Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Rozhovor s Gorem o albu Exciter

Rozhovor s Gorem o novém albu, 07/12/2000

?: Jak pokračuje míchání nového alba?
!: Jde to velmi dobře. Pracujeme s někým, s kým jsme předtím nikdy nepracovali - jmenuje se Steve Fitzmorris a je extrémně rychlý. Musíme dodělat zbytek písniček, protože on již zmixoval všechny skladby, které byly připraveny a teď se snažíme dostat i další do stádia míchání. Nejsme tak rychlí jako on. On je super rychlý.

?: Jaké to je pracovat s někým, s kým jste ještě nikdy předtím nepracovali?
!: Je opravdu skvělý. Jak jsem již řekl, nikdy jsme nepracovali s nikým tak rychlým. Na konci těchto věcí má náskok před plánovaným rozvrhem. Ale protože my nejsme tak rychlí jako on, pravděpodobně neskončíme před Vánoci, jak bylo původně plánováno a nejspíš budeme ještě pracovat pár týdnů i v příštím roce, což jsme stejně naznačovali. Uvědomovali jsme si tuto možnost. Pokud přetáhneme o týden nebo dva nahrávací rozvrh, to nám vůbec nevadí.

?: Když to srovnáš s minulými alby, jak bys přirovnal nové skladby? Byli pro tebe snadnější? Je něco právě teď v tvém životě, co by poznamenalo tvé skladby a udělalo je znamenitějšími?
!: Poté, co jsem se dostal do proudu věcí, bylo vše dost přirozené, ale dost jsem zápasil minulý rok, když jsem začal psát. Předpokládal jsem,že začnu psát v lednu nebo únoru a když najednou byl říjen a já neměl nic, začala se mě zmocňovat panika. To bylo když jsem se pak rozhodl, že potřebuji nějakého kamaráda během psaní. Tak jsem zahrnul do projektu Garetha Jonese a Paula Freegarda. Od tohoto bodu dále šlo vše snadněji, protože jsem věděl, že tam sedí a čekají až přijdu s nějakými myšlenkami. Byly určité skladby, kdy oni seděli ve studiu a čekali, aby mohli pokračovat a já jsem řekl: “ok, dejte mi pár hodin, půjdu domů s kytarou a vrátím se s myšlenkou a základem písně”. To mě opravdu přinutilo se soustředit, což jsem předtím nemusel. Myslím, že někdy potřebujete trochu tlak. Všechny ty měsíce, co jsem seděl doma a nic nedělal, jsem měl určitý druh tlaku, když jsem věděl, že lidé na mě čekají možná bych něco udělal mnohem dříve.

?: Jaké je to ze skladatelského hlediska, mít vlastně takový tlak na nové skladby? Nahrávací společnost chce nové skladby, fanoušci jsou dychtiví...
!: Nic z toho takhle nefungovalo. Měl jsem všechny tyto tlaky během šesti nebo sedmi měsíců, když jsem se beznadějně pokoušel psát sám doma. Věděl jsem, že skupina potřebuje skladby. Věděl jsem, že nahrávací společnost chce, abychom něco vydali. Věděl jsem, že tam jsou miliony fanoušků po celém světě, kteří čekají na nový materiál, ale zdá se, že mě to nijak nezměnilo. Stále jsem si nemohl sednout a přinutit se, abych něco napsal. Je to jen, když lidé fyzicky seděli ve studiu a čekali, aby mohli pracovat, pak to byl ten tlak, který na mě působil. Myslím, že to bylo také velmi pěkné. Jedna z těch věcí, které byly důležité byli kamarádi - opravdu jsme vytvořili skvělou atmosféru.

?: Když napíšeš skladbu, mám za to, že je mnohem jednodušší nechat ji svůj čas, než mít kolem lidi, kteří sedí a říkají:“napiš teď písničku”
!: Nikdy jsem takto nepsal. Nepotuluji se kolem, abych viděl něco zajímavého a abych si myslel, že o tom musím napsat. Vybírám si a vytahuji vše ze svého podvědomí. Často jsou perspektivou první osoby, ale nějak vytaženy z nejhlubších hloubek a nejsem si někdy úplně jist, odkud vůbec pochází. Vždy jsem říkal, že je to pro mě stejně tajuplný zážitek.

