Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Aktuální srazy



The Guardian: Nová síla dua Depeche Mode (22.1.2024)

Ilustrativní: The Guardian: Nová síla dua Depeche Mode (22.1.2024)

Na poslední části svého prvního turné po smrti zakládajícího člena Andrewa Fletchera odměňují Dave Gahan a Martin Gore fanoušky hity napříč desetiletími - a zdají se být blíž, než si byli za poslední léta

 

Atriumfální oblouk dominuje scéně turné Depeche Mode. Obrovské M znamená Memento Mori - název jejich alba z roku 2023, které je všeobecně označováno za návrat do formy. Ale to monumentální M je také pro Mode. Před dvěma lety byla kapela existenčně ohrožena, když na selhání srdce zemřel její zakládající člen a klávesista Andrew Fletcher. Na posledním albu se smrtí zabýval Martin Gore, hlavní skladatel, už nějakou dobu před Fletcherovým odchodem.
Nyní Depeche Mode již druhým rokem objíždějí světová pódia a opět do publika hustí jízlivé ušní červy o naší chybné lidské povaze. V první noci čtvrté etapy se svého dne chopili s vervou. Zpěvák Dave Gahan se skvělým hlasem se často točí na místě, jeho důrazné manžety košile připomínají manžety Davea Vaniana z Damned, ale s mnohem slanějším kukučem.
Gore je příjemně mohykánsky oblečený, má také svůj obvyklý černý lak na nehty a střídá klávesy s poloakustickou kytarou. Na pódiu jsou také klávesista Peter Gordeno a bubeník Christian Eigner, který si možná až příliš potrpí na stadiónové rockové výplně. Chvíli trvá, než se objeví skutečné memento mori - připomínka, že smrt přichází ke všem. Ale během Enjoy the Silence z alba Violator z roku 1990 se točí obří projekce lebek pokrytých třpytkami (tempo Damiena Hirsta), které jsou potřísněny slovem "enjoy".
Američané si je možná nepamatují, když byli ještě Spandau Ballet s kobkou ve sklepě, ale SE10 si je evidentně pamatuje.
Lepší než těžká symbolika je však nečekaný postup písně tónem od melodie připomínající New Order k houseovému klavírnímu rave breakdownu, který by mohl trvat mnohem déle. Vizuály ke skvostné Everything Counts mezitím elegantně umocňují poselství písně proti chamtivosti. Video s mimem s bílýma rukavicema předvádí text písně jako umělecký tlumočník znakové řeči.
Dvě hodiny hudby Mode, které se odehrávají na poloostrově Greenwich, jen 30 mil od rodného Basildonu, odmění fanoušky retrospektivou napříč érami kapely, od začátku do konce. In with the new: píseň Ghosts Again možná zaujala první místo jako vizitka Memento Mori, ale dnes večer se strojová hydraulika otvíráku setu My Cosmos Is Mine a čisté linie My Favourite Stranger vyjímají hrději.
Dvě hodiny hudby Mode, která se odehrává na poloostrově Greenwich, pouhých 30 mil od rodného Basildonu, odmění fanoušky retrospektivou napříč érami kapely, od začátku až do konce. In with the new: píseň Ghosts Again možná zaujala první místo jako vizitka Memento Mori, ale dnes večer se strojová hydraulika otvíráku setu My Cosmos Is Mine a čisté linie My Favourite Stranger vyjímají hrději.
Depeche Mode se také loučí se starými. "Jste připraveni se trochu pobavit?" ptá se Gahan v přídavku. Je to předehra k Just Can't Get Enough z roku 1981, pozůstatku z dávné éry Vince Clarkea, ztvárněnému jako nádherný synth-pop s přidanými polyrytmy. V USA, kde se kapela přetvořila v zářící elektronické rockové bestie, si je možná nepamatují, když byli ještě Spandau Ballet s kobkou ve sklepě, ale SE10 si je evidentně pamatuje.
Kromě jistého setu největších hitů jsme však svědky jakési rockové Jengy v reálném čase. Co se stane, když z konstrukce vyrazíte podpěru? Zbývající vzpěry buď zátěž unesou - nebo ne. Jinými slovy: opět čas na stavbu. Charakteristickým rysem této albové kampaně bylo, že pakt na pokračování sblížil Gora a Gahana po desetiletích diplomacie na dálku, často s Fletcherem jako prostředníkem.
Gore byl jediným skladatelem kapely v období mezi odchodem zakládajícího člena Clarkea v roce 1981 a détente v roce 2005, které znamenalo Gahanův větší tvůrčí přínos kapele. Napětí mezi dvěma nejcennějšími hráči Depeche Mode (kteří žijí na opačných pobřežích USA) přispělo k odchodu Alana Wildera v roce 1995. Dřívější závislost na alkoholu (Gore) a heroinu (Gahan) tomu také nepomohla, stejně jako Gahanovo několikanásobné setkání se smrtí.
Nově vzniklou sílu dvojice dnes večer potvrzuje náklonnost a přátelství, které si pozůstalí navzájem projevují. Gahan se usmívá a chválí Goreovy "krásné, andělské tóny" po několika číslech s Gorem v čele, poplácává po zádech a na konci se objímá. Na Fletchera se vzpomíná - jako na obrovský, jemně se měnící černobílý obraz -, když kapela hraje World in My Eyes, jeho oblíbenou píseň od Depeche Mode.
To velké proscénium M by mohlo znamenat i Martina. Gore sundává nástroje, aby za doprovodu pouze Gordena zazpíval dojemnou, úspornou interpretaci písně Strangelove z roku 1987. Následuje Heaven, píseň z roku 2013, která slabě připomíná Glory Box od Portishead. Obě poskytují trochu oddechu od Default Mode: hřmotného trucování o vztazích, náboženství a neřestech.
Jestliže jejich set closer, Personal Jesus, pokrývá onen střed, dva další vrcholy kánonu drží konce. Never Let Me Down Again je přesvědčivý portrét závislosti, který vede k záchvatu maniakálního mávání rukama z davu. Nejjistější ze všeho je však I Feel You z alba Songs of Faith and Devotion z roku 1993 - neúprosná milostná skladba, která se zároveň houpe. Víc než kterákoli jiná melodie, ať už nová nebo stará z dnešního večera, vystihuje neutuchající touhu Depeche Mode po životě.

