Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Nesmírně dojemný návrat po smrti Andyho Fletchera (22.1. 2024)

Ilustrativní: Nesmírně dojemný návrat po smrti Andyho Fletchera (22.1. 2024)

Na zahajovacím večeru prvního turné basildonské kapely po sedmi letech ve Velké Británii přítomnost zesnulého klávesisty velmi chyběla.

 

Přízrak smrti je ústředním motivem temného jádra stadiónového synth-popu Depeche Mode už 40 let, ale to neznamená, že by byl méně šokující, když konečně přišel doopravdy. Náhlé úmrtí klávesisty a roztleskávače kapely Andyho "Fletche" Fletchera v roce 2022 ve věku pouhých 60 let - pouhých šest týdnů před začátkem nahrávání patnáctého alba Memento Mori, stylové a elegantní desky, která se už tehdy smrtelností obzvlášť zabývala - stále vše zastírá.
Na úvodním večeru prvního kompletního britského turné basildonské kapely po sedmi letech jeho přítomnost - spolehlivě dobromyslný protipól absurdní okázalosti frontmana Davea Gahana a věcnější přítomnosti kytaristy/klávesisty Martina Gora - velmi chyběla. Také to vrhalo na jejich materiál jiné, současné světlo.
Témata, která Gore, hlavní skladatel kapely, v mládí zpracovával a která se zdála být podvratná, získala (s výjimkou zvráceného sexu) v pokročilém věku zvláštní poetiku. Rozvrácené vztahy, vnitřní boj, víra, vykoupení, kontrola, lítost a smrt - to vše frontman Dave Gahan ztělesnil ve dvouhodinovém setu, který přešel od zádumčivosti k mrazivosti.
Přišly však se zvýšenou emocionální pravdou. "Everything seems hollow/ when you watch another angel die," zpíval Gahan ve dvou písních v nové skladbě "Wagging Tongues", kde poetická licence najednou působila až příliš reálně. Hlavní singl alba "Ghosts Again", nádherně střídmý kus melodické elektroniky, byl intenzivně působivý.
Bylo těžké neobdivovat, jak moc se Depeche Mode podařilo uspět v takovém měřítku. S více než 100 miliony prodaných alb a po více než 30 letech od alba Violator, které otřáslo světem, se jedná o jejich dosud největší turné. Obrovské hity z tohoto alba - elektro-bluesem inspirovaná "Personal Jesus" a vznešená balada "Enjoy The Silence", které díky pomalému úvodu první z nich a diskotékovému prodloužení druhé z nich zněly patřičně arénově, zapadají přesně do rockového kánonu. Ale nic jiného v jejich zvuku nenasvědčuje masové přitažlivosti. Depeche Mode často působí chladně, zlověstně, kovově a podivně - v případě rozvlněné "Policy of Truth" a sedavé "Stripped" to často bylo všechno najednou.
Pod abstrakcemi se však skrývá cit pro pop. "Just Can't Get Enough" z roku 1981, kterou napsal původní člen Vince Clarke, jenž brzy odešel a založil Erasure, je radostným synthpopovým nebem, ale do značné míry výjimkou ("Are you ready to have some fun now?"). Gahan řekl předtím, než píseň zazněla na začátku přídavku, na znamení uznání). Reprezentativnější byla rozjuchaná "Never Let Me Down Again", popová píseň navzdory sama sobě.
Gore má ale promyšlený popový cit: když převzal zpěv a za doprovodu kláves zazpíval sadomasochistickou ódu "Strangelove", znělo to jako bastardizovaná písnička.
Klíčem k přitažlivosti je samozřejmě Gahan. Po šedesátce je stále působivě vampýrský: hubený jako hrábě, s vlasy ulíznutými dozadu, v černé vestě a bílé košili připomínal křížence herce z filmu Co děláme ve stínech a rebelského hráče kulečníku, když se směšně, ale přesto s hlubokým nasazením vrtěl, piruetoval a vrtěl zadkem.
Jestli se to dalo očekávat, tak jeho veřejné projevy náklonnosti ke Goreovi asi ne. Po desetiletích, která strávili v tradičním nedůvěřivém souboji o nadvládu mezi frontmanem a skladatelem, našli v traumatu z Fletcherovy smrti přátelství. Gahan se rozplýval nad Gorovým hlasem a talentem, zpíval mu do očí; během písně "Enjoy the Silence" si dokonce plácli. Vzhledem k tomu, co se stalo, bylo neuvěřitelně dojemným okamžikem sledovat, jak se po společném provedení "Condemnation" na molu během přídavku pevně objímají a s upřímnými úsměvy tisknou k sobě.
inews UK

 

Přízrak smrti je ústředním motivem temného jádra stadiónového synth-popu Depeche Mode už 40 let, ale to neznamená, že by byl méně šokující, když konečně přišel doopravdy. Náhlé úmrtí klávesisty a roztleskávače kapely Andyho "Fletche" Fletchera v roce 2022 ve věku pouhých 60 let - pouhých šest týdnů před začátkem nahrávání patnáctého alba Memento Mori, stylové a elegantní desky, která se už tehdy smrtelností obzvlášť zabývala - stále vše zastírá.