?: Byla nějaká muzika, kterou jsi v poslední době poslouchal a která by mohla ovlivnit poslední album ?
!: Myslím, že není nic, o čem bych mohl říct, že nás totálně inspirovalo a přinutilo jít určitou cestou. Myslím, že když jsme poprvé začali s deskou, Daniel (Miller) nám posílal většinu svých rádio show. Hrál docela kouzelné kousky. Spousty materiálu z “Click And Cuts”. To je projekt, kde lidé dělají avantgardní elektronickou hudbu. Je to pro mě druh punkové etiky, protože většinou nechtějí prodávat spousty desek a mě se to líbí (směje se). V těchto dnech se zakládají spousty tzv. nezávislých a alternativních kapel s předpokladem, že budou největší skupinou na světě. Dříve to takhle nebývalo. Opravdu se mi líbí zvuk spousty desek, protože ti lidé začali s myšlenkou, kdyby prodali deset desek na světě.

?: Remix, který jsi udělal na “Soluble Words” od On v r. 1999, odráží nějak zvukově nové album ?
!: Ne, to opravdu ne. Myslím, že to byla první věc, na které jsme já, Gareth (Jones) a Paul (Freegard) pracovali. Možná to bylo také to, že bychom mohli udělat jednu instrumentálku, než uchopíme práci na novém albu pevně do svých rukou. Ale ne, bylo to jen něco, kde jsem byl požádán The Ken Andrews / On a skladba se mi opravdu líbila. není mnoho skladeb, které by se mi tak líbily a chtěl bych na nich pracovat a tato byla zvláštní. Její zvuk byl jen tím, jak jsme se rozhodli ji v tu chvíli uchopit. Nemyslím si, že by to mělo nějaký přínos na nové desce.

?: Jak znějí tvá domácí dema v porovnání se studiovými verzemi na albu?
!: Tentokrát, protože jsem pracoval s Garethem, který je zvukový inženýr a s Paulem, který je klávesový programátor, byly skladby mnohem dokončenější, když jsem je přinesl do studia. Ale musím říct, že většina z nich byla stejně dost drasticky změněna, protože pracujeme s Markem Bellem, o kterém si myslím, že musí být v tuto chvíli jedním z nejlepších producentů na světě. Myslím, že to, co přinesl této desce je absolutně fantastické. Nic nedělá konvenčním způsobem. Způsob, jakým přemýšlí je dost rozdílný. Nikdy nepřijde s myšlenkou, která je klišé.

?: Kolik nových skladeb zpíváš na novém albu?
!: V tuto chvíli dvě. Již zbývá dodělat jen jeden vokál a je to na Davovi, aby to nazpíval. Myslím, že to bude zpívat Dave, ale máme již jen dva týdny. Nemůžeme se dostat do toho, abychom dělali vokály ještě v lednu a Dave má zpívat ještě jeden vokál na B skladbu a jsem vždy opatrný, abych řekl, že budou dvě, jen v případě, že se to nezmění. Je určitě napsána pro Dava.

?: Na několika posledních albech (včetně tohoto nového) jsi měl na albu hosty. Co si myslíš, že to albu přinese a jak tyto hosty vybíráš ?
!: Jsou to většinou lidé, kteří se nám líbí a mají zájem s námi spolupracovat. Ale musím říct, že tentokrát jsme pracovali s někým, kdo byl úplně mimo. Zatímco jsme nahrávali v Santa Barbaře, zkoušeli jsme vložit perkusní smyčku a bylo to dost komplikované protože to byla 4/4 smyčka do 3/4 taktu. Tento perkusista šel na úřad a Jonathan, náš manager, tam byl také a říká: “Oh, ty jsi perkusista. Zavolej nám.” Takže jsme ho trochu otestovali a je jedním z nejlepších perkusistů na světě. Zřejmě může hrát měsíc v Ronnie Scott’s v Londýně.(směje se) On tedy nebyl nikým nezbytným, koho bychom si poznačili, že s ním musíme pracovat. jen se to prostě tak stalo. Prostě jedna z těch malých náhod.