 

Atriumfální oblouk dominuje scéně turné Depeche Mode. Obrovské M znamená Memento Mori - název jejich alba z roku 2023, které je všeobecně označováno za návrat do formy. Ale to monumentální M je také pro Mode. Před dvěma lety byla kapela existenčně ohrožena, když na selhání srdce zemřel její zakládající člen a klávesista Andrew Fletcher. Na posledním albu se smrtí zabýval Martin Gore, hlavní skladatel, už nějakou dobu před Fletcherovým odchodem.

 

Nyní Depeche Mode již druhým rokem objíždějí světová pódia a opět do publika hustí jízlivé ušní červy o naší chybné lidské povaze. V první noci čtvrté etapy se svého dne chopili s vervou. Zpěvák Dave Gahan se skvělým hlasem se často točí na místě, jeho důrazné manžety košile připomínají manžety Davea Vaniana z Damned, ale s mnohem slanějším kukučem.

 

Gore je příjemně mohykánsky oblečený, má také svůj obvyklý černý lak na nehty a střídá klávesy s poloakustickou kytarou. Na pódiu jsou také klávesista Peter Gordeno a bubeník Christian Eigner, který si možná až příliš potrpí na stadiónové rockové výplně. Chvíli trvá, než se objeví skutečné memento mori - připomínka, že smrt přichází ke všem. Ale během Enjoy the Silence z alba Violator z roku 1990 se točí obří projekce lebek pokrytých třpytkami (tempo Damiena Hirsta), které jsou potřísněny slovem "enjoy".

 

Američané si je možná nepamatují, když byli ještě Spandau Ballet s kobkou ve sklepě, ale SE10 si je evidentně pamatuje.

Lepší než těžká symbolika je však nečekaný postup písně tónem od melodie připomínající New Order k houseovému klavírnímu rave breakdownu, který by mohl trvat mnohem déle. Vizuály ke skvostné Everything Counts mezitím elegantně umocňují poselství písně proti chamtivosti. Video s mimem s bílýma rukavicema předvádí text písně jako umělecký tlumočník znakové řeči.

