Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Nechat je toužit po mori: Depeche Mode na turné

Ilustrativní: Nechat je toužit po mori: Depeche Mode na turné

IQ hovoří s architekty a bojovníky na cestách, kteří se podílejí na turné Memento Mori pro miliony fanoušků.

Po náhlé smrti spoluzakladatele Andyho Fletchera v loňském roce Depeche Mode uvažovali o konci kapely. Nové album Memento Mori však povzbudilo jak kapelu, tak její fanoušky, a stejnojmenné turné je pravděpodobně jejich dosud nejlepším turné, na kterém armády "oddaných" zaplnily stadiony a arény, aby oslavily novou hudbu a legendární skladby kapely. Gordon Masson se k nim připojil.

V historii rock'n'rollu není mnoho kapel, které by měly tak hlubokou, temnou a někdy i destruktivní historii jako Depeche Mode. Zatímco však kapela zpracovává svůj smutek nad ztrátou Andyho Fletchera vydáním alba Memento Mori (latinsky "pamatuj, že [musíš] zemřít"), její stejnojmenné turné přináší radost milionům fanoušků v Evropě a Severní Americe - stejně jako jejich živá vystoupení již více než 40 let.

Pozadí současného turné patřilo k nejsložitějším, s nimiž se jeho tvůrci kdy museli vypořádat, a zahrnovalo nejistotu postpandemického sektoru živé hudby a riskantní hazard jinak obvykle opatrného managementu. "Na začátku roku 2021, kdy už jsme viděli světlo na konci tunelu, jsme začali s prvními plány na aktuální turné," vysvětluje Jonathan 'Baron' Kessler, šéf umělecké manažerské společnosti Baron Global Inc.

Kolega Alex Pollock říká: "Viděli jsme, že nahromaděná poptávka po místech konání v roce 2022 bude obrovská, a protože už tak bylo dost náročné získat rozumnou trasu stadionů v Evropě - kde jste na velkých trzích rezervováni fotbalovými termíny -, prostě jsme si hned řekli: 'No, proč neuspořádat naše turné na rok '23?'"

Umělečtí manažeři prozradili, že člen kapely Martin Gore byl během výluky Covid plodný a napsal spoustu nového materiálu a písní. "Takže když spolu s Davem [Gahanem] začali psát, poměrně rychle jsme měli základ pro nové album a tak nějak jsme přehodili výhybku," vysvětluje Kessler.

"PODSTOUPILI JSME KALKULOVANÉ RIZIKO A PONECHALI JSME SI TERMÍNY PRO STADION NA ROK 2023."

"Původně jsme plánovali nahrát album v roce 2023 a v roce 24 vyrazit na turné. Ale z různých důvodů jsme to urychlili. Uvědomili jsme si, že rok 2024 bude pro turné obzvlášť náročný, protože v Německu se koná Euro [fotbalový turnaj], což vylučuje využití většiny tamních stadionů až do poloviny července. Proto jsme podstoupili kalkulované riziko a drželi termíny na stadionech v roce 2023."

Kessler přiznává, že k riskantnímu kroku v podobě držení termínů na stadionech v roce 2023 došlo ještě předtím, než se s kapelou úplně domluvil. "Ale díky bohu, že jsme to udělali, protože jak víte, všechno se začalo obsazovat, a než jsme se nadáli, přišlo za námi patnáct dalších kapel s nabídkou, že si naše stadionové termíny koupí, pokud se jich vzdáme."

Výsledkem bylo, že první jednání o turné se soustředila na ILMC v roce 2022. "Prostě jsme si vzali apartmá v hotelu a sešli se postupně s každým promotérem," říká Kessler.

Když však kapela ve studiu nahrávala nové album, v květnu loňského roku došlo k tragédii, když zakládajícího člena Andyho Fletchera doma v Londýně postihl smrtelný infarkt.

"Najednou jsme se od plánování projektu alba a diskuzí o turné dostali k plánování pohřbu," říká Kessler. "Následovala velmi hluboká vnitřní diskuse mezi členy kapely o tom, zda vůbec pokračovat. Ale nakonec jsme se mezi Davem, Martinem a námi všemi shodli, že Fletch by si přál, abychom pokračovali - byl to tak trochu největší fanoušek kapely."

"BYLI JSME ZVYKLÍ ZAČÍNAT NAŠE TURNÉ STADIONOVÝM TURNÉ V EVROPĚ, ALE PROTOŽE REAKCE NA ALBUM BYLA TAK SILNÁ, MĚLI JSME TOUHU BÝT V AMERICE BLÍŽE K JEHO VYDÁNÍ."

Důsledky pandemie

Když Baron Global plánoval strukturu turné Memento Mori, úspěch alba způsobil odklon od předchozích vystoupení Depeche Mode.

"Byli jsme zvyklí začínat naše turné stadionovým turné v Evropě, ale protože reakce na album byla tak silná, měli jsme touhu být v Americe blíže k jeho vydání," říká Kessler.

Kapela proto odehrála arény na deseti klíčových severoamerických trzích, než zahájila sérii 36 stadionových koncertů v Evropě s vědomím, že se na podzim vrátí za Atlantik na rozsáhlejší turné.

