem, působily poněkud pochmurně. Mezi skladbami z alba Memento Mori vynikala "My Favourite Stranger", šlachovitý elektro-rocker o dvojnících. Během "World in My Eyes" se na velké plátno označené písmenem "M" promítaly černobílé portréty Andrewa Fletchera v mládí.
Set zakončila dvojice charakteristických hitů. Jedním z nich byla neodolatelná synth-popová klasika "Just Can't Get Enough", památka na krátké působení Vince Clarkea v roce 1981. Druhou byla "Personal Jesus", jejich velkolepě ponurý electro-stomper z roku 1989. Kontrast podtrhoval, jak se zvuk kapely v průběhu let zužoval a temněl. Depeche Mode našli svůj groove a jsou v něm zaklesnutí: to je důvod jejich nezdolnosti.
★★★☆☆

V taláru, s vlasy ulíznutými dozadu, připomínal Gordona Gekka při Flashdance, velmi sledovatelnou směs campu a mužnosti v Jaggerově stylu. Hudba však byla méně okázalá. Písně, omezené zpěvákovým omezeným rozsahem, působily poněkud pochmurně. Mezi skladbami z alba Memento Mori vynikala "My Favourite Stranger", šlachovitý elektro-rocker o dvojnících. Během "World in My Eyes" se na velké plátno označené písmenem "M" promítaly černobílé portréty Andrewa Fletchera v mládí.

★★★☆☆

24. leden 2024 o 10:09 • Dangerous • Články