Depeche Mode Czechia
Fanklub Depeche Mode pro Českou a Slovenskou republiku

Soukromá zóna


Hlavní navigace



Depeche Mode Czechia

Tři dekády dobré muziky…rozhovor s D.Gahanem

Ilustrativní: Tři dekády dobré muziky…rozhovor s D.Gahanem

Depeche Mode jsou v současné době zaneprázdněny rozhovory a promotion k novému albu. Následující rozhovor byl pro brazilské noviny O Globo.

 

Tři dekády čaje, sušenek a dobré muziky

Čaj a sušenky jsou britskou tradicí. Čaj a sušenky, pod tímto názvem, britská kapela Depeche Mode předvedla tisku skladby jejich nového alba “Sounds of the universe” (EMI), přísná opatření (každý reportér musel podepsat podmínky přístupu na stránku, kde poslouchal album ve streamu, nic ke stažení) se zdají zbytečná. V den kdy vzniklo interview se zpěvákem Dave Gahanem, jeden z dobře chráněných tracků z alba “Fragile tension” byl již na internetu. Co teď Dave?


- (Povzdech a lehký smích, jako někdo kdo prostě říká “cože?”) Skladba, která unikla nebyla dokončená verze, tedy ta která bude na albu, (víceméně, výsledek je velmi blízký finálnímu), je to rough mix, nekompletní mix, který někdo musel vzít ve studiu - říká pobavený Gahan, do telefonu magazínu Globe. -Ale stalo se, to je prostě Internet, s tím nemůžeme nic dělat.

 

 


“Hudba se stává něčím snadným, až obyčejným”

Mimochodem, Gahan říká, že postrádá doby, kdy se desky kupovaly v obchodech.

- Občas jsem tím zklamaný protože, když sem vyrůstal, cítil sem jako důležité hledat desky mých oblíbených umělců, hudbu poslouchat potichu,  pozvolna, objevovat pomalu co tím bylo myšleno. Byly tam vzrušující momenty překvapení. Teď se to stává něčím snadným, obyčejným.

Po téměř kompletní 30 leté cestě a s 12 alby, jak ty vidíš dráhu Depeche Mode? Dosáhla skupina svých cílů?

- Je to zvláštní, protože o tom nepřestávám přemýšlet, opravdu. Prošli jsme si společně mnohým a pokaždé jsme začali nahrávat nové album. Nezastavujeme mluvení o tom jak dlouho budeme společně, my prostě jdeme a uděláme desku. Ale mohu říct, že když dáme všechna alba dohromady, tak je to jako film. To co je pro mne podstatné, je že skupina je stále spojenectví, nikdy nepřestávající přemýšlet, co bude dělat příště.


Jak by byl příběh odlišný, kdyby jeden z původních členů Vince Clarke pokračoval v kapele?

- To je obtížné říct, protože Vince odešel v roce 1981. Ale ve způsobu jak se něco změnilo, když odešel, lze říci, že to uspíšilo všechno, a my jsme dozráli rychleji, on vlastně ovládal všechno, a bez něho, jsme zůstali tři, a udělali úspěšné album “A broken frame “(1982), s Alanem Wilderem jsme potom nahráli “Construction time again” (83), a to utvořilo charakteristický zvuk Depeche Mode, vytvářející nové vzrušení, jež dělalo nás dobrými a vedlo nás k novým nápadům. Alan byl lepší muzikant než my všichni dohromady a velmi pomohl zformovat sound Depeche Mode, tak jak je známý dnes. Kdo ví, co by se stalo, kdyby Vince zůstal. Byli bychom tu vůbec ještě? Těžko říct..

Doby plynou a zvuk Depeche Mode zůstává: temný, těžký, depresivní na způsob electro blues. A “Sounds of the Universe” dokonce připomíná v podstatě nejstarší nahrávky kapely, plné industriálních hluků, je temné, jsou tam skladby, které přesně sedí tomuto popisu, jako třeba Wrong, už teď okamžitě klasický song kapely.


- Je to trochu zvláštní říct, ale my nevnímáme naši hudbu jako depresivní, ve skutečnosti je velmi povznášející, nálada je temná a aranže též, ale je tam mnoho naděje a života v textech. Pokud posloucháš důkladně, uvidíš to jako zřejmé.


Je tam nějaký koncept pocházející z názvu alba “Sounds of the universe”?

- Cítím, že přináší něco spirituálního či gospelového, nějak. Pro mně také trochu černého humoru. Ale také si myslím, že jsme neměli s názvem spojen tvůrčí koncept, když jsme album začali nahrávat. Některé písně už existovali, jiné přišly později a byly přidány dohromady až když jsme uznali, že si zasloužejí být na stejném albu.


Navíc, na posledních dvou albech, se Gahan také více podílí jako skladatel, což bylo dřív výsadou kytaristy a zpěváka Martin Gorea (zpívá song “Jezebel”). Jak fungovala dynamika mezi vámi dvěma?