Pro mnoho produkčních profesionálů může být přechod mezi halovými a venkovními koncerty velkou výzvou. Produkční manažer Tony Gittins však s Depeche Mode absolvoval již páté turné a jeho schopnost dát dohromady základní tým, který má s kapelou podobně dlouholeté vztahy, opět přispěla k hladkému a bezproblémovému přechodu.

Když byl Gittins v lednu 2018 společností IQ jmenován do funkce The Gaffer, prozradil, že mezi první lidi, se kterými chce na každém turné spolupracovat, patří: "Tony Plant jako stage manager, James Heath jako head rigger, Britannia Row pro audio, Popcorn pro catering a pro dopravu Stagetruck a Beat The Street." Při vzpomínce na tento seznam přání před vystoupením Memento Mori v Bukurešti se Gittin směje. "Jo - všichni jsou na tomhle turné. Kromě toho máme 4Wall na světla a Universal Pixel na video. Dřív jsme na scénu používali Brilliant Stages, ale teď je to TAIT, protože Brilliant Stages koupili v roce 2019.

"JE TO ÚZKÁ PARTA: VŠICHNI SE ZNAJÍ A ROZUMĚJÍ SI, COŽ JE NESMÍRNĚ DŮLEŽITÉ, KDYŽ JSTE NA CESTÁCH NĚKOLIK MĚSÍCŮ."

"Je to úzká parta: všichni se znají a rozumí si, což je nesmírně důležité, když jste na cestách několik měsíců," dodává Gittins. "V podstatě, když to funguje, proč byste to proboha měnili?"

Kromě toho, že si Gittins získal pověst jednoho z nejlepších produkčních manažerů na světě, je také uznáván jako člověk, který je napřed, pokud jde o otázky životního prostředí. Turné Memento Mori je významným přínosem jeho zkušeností, protože navzdory tomu, že zaplňuje stadiony, flotila návěsů Stagetruck čítá pouhých 13 kusů.

Společnost Stagetruck převáží kulisy a vybavení kapely již od 80. let a její zakladatel Robert Hewett řekl IQ, že když společnost zakládal, jedním z jeho hlavních cílů byla spolupráce s Depeche Mode.

"V období punku jsem původně provozoval malou firmu na ozvučování, ale pak se v roce 1980 zrodila společnost Stagetruck a já se stal závislým na rock'n'rollové nákladní dopravě," říká Hewett. "To se shodovalo s příchodem Depeche Mode, kteří pronikli na scénu, což bylo vzrušující období sebevyjádření a nové hudby. Hned jsem věděl, že se s nimi chci spojit, a i když mi trvalo pět let, než jsem je okouzlil od jejich stávajícího dodavatele, moje tvrdá práce se vyplatila a od té doby úspěšně spolupracujeme."

Hewett pokračuje: "Kluci jsou skvělí; jejich historie s Vincem Clarkem, který odešel, a pak s Fletchem, který bohužel loni zemřel, jim dává odvahu a dlouhověkost, díky níž prošli těmi nejtěžšími časy. [A] manažer a vůdčí světlo kapely Jonathan Kessler spolu s jejich dlouholetým premiérem Tonym Gittinsem tvoří dynamický a spokojený tým, se kterým je vždy radost pracovat."

"DEPECHE MODE JSOU NAŠTĚSTÍ SKVĚLÁ KAPELA A DAVE GAHAN JE PROSTĚ JEDEN Z NEJLEPŠÍCH FRONTMANŮ, TAKŽE NEPOTŘEBUJEME ZVONKY A PÍŠŤALKY, KTERÉ SI OSTATNÍ KAPELY BEROU NA CESTY - VÝKON MLUVÍ SÁM ZA SEBE."

Dodává: "Na aktuálním turné je zřejmé, že nový materiál Depeche spolu s osvěžením jejich klasických hitů je vítězným receptem a přitahuje staré i nové fanoušky na jednu z nejlepších show v jejich historii. To, že jsou stále relevantní v dnešní době mnoha hudebních žánrů, svědčí o jejich schopnosti přinést na večírek něco poutavého a odlišného."

Gittins, který se stará o to, aby bylo potřeba nákladních aut co nejméně, odhaluje strategii, kterou by bylo dobré následovat i u ostatních kapel. "Všude, kam přijedeme, využíváme místní pódia a zpoždění," říká IQ. "Když už je na místě nějaké pódium, proč ho nevyužít?! Z hlediska udržitelnosti to funguje mnohem lépe a pro mě je to prostě zdravý rozum - dělám to tak už léta: Dovolím společnosti Stageco, aby prošla všemi místními promotéry a uzavřela smlouvy přímo s nimi.

"Naštěstí jsou Depeche Mode skvělá kapela a Dave Gahan je prostě jeden z nejlepších frontmanů, takže nepotřebujeme zvonky a píšťalky, které si ostatní kapely berou na cesty - výkon mluví sám za sebe."

Zdá se, že zastupování skupiny, která si vybudovala pověst na základě živého vystupování, také pomohlo vypořádat se s rostoucími náklady na turné. "Náklady se zvýšily méně, než jsme se obávali, ale i tak je to podstatný nárůst," říká Kessler.