?: Jaké to je pracovat s Markem Bellem ? Jak by jsi ho porovnal s ostatními producenty, se kterými jsi pracoval ?
!: Je mnohem více nápomocen než většina lidí, se kterými jsem v minulosti pracovali. Tim (Simenon) byl mnohem koncepčnějším mužem, který měl kolem sebe tým. Řekl by “Chci, aby to bylo tak” nebo “chci, aby to bylo takhle” a pak to bylo na týmu, jak toho dosáhnul, zatímco Mark - libovolný zvuk, který si umí představit v hlavě, dokáže za pět minut vytvořit.

?: To je jedním z těch, které nesnáším, protože nedostanu ty zvuky z kláves.
!: Já také ne. (směje se)

?: Na videu a fotkách na webové stránce jsi s Rolandem JD 800 a Technics 1200 a dalším vybavením. Jak moc jsi nápomocen na novém albu ?
!: Jsem mnohem nápomocen v počátečních stádiích. Jak jsem řekl, dema jsou mnohem dokončenější, než se dostanou do studia, takže spousty těch částí jsou stále použity a to dokonce přesto, že trocha byla vyrobena předtím, než to Mark vůbec slyšel. Mimo to, Mark je se zvukem tak dobrý, že si od toho stádia sednu do pozadí na sedačku a řeknu mu, co se mi líbí a co ne, což je stejný způsob práce, jak jsme také pracovali s Timem (Simenonem). Já a Tim jsme koncepčně diskutovali o skladbách a pak jsme ty myšlenky předali týmu, zatímco tentokrát můžu nechat Marka dodělat ty věci. Můžu říct “Toto se mi líbí”, “toto se mi nelíbí”, “myslím, že je to dobrý kvůli tomuto nebo tomu” nebo “tohle nefunguje, protože tohle je špatné pro tuto skladbu…”. Takto pracujeme.

?: Kromě analogového pozadí, jaký druh zvuku se podílí na novém albu ?
!: Jak jsem řekl, použili jsme Airto na perkusy. Máme nějaké živé bicí - ne mnoho - ale máme Christiana, bubeníka z našeho posledního turné, který je zahraje. Používáme kytaru a Knox (Chandler) nahrál pro nás do jedné skladby nějaké smyčce, takže je tam kvartet, který hraje v jedné písničce.

?: Tím, že píšeš skladby, jak je to pro tebe těžké nechat roztrhat svou práci na kusy od lidi, kteří remixují tvé skladby ? Vidíš je jako nutné zlo hudebního průmyslu ?
!: Může to jít jednou ze dvou cest. Většinou si vybíráme lidi, které respektujeme. Padesát procent tohoto času jsi příjemně překvapen tím, co udělali jedné z tvých skladeb a padesát procent času přemýšlíš, “jakým způsobem se to tam snažili dostat”, ale vždy to takhle neplatí. Je to zajímavý proces. Není to něco, co bych nenáviděl a ty, které nakonec vydáme jsou vždy zajímavé. Jsou některé, které vyhodíme, které svět nikdy neuslyší...

?: Napadá mě třeba BT mix “It’s No Good”.
!: Ano, jsou i další. Jsou jich spousty, které za ta léta nikdy nespatřila světlo světa.

?: Slyšel jsem o tom, že Coil dělal remix “Rush” a znělo to jako by měli váš původní materiál.
!: Coil jeden dělal. To nikdy nevyšlo?

?: Ne to nikdy nevyšlo.
!: Dobře, to bude asi jedním z těch, které nikdy nespatřili světlo světa.