- To bylo něco velmi přirozeného. Já začal spolupracovat na posledním albu, Martin je jasný kompozista, vše již dělá bez přemýšlení. Ale začali jsme pracovat společně po dokončení naší předchozí desky a bylo to všechno docela rychlé. Mezitím sem udělal mé druhé sólo album “Hourglass” a trochu více se zaučil. Obecně, je to tichá dynamika, spojená účastí všech, vidíme co děláme a co ne, pracujeme na demosnímcích, z kterých vytváříme hotové písně. Martin přinesl mnoho dobrých skladeb, takže jsme nemusel tvrdě pracovat, abych doplnil album, ale přesto sem se tentokrát, zúčastnil mnohem víc.


Naživo, je síla Depeche Mode ve vystoupení Dave Gahana, trpící, energický, naprosto vyčerpaný. Jak moc si fyzicky vyšťavený po každé show?

- Miluju vystoupení. Rád odevzdávám vše ze sebe do každé písně. Každý song je jiný. Opravdu po každé show se cítím vyřízený. Ale potom zůstanu chvilku s kapelou a ostatními a mluvíme dokud se adrenalin neodplaví. Pokouším se vložit veškerou energii také ve studiu, ale je to trochu jiné. Na podiu to mohu nechat zajít mnohem dál. Nikdy nevím co se bude dít, jak bude publikum reagovat.


Depeche Mode začnou nové tour koncertem v Tel Aviv, proč právě tam?

- Rozhodli jsme se tak na konci minulého turné, protože jsme tam zrušili vyprodaný koncert z bezpečnostních důvodů. Proto si myslíme, že bychom měli dát fanouškům novou šanci přijít, pokud nás chtějí podpořit, doufám, že tentokrát se nic nestane. Posledně to bylo něco nad čím jsme neměli kontrolu, s ohledem na bezpečnost, a museli jmse to zrušit, byl to open air koncert, tedy mnohem více přístupný útokům.

A Brazílie, nějaká šance, že vás brzy uvidíme?

- To ti nemohu teď říct, ale doufám, že tam budeme ještě letos

Gahan nám také řekl, jak moc mají rádí čaj a sušenky:
- Milujeme to. Strávil jsme ve studiu mnoho času pojídáním sušenek a pitím čaje, někdy to je vše co máme.

 

17. únor 2009 o 13:02 • Dangerous • Články

Diskuze

Uživatel: fanda

fanda      1   19. únor 2009 o 1:08

tak mi to napětí pře tím vypuštěním toho drtivýho tlaku v podobě WRONG přijde větší než např před albem EXITER ale pokud si vzpomínám tak v tom případě i P.T.A.byla většina skladeb už na netu .no já se přiznám že jsem trávil u pc mnoho hodimn hledáním WRONG ale bohužel jsem nepochoidil ale joo o to věrší to bude radost až to vypukne.a já doufám a pevně věřím že to nebude zklamání ale naopak .po těch dlouhých letech sDM mně jedině malilinko nezachvátil právě EXITER ale ani na P.T.A.jsem nezaznamenal takovou sílu jakou má WRONG soudím pořád z těch prvních tonů .a ta hrozná utajenost tomu ještě dodává na atmosféře sakra.nějaká žába sedí na prameni.


Uživatel: Pavel P.

Pavel P.      2   19. únor 2009 o 5:22

Take si pripapadam napnuty jako pri SOFAD ... musim rict ze me od SOFAD uchvatilo az PTA, na ULTRA a EXCITERu se DM podle me dost potykali s odchodem Alana, diky kteremu byla vsechna predchozi alba dotazena k dokonalosti ... uz se nemohu dockat az si nove album necham poslat postou z Cech do jedne bohem zapomenute krajiny kde nyni pracuji a vecer po praci se v klidku natahnu, nasadim KOSS na usi a doufam ze me to totalne uzemni. Tesim se na to jako malej kluk :-}


Uživatel: d.stripped

d.stripped      3   19. únor 2009 o 15:28

to pavel P:Souhlasím s tebou - a to ULTRA byla ještě super deska, EXCITER byl opravdu úlet. Ale myslím, že to nebylo ani tak odchodem Wildera nebo špatným materiálem,ale spíš producentem.Exciter je snad nejhorší deska ze všech. Ikdyž tam jsou samozřejmě skladby,které jsou super(např.When the body speak,obvzláště pak live na One night in Paris),celkově mi to jako celek přijde takové nekompaktní.jakoby to bylo ušité z několika desek.A skladba I feel loved je opravdu děsná....Skoro Madonna!Holt i mistr tesař se někdy utne…Ale já myslím,že tohle všechno je rpyč.PTA byla výborná deska, hodně taková skousnutelná i pro nefanoušky. SOTU bude asi zážitek. Bude to zkrátka peklo.Tak se tam měj v té Bohem zapomenuté krajině...


Uživatel: Mirxon

Mirxon      4   19. únor 2009 o 21:27

Neřekl bych, že deska Exciter je tak mimo jak se někdy píše. Spíš je to jeden z neklamných důkazu toho, že DM jako jedna z mála kapel umí udělat každou studiovou desku jiným způsobem a tím se neopakovat. A Mark Bell je mimochodem jeden z nejkvalitnějších producentů, kterej ví co dělá.


Uživatel: preciousDM

preciousDM      5   12. březen 2009 o 0:17

Plne souhlasim s Mirxonem wink


Uživatel: preciousDM

preciousDM      6   12. březen 2009 o 0:24

Plne souhlasim s Mirxonem grin


Komentáře mohou přidávat jenom registrovaní a přihlášeni uživatelé.