"Jsme požehnáni, že máme dostatečně velkou rezervu, protože jsme tak štíhlí. Přesto, když se podíváme na to, co utrácíme nyní ve srovnání s tím, co jsme utratili na minulém turné, je procentuální nárůst velmi velký. Ale jsme hrdí na to, že děláme správná rozhodnutí, takže se to stále dá zvládnout."

Tento rozumný přístup k životu na cestách znamená, že jádro posádky stadionového turné Memento Mori tvoří pouze 46 lidí plus řidiči. "Využíváme místní posádky o 66 lidech," vysvětluje vedoucí produkce.

"FILOZOFIÍ DEPECHE MODE VŽDY BYLO SDÍLET CO NEJVÍCE ZDROJŮ, TAKŽE V OBLASTI UDRŽITELNOSTI BYLI VŽDY NAPŘED."

S Gittinsem v čele je to dobře namazaný stroj. Podle jeho slov pro IQ bylo největší výzvou při plánování současného turné nařízení po brexitu, které umožňuje občanům Spojeného království zůstat v Evropské unii pouze 90 z každých 180 dní. "Pro americkou posádku to platilo vždycky, ale teď na to musí dávat skutečně pozor, stejně jako ti z Velké Británie," říká.

Řešení je opět jednoduché. "Evropskou část turné jsme naplánovali na 90 dní, ale s koncerty v Dublinu a Londýně jsme to mohli stáhnout na 86, takže si s tím vlastně nemusíme dělat starosti," dodává Gittins.

Dodavatelé zvukové techniky Britannia Row spolupracují s Depeche Mode od roku 1982 a jejich zakladatel Bryan Grant předal před třemi turné otěže Daveu Comptonovi, který se stará o kontakt s klienty a rozvoj obchodu. Compton vzdává hold nízké uhlíkové stopě turné a uvádí: "Filozofií Depeche Mode vždy bylo sdílet co nejvíce zdrojů, takže v oblasti udržitelnosti byli vždy napřed. Například místo toho, abyste s sebou vozili zpoždění, si je vyzvedáváte podle toho, jak a kde je potřebujete."

Compton poznamenává, že produkce show v aréně je v podstatě upravenou verzí show na stadionu. "Počet boxů je téměř totožný - myslím, že u stadionové produkce je o osm boxů více, ale to se stále vejde na stejný počet kamionů. Na konci této evropské etapy pošleme řídicí balík a tři členy posádky do Mexika na tamní koncerty, zatímco naši zbylí dva členové posádky pojedou do Lititzu, aby dali dohromady nový PA balík pro severoamerické arénové turné, než se všichni znovu sejdou v Austinu v Texasu."

Jordan Hanson, vedoucí živých akcí u dodavatele osvětlení 4Wall, je podobně nadšený minimalistickým přístupem. "Pro stadionové show zvyšujeme osvětlení a posilujeme posádku o jednoho člověka navíc," říká. "Produkce je velmi chytře navržená díky [kreativnímu řediteli] Antonu Corbijnovi. Při pohledu na ni by si člověk myslel, že je s ní spojeno zatraceně hodně produkce, ale z hlediska jiných stadionových turné se to pohybuje pozoruhodně lehce - Tony Gittins to dělá velmi dobře. Skvěle se s ním pracuje, je velmi klidný a zaměstnává ty nejlepší z nejlepších, pokud jde o štáb, všichni se s pracovníky 4Wall velmi dobře znají, takže na cestách je to opravdu harmonické."

"JSOU VELMI LOAJÁLNÍ, VĚDÍ, CO CHTĚJÍ, A DOKUD TO NEPOKAZÍME, NENÍ DŮVOD, PROČ BY SE TENTO VZTAH MĚL MĚNIT."

O stravování putovní armády Depeche Mode se starají kuchařští mágové ze společnosti Popcorn Catering, jejíž majitelka Wendy Deansová spolupracuje s kapelou od doby, kdy ji založila.

"S kapelou spolupracujeme od roku 1989 a od té doby jsme s ní absolvovali všechna turné, takže se k nám a k naší firmě chová opravdu dobře," říká Deans. "V cateringu po nás chtějí stále stejné lidi, což je skvělé, i když se dnes všichni snažíme splnit schengenská pravidla, protože samozřejmě pracujeme i na jiných turné."

Stravování posádky třemi jídly denně, stejně jako zajišťování jídla v autobusech a šatnách zaměstnává sedmičlenný tým Popcornu, přičemž i samotný nákup potravin je kvůli rostoucím nákladům stále složitější. "Každý den je to jiné," dodává Deans. "Neustále se potýkáme s problémy, ale když jste na turné s Johnathanem Kesslerem a Tonym Gittinsem, není nic nemožné a všichni mají dobré zážitky."

Úkolem zajistit, aby se Gittins a jeho armáda bojovníků na cestách dostali z bodu A do bodu B až Z, je provozovatel autobusové dopravy Beat The Street - další dlouholetý dodavatel Depeche Mode, který letos rozšířil svou působnost pro kapelu.