 

Dvě hodiny hudby Mode, které se odehrávají na poloostrově Greenwich, jen 30 mil od rodného Basildonu, odmění fanoušky retrospektivou napříč érami kapely, od začátku do konce. In with the new: píseň Ghosts Again možná zaujala první místo jako vizitka Memento Mori, ale dnes večer se strojová hydraulika otvíráku setu My Cosmos Is Mine a čisté linie My Favourite Stranger vyjímají hrději.

 

Dvě hodiny hudby Mode, která se odehrává na poloostrově Greenwich, pouhých 30 mil od rodného Basildonu, odmění fanoušky retrospektivou napříč érami kapely, od začátku až do konce. In with the new: píseň Ghosts Again možná zaujala první místo jako vizitka Memento Mori, ale dnes večer se strojová hydraulika otvíráku setu My Cosmos Is Mine a čisté linie My Favourite Stranger vyjímají hrději.

 

Depeche Mode se také loučí se starými. "Jste připraveni se trochu pobavit?" ptá se Gahan v přídavku. Je to předehra k Just Can't Get Enough z roku 1981, pozůstatku z dávné éry Vince Clarkea, ztvárněnému jako nádherný synth-pop s přidanými polyrytmy. V USA, kde se kapela přetvořila v zářící elektronické rockové bestie, si je možná nepamatují, když byli ještě Spandau Ballet s kobkou ve sklepě, ale SE10 si je evidentně pamatuje.

 

 

Kromě jistého setu největších hitů jsme však svědky jakési rockové Jengy v reálném čase. Co se stane, když z konstrukce vyrazíte podpěru? Zbývající vzpěry buď zátěž unesou - nebo ne. Jinými slovy: opět čas na stavbu. Charakteristickým rysem této albové kampaně bylo, že pakt na pokračování sblížil Gora a Gahana po desetiletích diplomacie na dálku, často s Fletcherem jako prostředníkem.

 

Gore byl jediným skladatelem kapely v období mezi odchodem zakládajícího člena Clarkea v roce 1981 a détente v roce 2005, které znamenalo Gahanův větší tvůrčí přínos kapele. Napětí mezi dvěma nejcennějšími hráči Depeche Mode (kteří žijí na opačných pobřežích USA) přispělo k odchodu Alana Wildera v roce 1995. Dřívější závislost na alkoholu (Gore) a heroinu (Gahan) tomu také nepomohla, stejně jako Gahanovo několikanásobné setkání se smrtí.

 

 

Nově vzniklou sílu dvojice dnes večer potvrzuje náklonnost a přátelství, které si pozůstalí navzájem projevují. Gahan se usmívá a chválí Goreovy "krásné, andělské tóny" po několika číslech s Gorem v čele, poplácává po zádech a na konci se objímá. Na Fletchera se vzpomíná - jako na obrovský, jemně se měnící černobílý obraz -, když kapela hraje World in My Eyes, jeho oblíbenou píseň od Depeche Mode.

 

To velké proscénium M by mohlo znamenat i Martina. Gore sundává nástroje, aby za doprovodu pouze Gordena zazpíval dojemnou, úspornou interpretaci písně Strangelove z roku 1987. Následuje Heaven, píseň z roku 2013, která slabě připomíná Glory Box od Portishead. Obě poskytují trochu oddechu od Default Mode: hřmotného trucování o vztazích, náboženství a neřestech.

 

Jestliže jejich set closer, Personal Jesus, pokrývá onen střed, dva další vrcholy kánonu drží konce. Never Let Me Down Again je přesvědčivý portrét závislosti, který vede k záchvatu maniakálního mávání rukama z davu. Nejjistější ze všeho je však I Feel You z alba Songs of Faith and Devotion z roku 1993 - neúprosná milostná skladba, která se zároveň houpe. Víc než kterákoli jiná melodie, ať už nová nebo stará z dnešního večera, vystihuje neutuchající touhu Depeche Mode po životě.

27. leden 2024 o 16:39 • Dangerous • Články

Diskuze

Diskuze neobsahuje žádny příspěvek.

Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.