 

Na úvodním večeru prvního kompletního britského turné basildonské kapely po sedmi letech jeho přítomnost - spolehlivě dobromyslný protipól absurdní okázalosti frontmana Davea Gahana a věcnější přítomnosti kytaristy/klávesisty Martina Gora - velmi chyběla. Také to vrhalo na jejich materiál jiné, současné světlo.

 

Témata, která Gore, hlavní skladatel kapely, v mládí zpracovával a která se zdála být podvratná, získala (s výjimkou zvráceného sexu) v pokročilém věku zvláštní poetiku. Rozvrácené vztahy, vnitřní boj, víra, vykoupení, kontrola, lítost a smrt - to vše frontman Dave Gahan ztělesnil ve dvouhodinovém setu, který přešel od zádumčivosti k mrazivosti.

 

Přišly však se zvýšenou emocionální pravdou. "Everything seems hollow/ when you watch another angel die," zpíval Gahan ve dvou písních v nové skladbě "Wagging Tongues", kde poetická licence najednou působila až příliš reálně. Hlavní singl alba "Ghosts Again", nádherně střídmý kus melodické elektroniky, byl intenzivně působivý.

 

Bylo těžké neobdivovat, jak moc se Depeche Mode podařilo uspět v takovém měřítku. S více než 100 miliony prodaných alb a po více než 30 letech od alba Violator, které otřáslo světem, se jedná o jejich dosud největší turné. Obrovské hity z tohoto alba - elektro-bluesem inspirovaná "Personal Jesus" a vznešená balada "Enjoy The Silence", které díky pomalému úvodu první z nich a diskotékovému prodloužení druhé z nich zněly patřičně arénově, zapadají přesně do rockového kánonu. Ale nic jiného v jejich zvuku nenasvědčuje masové přitažlivosti. Depeche Mode často působí chladně, zlověstně, kovově a podivně - v případě rozvlněné "Policy of Truth" a sedavé "Stripped" to často bylo všechno najednou.

 

Pod abstrakcemi se však skrývá cit pro pop. "Just Can't Get Enough" z roku 1981, kterou napsal původní člen Vince Clarke, jenž brzy odešel a založil Erasure, je radostným synthpopovým nebem, ale do značné míry výjimkou ("Are you ready to have some fun now?"). Gahan řekl předtím, než píseň zazněla na začátku přídavku, na znamení uznání). Reprezentativnější byla rozjuchaná "Never Let Me Down Again", popová píseň navzdory sama sobě.

 

Gore má ale promyšlený popový cit: když převzal zpěv a za doprovodu kláves zazpíval sadomasochistickou ódu "Strangelove", znělo to jako bastardizovaná písnička.

 

Klíčem k přitažlivosti je samozřejmě Gahan. Po šedesátce je stále působivě vampýrský: hubený jako hrábě, s vlasy ulíznutými dozadu, v černé vestě a bílé košili připomínal křížence herce z filmu Co děláme ve stínech a rebelského hráče kulečníku, když se směšně, ale přesto s hlubokým nasazením vrtěl, piruetoval a vrtěl zadkem.

 

Jestli se to dalo očekávat, tak jeho veřejné projevy náklonnosti ke Goreovi asi ne. Po desetiletích, která strávili v tradičním nedůvěřivém souboji o nadvládu mezi frontmanem a skladatelem, našli v traumatu z Fletcherovy smrti přátelství. Gahan se rozplýval nad Gorovým hlasem a talentem, zpíval mu do očí; během písně "Enjoy the Silence" si dokonce plácli. Vzhledem k tomu, co se stalo, bylo neuvěřitelně dojemným okamžikem sledovat, jak se po společném provedení "Condemnation" na molu během přídavku pevně objímají a s upřímnými úsměvy tisknou k sobě.

 

 

inews UK

23. leden 2024 o 14:25 • Dangerous • Články

Diskuze

Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.