"Těsně před pandemií jsme zahájili činnost Beat The Street v Severní Americe, takže skutečnost, že nás Depeche Mode využívají pro oba kontinenty, je fantastická - jsou velmi loajální, vědí, co chtějí, a dokud to nepoděláme, není důvod, proč by se tento vztah měl měnit," říká zakladatel společnosti Jörg Philipp.

"KVŮLI VÁLCE NA UKRAJINĚ JSME PŘIŠLI O KONCERTY"

Beat The Street dodává čtyři autobusy pro hlavní produkční štáb a dodavatele jídla, které společnost dobře zná. "Když je premiérem Tony Gittins, nikdy nedojde k žádnému dramatu," prohlašuje Philipp. "Je klidný, profesionální a zná řidiče, které pro své zájezdy preferuje. Je radost s ním jednat."

Řidiči však neujedou tolik kilometrů, kolik původně plánovali. "Kvůli válce na Ukrajině jsme přišli o vystoupení," říká Kessler. "Stadiony v Moskvě, Petrohradě, Kyjevě a Minsku, pak je tu krytý stadion v Petrohradě, který jsme museli vyřadit, a další opět v Moskvě, takže jsme přišli o šest velkých stadionů v této části světa."

Z Gittinsova pohledu bylo pro dodavatele a posádku velkou výzvou počasí, přičemž extrémní horko v jižní Evropě přidalo další vrstvu velmi nutných příprav na stadionovou etapu.

"Mnohem více dbáme na to, aby se posádka namazala slunečními krémy, aby využila veškerý stín, který najde, a aby měla dostatek vody," říká Gittins.

"Normálně nechcete, aby byla voda někde poblíž pódia, ale když stavíme v pětačtyřicetistupňovém vedru, musíme se ujistit, že je tam velká zásoba vody a že lidé pijí láhev zhruba každou půlhodinu."

"DEPECHE MODE NÁSLEDUJÍ LIDÉ Z CELÉHO SVĚTA, TAKŽE JSME ZAZNAMENALI, ŽE SI SPOUSTU VSTUPENEK KUPUJÍ I LIDÉ Z JINÝCH ZEMÍ NEŽ Z RUMUNSKA. NA NÁŠ KONCERT S KAPELOU V ROCE 2017 VE MĚSTĚ CLUJ K NÁM DOKONCE CESTOVALI FANOUŠCI AŽ Z URUGUAYE."

Hudba pro masy

Mezi promotéry, kteří se podílejí na produkci Memento Mori, je cítit dobrý pocit z toho, že Depeche Mode přijedou do města. Do dnešního dne viděly show více než 2 miliony fanoušků a management předpovídá, že nadcházející severoamerická část turné, která bude mít 40 koncertů v arénách, a halové koncerty v Evropě na začátku příštího roku zvýší počet vstupenek do konce turné na 3,5 milionu.

Turné Memento Mori je celosvětovou operací společnosti Live Nation, přičemž místní pobočky LN v Americe a Evropě si zpravidla předávají štafetu od jednoho koncertu k druhému, až na jednu nebo dvě světlé výjimky.

Jednou z nich je Laura Coroianu z rumunské pobočky Emagic, která má pro Depeche Mode zvláštní místo v srdci. "Když jsme je tu v roce 2006 poprvé přivítali, byli první kapelou, která v Rumunsku vyprodala stadion, a to skutečně pomohlo otevřít zemi pro mezinárodní turné," informuje IQ.

Společnost Live Nation Eastern Europe přivedla Emagic jako svého místního partnera a současné turné je již čtvrtým turné, které Emagic spolupropaguje v Rumunsku. "Bylo by to pět turné, ale bohužel jsme o ně přišli v roce 2008, kdy Dave [Gahan] onemocněl," říká Coroianu, který, ačkoli je rád, že může kapelu přivítat zpět, přiznává, že turné Memento Mori je zabarveno smutkem. "Fletch nám opravdu chybí," říká, "v minulosti jsme ho tu měli jako sólistu, DJe, a byl to tak úžasný člověk."

Na vyprodaný rumunský národní stadion 26. července se sjelo 45 000 fanoušků, Coroianu podrobně popisuje radost místních podniků a hotelů. "Lidé sledují Depeche Mode z celého světa, takže jsme viděli, že si spoustu vstupenek kupují i lidé mimo Rumunsko. Ostatně na náš koncert s kapelou v roce 2017 ve městě Kluž k nám přijeli fanoušci až z Uruguaye, takže pro místní ekonomiku a cestovní ruch je to velký přínos."

"ŽÁDNÁ JINÁ KAPELA NEMÁ TAK EXTRÉMNÍ VZTAH K NĚMECKÝM FANOUŠKŮM. MYSLÍM, ŽE EMOCIONÁLNÍ OBSAH A HLOUBKA JEJICH HUDBY OSLOVUJE NĚMECKOU POVAHU."

Jako jeden z mála nezávislých promotérů na turné Memento Mori si Emagic v posledních letech vytvořil úzké vazby s Live Nation - opět díky Gahanovi, Goreovi a spol. "S Live Nation spolupracujeme od prvního koncertu Depeche More v roce 2006 a byla to úžasná spolupráce, protože nám umožnila přístup ke spoustě významných umělců a rumunským fanouškům možnost vidět je naživo," dodává.