?: Já vím proč (směje se)
!: směje se

?: Jak si myslíš, že bude nový materiál převeden do live formátu ?
!: Myslím, že to půjde dost dobře. Jsem si jist, že budeme hrát maximálně pět nebo šest skladeb z nového alba. Myslím, že nemůžete hrát více bez toho, aby to byl skvělý požitek. takže myslím, že tam bude pět nebo šest skladeb, které nejvíce sedí do živého prostředí, jsem si jist, že budou skvělé.

?: S blížícím se turné, padly již nějaké návrhy na velikost turné, pomocné hráče na pódiu, atd.?
!: Myslím, že využijeme stejných muzikantů, jako jsme využili minule, protože si vedli dost dobře. K velikosti turné si dokážu představit v tomto stádiu pravděpodobně asi pětiměsíční turné.

?: Když jsem mluvil s Andym, zmínil se, že bude těžší se odtrhnout od rodin během turné
!: Přesně. Minule jsme trochu testovali “vodu”, protože jsme to nějakou dobu nedělali. Byla to pro nás krajní doba. Přežili jsme čtyři měsíce, takže tentokrát myslíme, že bychom mohli pravděpodobně přidat další měsíc. Ale nechtěl bych přidat víc, protože už bychom se zase začali dostávat do nebezpečných vod.

?: Zpět k World Violation Tour, kdy jste dělali uprostřed akustickou sadu písní. Mezi sběrateli patří mezi nejžádanější. je nějaká šance na další akustickou sadu na novém turné ?
!: Ještě jsme opravdu nediskutovali seznam skladeb. To je něco, na co si musíme sednout v lednu. Tentokrát to rozhodneme brzy, protože je to je to otázka převedení všech skladeb do živého formátu, který budeme využívat live. Spousty z nich může být dokončeno v Anglii předtím, než člověk, který na tom pracuje, přijede do Ameriky. Takže to nejpozději musíme vědět do konce ledna. Do teď jsme to zatím nediskutovali, takže opravdu nevím.

?: Jak cítíš, že nová Depeche hudba bude pasovat do současných rádií ?
!: Myslím, že nebude vůbec. A pasovali jsme tam vůbec někdy ?

?: Skvělá odpověď (směje se)
!: (směje se)

?: Vaše oficiální internetová stránka se umístila na 19. místě, když hlasovalo přes 75000 lidí. Jsi překvapen konstantní podporou fanoušků Depeche Mode a co si myslíš, že skupinu udrželo tak silnou v posledních dvou desetiletích ?
!: Bývaly doby, kdy mě fanoušci překvapovali, ale byli tak pevní, po tak dlouhou dobu, a vím, že máme tuto pevnou základnu fanoušků. Dostalo se to do bodu, kdy už mě to nepřekvapuje. Však víš sám, jsou šílení - v dobrém slova smyslu.

?: Jsou spousty nevydaných nahrávek Depeche Mode, které jsou na internetu, některé z nich jsou tvá dema. Jak máš pocit ze skladatelského hlediska, když vidíš, jak to tam protéká?
!: Nevadí mi to, ale legrační na tom je, že polovina toho, co je považována za dema nejsme vůbec my. Někdo mi řekl, že si nahrál 74 minut materiálu a že mi to zkopíruje. Říkal jsem, že by mě to opravdu zajímalo, že bych to rád slyšel, abych jen viděl, co to je. Asi tři nebo čtyři skladby jsou opravdu zajímavé, protože jsou to dema, na které jsem úplně zapomněl a pravděpodobně nemám ani jejich kopie. Další zbytek jsou rockové skupiny, které nás napodobují a lidé jim věří, že jsme to my. Vše, co musíš na internetu říct je, že jsou to Depeche Mode a lidé tomu začnou věřit. Je tam dokonce novinka. Viděl jsi tu “Sweetest Condition” ?

?: Jo, slyšel jsem to. To je bolestivé
!: Je to vlastně legrační. Nazvali to “Sweetest Con” (= sladké napálení). Mají vlastně pravdu. To vůbec nejsme my.

16. prosinec 2000 o 17:02 • Gabriel • Články

Diskuze

Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.