Toto nadšení z přivítání Depeche Mode zpět je znát i generálnímu řediteli Live Nation GSA Marku Lieberbergovi.

"Měl jsem tu čest být promotérem Depeche Mode už asi 40 let - od poloviny 80. let - a zdá se, že se na tomto turné vrátili ještě silnější než dříve," říká Lieberberg.

"Neexistuje žádná jiná kapela, která by měla tak extrémní vztah k německým fanouškům. Myslím, že emocionální obsah a hloubka jejich hudby oslovuje německou povahu - je to něco docela faustovského. Ale jejich fanoušci jsou zde velmi věrní a zapálení pro Depeche Mode a mnozí z nich navštěvují více koncertů."

Tato armáda německých oddaných pomohla letos v létě vyprodat 11 stadionových koncertů po celém Německu, přičemž kapela se vrátí na dalších osm koncertů v arénách na začátku příštího roku.

"JEJICH JÁDRO FANOUŠKŮ TVOŘÍ TI SAMÍ LIDÉ, KTEŘÍ JE DOPROVÁZELI PO DLOUHOU DOBU, ALE VIDÍME VÍCE MLADŠÍCH FANOUŠKŮ NEŽ V PŘEDCHOZÍCH LETECH."

"Jejich jádro fanoušků tvoří stejní lidé, kteří je doprovázeli po dlouhou dobu, ale vidíme více mladších fanoušků než v předchozích letech, což svědčí o tom, že kapela a její hudba jsou stále aktuální," dodává Lieberberg.

Zájem o Gahana

V době, kdy evropská stadionová část turné vrcholí, management umělce pozoruje, že na venkovních koncertech Memento Mori došlo ke znatelnému demografickému posunu.

"Vidíme mnohem více mladých lidí a myslím, že je to kombinace několika věcí," říká Kessler. "Zaprvé, dlouholetí fanoušci kapely teď na koncerty berou své děti. Ale také se nám několik promotérů zmínilo, že řada festivalů, které jsme absolvovali na posledním turné, pomohla přivést spoustu mladších fanoušků."

Pollock k tomu říká: "Depeche Mode jsou tak trochu kmotři remixů a to položilo cestu nové generaci. Z naší strany to bylo také trochu plánování, stejně jako starý dobrý kus štěstí, protože jsme měli několik vysoce postavených synchronizací."

Jednou z těchto synchronizací bylo použití skladby Never Let Me Down Again od kapely z roku 1987 v televizním hitu Last Of Us. "Načasování bylo tak nějak dokonalé s tím, jak se rozjížděla kampaň k albu," uvádí Pollock. "Upozornilo to na kapelu dva týdny předtím, než jsme měli vydat novou hudbu. A také se objevily věci, které byly trendem na TikToku, takže v tomto sociálním prostoru se prostě odehrávala spousta aktivit s mladší demografickou skupinou, které vedly k začátku turné."

"NEJDE JEN O TO, ŽE DĚTI CHODÍ S RODIČI, ALE I O TO, ŽE DĚTI OBJEVUJÍ, CO JE PRO NĚ "NOVÁ HUDBA" PROSTŘEDNICTVÍM STREAMOVÁNÍ A DALŠÍCH PLATFOREM."

Kessler také poukazuje na uvedení skupiny Depeche Mode do Rock & Rollové síně slávy v době pandemie. "Je to docela bizarní věc, Síň slávy, protože vás to tak trochu povyšuje na úplně jinou úroveň, protože každý rok se tam dostane jen pět nebo šest kapel."

Promotér Memo Parra má pro demografické složení fanoušků očekávajících příjezd kapely do Mexico City jiné vysvětlení. "Jsou to hlavně lidé ve věku 40-55 let, ale je tu i hodně třicátníků a pětadvacátníků," říká o kupcích vstupenek.

"Nejsou to jen děti, které jdou s rodiči, jsou to děti, které objevují, co je pro ně 'nová hudba' prostřednictvím streamování a dalších platforem." A dodává: "Je to dobře, protože Depeche Mode si zaslouží, aby je nová generace přijala - je to tak skvělá hudba!"

Kessler je potěšen množstvím mladších fanoušků, kteří navštěvují koncerty na stadionech, ať už je důvod jakýkoli, nicméně věří, že největší přitažlivost Depeche Mode zůstává v síle jejich vystoupení a schopnostech frontmana Davea Gahana.

"Kapela prostě pokračuje v tvorbě skvělé hudby, což jí pomáhá růst a stávat se stále větší ikonou," říká. "Jsme obdařeni výjimečnými umělci - fascinujícím a magnetickým frontmanem, stejně jako skladatelem, který se sám o sobě stal jakýmsi vedlejším frontmanem Davea. Ale když máte na pódiu Davea Gahana, nepotřebujete spoustu dalších gagů, abyste upoutali pozornost publika."

"SPOLUPRACUJEME S MNOHA DALŠÍMI KAPELAMI A KAŽDÁ MÁ SVOU SPECIFICKOU FANOUŠKOVSKOU ZÁKLADNU, ALE DEPECHE MAJÍ ROZHODNĚ NĚCO JEDINEČNÉHO."

Dodává: "Spolupracujeme s mnoha dalšími kapelami a každá má svou specifickou fanouškovskou základnu, ale Depeche mají rozhodně něco jedinečného. Fanoušci jsou nejen věrní, ale jsou i nedílnou součástí show a spojení mezi kapelou a fanoušky má velký podíl na atmosféře každého vystoupení."

Filmová atmosféra

Dalším prvkem, který pomáhá pozvednout živá vystoupení Depeche, jsou strhující filmy a vizuály, které doprovázejí každou píseň. Vytvořil je dlouholetý spolupracovník Anton Corbijn, který je také tvůrčí myslí, jež s umělci spolupracuje na scénografii - jejímž ústředním prvkem na současném turné je osmimetrové "M" uprostřed pódia.

Corbijn je součástí tábora Depeche Mode už 30 let. "Poprvé to bylo v roce 93, kdy jsem se účastnil jakési nabídky asi se šesti dalšími šesti lidmi celkem. A k velkému překvapení vedení si vybrali mě."

Ale i Corbijn se rychle přesvědčil o odtažitém přístupu kapely k turné. "Byl jsem možná až příliš ambiciózní," směje se. "Můj první návrh turné zahrnoval dvě pódia nad sebou a v té době se používaly projektory, které se musely spouštět ve stejnou dobu. Bylo to složité, ale nic lepšího jsem nevěděl. Takže v polovině turné to zjednodušili tím, že to zredukovali na jedno pódium."

S odchodem Fletche Corbijn říká, že odstranění principála z jeviště jemně změnilo nastavení. "Místo toho, aby všechno bylo v úhlu 90 stupňů k publiku, na samotném jevišti jsme energii Davea a Martina natočili více k sobě a myslím, že panuje shoda, že je to dobrý vývoj."

"VŽDYCKY JSME SE SNAŽILI O SHOW S VELKÝM PODÍLEM VIDEÍ."

O své scénografii, která velkolepě prezentuje jeho videoobsah, Corbijn říká: "Je tu v podstatě jedna velká LED obrazovka a před ní další LED obrazovka ve tvaru písmene M. A někdy se v rámci toho M liší obsah od toho, co se děje za ním: někdy je to stejný, někdy opačný pohyb - taková ta negativní/pozitivní věc."

Corbijn sice ze svého tvůrčího hlediska říká, že je frustrující, že kamery v telefonech znamenají nemožnost překvapit diváky po prvním večeru turné, nicméně podotýká: "Myslím, že se lidé také baví, když poznají něco, co viděli na sociálních sítích."

Sama skupina považuje Corbijna za svého klíčového člena. "Vždycky jsme chtěli mít show s velkým podílem videa," říká Kessler. "Vkládáme hodně úsilí do designu a tvorby obsahu, takže máme velké štěstí, že máme Antona, který se videobsahu věnuje už 30 let a který se stará o to, aby show byla působivá a umělecká."

Co se týče video prvků, Phil Mercer vysvětluje, že Universal Pixels spolupracují s kapelou od turné Global Spirit v roce 2017, ale jeho vztah sahá až do roku 2005, kdy pracoval ve společnosti XL Video. "Zdědili jsme poslední turné, protože předchozí dodavatel byl na konci evropské části vyhozen. Takže víme, že není prostor pro chybu, ale když se ohlédneme zpět, byl to pro nás dobrý úvod, jak se zapojit," říká Mercer. "Kapela je zuřivě loajální, pokud to nepokazíte."

Mercer poznamenává, že výzvy pro týmy na plátně se většinou točí kolem obřího M, a říká, že Corbijnova estetika je jedním z největších ohledů. "M je vyrobeno ze stejných LED diod s vysokým rozlišením jako hlavní obrazovka, takže z našeho pohledu musíme zajistit, aby vše bylo každý den pixelově dokonalé."

"VĚDOMĚ JSME SE SNAŽILI O VĚTŠÍ GENDEROVOU VYVÁŽENOST A NA TOMTO TURNÉ SE NÁM PODAŘILO ZVÝŠIT PODÍL ŽEN NA 20 %."

A dodává: "U Depeche Mode nikdy nešlo o rozsah: v podstatě nic nejezdí na cesty bez dobrého důvodu, takže neřešíme stejný počet kamer nebo velikost LED stěn jako u jiných klientů - musíme pracovat v určitých mezích a funguje to opravdu dobře."

Rozmanitost: Lidé jsou lidé

Zatímco plánování PM Gittinse zajistilo, že Depeche Mode byli v otázkách udržitelnosti napřed, vedení kapely usilovně spolupracuje se všemi zúčastněnými na zlepšení genderové vyváženosti zaměstnanců zapojených do turné.

Pollock pro IQ říká: "Velmi vědomě jsme se snažili o trochu větší genderovou vyváženost a na tomto turné se nám podařilo zvýšit poměr žen na 20 %."

"Je to náročné," poznamenává Kessler, "ale abychom byli spravedliví, mnoho dodavatelů, se kterými spolupracujeme, se také snaží, takže když sestavujeme týmy osvětlovačů, zvukařů a kameramanů, je snazší najít v těchto týmech větší rozmanitost, když jsou všichni na palubě."

Co se týče personálu, život na cestách bez Andyho Fletchera měl samozřejmě seismický dopad.

"ABSENCE FLETCHE ZMĚNILA DYNAMIKU SKUPINY NA PÓDIU"

"Absence Fletche změnila dynamiku skupiny na jevišti," říká Kessler. "Jen tím, že je na pódiu o jednoho člověka méně, se přirozeně vytvořila jiná hudební dynamika a myslím, že se kapela stala svým způsobem užší jednotkou. Určitě to byla výzva, ale pozorovat reakce fanoušků na velkých koncertech bylo úžasné. Nakonec, nejsou to mainstreamoví interpreti. Mají ale hyperloajální, šíleně tvrdé fanoušky a vím, že kapela si této podpory váží."

Na straně opatrnosti

Do jisté míry diktováno pracovními předpisy EU, mohlo být 36 koncertů evropské stadionové etapy snadno rozšířeno. Manažer Kessler však přiznává, že v počtu termínů hrála roli jeho vrozeně opatrná povaha.

"Zjistili jsme, že sladká tečka, co na turné funguje, je 130, 145 koncertů a to je vše. Upřímně řečeno, mohli bychom odehrát 300 koncertů, ale víme, že někde musíme udělat tlustou čáru."

Kessler však přiznává: "Když se ohlédneme zpět, mohli jsme pravděpodobně absolvovat více večerů na stadionech. Například jsme mohli klidně udělat další noc na Twickenhamu. Ale vždy jsme měli velmi konzervativní přístup. Mou mantrou bylo nechat lidi, aby chtěli víc, a to nám také umožňuje hrát na jistotu."

To je jistě případ Mexika, kde kapela vyprodala tři koncerty ve Foro Sol a snadno se mohla nechat zlákat k rezervaci dalších. "První dva koncerty jsme odehráli společně a ty se vyprodaly během jednoho dne," říká Kessler. "Třetí termín jsme přidali o týden později a ten se také hned vyprodal, takže jsme mohli udělat i čtvrtý."

"MEXIKO MĚLO VŽDY VELMI VŘELÝ VZTAH K BRITSKÉ HUDBĚ. DEPECHE MODE, THE CURE, PLACEBO, COLDPLAY - BRITSKÁ HUDBA JE V MEXIKU POPULÁRNÍ UŽ OD 90. LET."

Promotérem koncertů 21.-25. září je šéf OCESA Memo Parra, který souhlasí s tím, že čtvrtý koncert byl možný. "Normální stadiony mají kapacitu kolem 55 000 diváků, ale Foro Sol má kapacitu 65 000 diváků, což je o 10 000 více, a když máte tři koncerty, je to dalších 30 000 vstupenek, což je velké množství," říká Parra, jehož první zkušenost s kapelou byla v roce 2006, kdy se konaly dva vyprodané Foro Soly. "Předtím v Mexiku dlouho, dlouho nehráli - myslím, že předchozí návštěva byla někdy v roce 94 nebo 95," vzpomíná.

Zatímco jiní promotéři počítají s přeshraničním prodejem vstupenek, Parra říká, že publikum na trojkoncertě Foro Sol bude do značné míry místní. "Mexiko mělo vždycky velmi rádo vztah k britské hudbě," říká. "Depeche Mode, The Cure, Placebo, Coldplay - britská hudba je v Mexiku velká už od devadesátých let."

A Parra vzdává hold manažerovi Depeche Mode za to, že kolem kapely probudil kruh důvěry.

"Kessler promotérovi opravdu naslouchá: není to obchodní dohoda, ale přátelská dohoda - situace výhodná pro kapelu i promotéra," tvrdí. "Kessler se chce o promotéra postarat: naslouchá mým nápadům a bere si k srdci mé rady. A věřím, že právě proto se nám s Depeche Mode v průběhu let tak dobře dařilo, protože o nás bylo vždy promyšleně postaráno na všech úrovních rozhodování, cenově a vůbec.

"Když Depeche Mode přijedou do města, nemáte pocit, že jste promotér, ale že jste součástí rodiny. A to vám můžu říct, že u mnoha účinkujících se tak necítím."

"JSEM VELKÝM ZASTÁNCEM TOHO, ŽE PENĚZ JE DOST PRO VŠECHNY, TAKŽE BUĎME PARTNEŘI - KDYŽ SE BUDE DAŘIT NÁM, BUDE SE DAŘIT VŠEM."

V Německu s tím souhlasí Marek Lieberberg. "Jonathan Kessler je jedinečný manažer, který vždy pečlivě plánuje na dva až tři roky dopředu," říká Lieberberg. "Nenapadá mě žádný jiný manažer, který by se tak staral o každý aspekt turné jako Jonathan - jeho úroveň detailů je výjimečná a provedl kapelu všemi dětskými proudy.

"Žádá o radu a zpochybňuje své názory s názory místních promotérů, což z něj dělá fantastického člověka," dodává Lieberberg.

Tento respekt je vzájemný a Kessler smeká klobouk před generálním ředitelem Live Nation Michaelem Rapinem, který s Depeche Mode spolupracuje na jejich celosvětových turné už téměř deset let. "S Michaelem jsem se spřátelil před patnácti lety a byl pro mě jen tím nejlepším partnerem," dodává.

Kessler uzavírá: "Vždy jsem měl k promotérům velmi odlišný přístup. Jsem velkým zastáncem toho, že peněz je dost pro všechny, takže buďme partneři - když se bude dařit nám, bude se dařit všem. Díky tomu jsme nikdy neměli s promotérem nepřátelskou roli a partnerství se v průběhu let jen zlepšovalo."

V době, kdy Depeche Mode uzavírají své evropské turné po stadionech a míří na západ, kde je čekají velké koncerty na Foro Sol, po nichž bude následovat šňůra koncertů v amerických arénách, se tvrdá práce, která stojí za těmito partnerskými vztahy, vyplácí ve velkém.

Evropská část turné na začátku roku 2024 byla teprve nedávno uvedena do prodeje, ale je na nejlepší cestě vyprodat těchto 32 koncertů v arénách. A protože v rámci turné Memento Mori bylo zatím odehráno pouhých 45 koncertů, bude kapela spoléhat na své promotéry z Live Nation, kteří jí zajistí dalších více než 60 koncertů na cestě k turné, které kritici i fanoušci označují za její dosud nejlepší.

Gordon Masson on 24 Aug 2023, IQ Magazine

24. srpen 2023 o 14:51 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: Dangerous

Dangerous      1   24. srpen 2023 o 14:53

musel jsem to rozdělit na 4 části, tady ten publikační systém má velmi omezený počet znaků :D


Uživatel: Tom 101

Tom 101      2   24. srpen 2023 o 22:29

Díky Dangerous


Uživatel: Mirek

Mirek      3   26. srpen 2023 o 22:41

Velice zajímavé čtení... Je to vlastně obludná mašinérie (Welcome to The Machine), když si to tak člověk vezme a není to žádná pr*el to všecho zorganizovat. Je to hudební business se vším všudy, pozitivní na tom je, že Kessler je sice obchodník a právník, ale je to také starostlivý a hodný člověk, což se v téhle branži moc nevidí. Kluci z DM jsou
konzervativní a loajální a i po těch 40 letech pořád normální kluci z Basildonu, kteří z toho (snad moc) nezblbli. Těším se do haly na komornější, ale inimnější a vřelejší atmosféru.


Uživatel: d.stripped

d.stripped      4   27. srpen 2023 o 9:53

“Naštěstí jsou Depeche Mode skvělá kapela a Dave Gahan je prostě jeden z nejlepších frontmanů, takže nepotřebujeme zvonky a píšťalky, které si ostatní kapely berou na cesty - výkon mluví sám za sebe.”

Asi jsem tupej, ale tomuhle fakt nerozumím - zvonky a píšťalky???? Nemohl by mi to někdo, prosím, objasnit? fakt vůbec netuším odkud vítr fouká....


Uživatel: Gabriel

Gabriel      5   27. srpen 2023 o 21:09

@Dangerous: databaza ani CMS nemaju limit pre rozsah clankov, ako je tento. Problem vznikol tak, ze si text kopiroval z nejakeho prekladaca a na pozadi si skopiroval aj HTML formatovanie a dokonca dany text tam bol 2x (ten druhy bol na pozadi a skryty HTML elementami).

Pri prestavbe webu bude celkom vyzva precistit vsetky texty od takehoto formatovania, ktoremu velmi pozornost nevenujes, ale nikdy som ti na to nic nepovedal wink

Formatovanie na webe ma svoju semantiku a kopirovanim z roznych webovych zdrojov, vraane prekladacov, sa na pozadi kopiruju aj nezelane HTML a CSS formatovania. Ale k tomu ti raz urobim skolenie.

Texty tychto 4 casti teraz cistim, aby vosli do jedneho clanku.


Uživatel: Gabriel

Gabriel      6   27. srpen 2023 o 21:32

Clanok je precisteny a zluceny wink


Uživatel: Dangerous

Dangerous      7   28. srpen 2023 o 12:40

@Gabriel: Původně to byl neformátovaný text z notepadu smile Formátování jsem dělal až potom, když jsem chtěl aby to bylo přehledné, jenže potom to nešlo uložit, uložily se dva odstavce, tak jsem to z toho kopíroval do jednotlivých 4 dílů.


Uživatel: Dangerous

Dangerous      8   28. srpen 2023 o 12:40

takže nepotřebujeme zvonky a píšťalky, které si ostatní kapely berou na cesty - výkon mluví sám za sebe.”

Vytvoření atmosféry, nabuzení publika.


Uživatel: d.stripped

d.stripped      9   29. srpen 2023 o 17:25

Děkuji za vysvětlení!


Uživatel: Dangerous

Dangerous      10   30. srpen 2023 o 8:52

volejbal ITA-FRA a v hale zní Just Can´t Get Enough od Depeche Mode


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.